THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Reamec |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15676 |
Resumo: | This research presents a qualitative approach and aims to understand the contribution of the Pedagogical Residency Program (PRP) in and for the initial training of teachers in the field of Natural Sciences, with this we developed a literature review of the state of knowledge type. From the review, we selected the works that contemplated the objective of the research and the analysis of these was given by thematic content analysis. Thus, through research, we can show that the PRP has been strengthening the initial training of teachers and creating conditions for an enriching training that mobilizes teaching knowledge and that is based on theory and practice, articulating professional and academic knowledge. |
id |
UFMT-5_41e27ac3f96a82b627611b7784782e93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/15676 |
network_acronym_str |
UFMT-5 |
network_name_str |
Revista Reamec |
repository_id_str |
|
spelling |
THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERSEL PAPEL DE LA RESIDENCIA PEDAGÓGICA EN LA FORMACIÓN INICIAL DE LOS PROFESORES DE CIENCIASRESIDÊNCIA PEDAGÓGICA NA E PARA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIASProfessional development.Shared reflection.Third training space.Desarrollo profesional.Reflexión compartida.Tercer espacio de formación.Desenvolvimento profissionalFormação de ProfessoresEnsino de CiênciasThis research presents a qualitative approach and aims to understand the contribution of the Pedagogical Residency Program (PRP) in and for the initial training of teachers in the field of Natural Sciences, with this we developed a literature review of the state of knowledge type. From the review, we selected the works that contemplated the objective of the research and the analysis of these was given by thematic content analysis. Thus, through research, we can show that the PRP has been strengthening the initial training of teachers and creating conditions for an enriching training that mobilizes teaching knowledge and that is based on theory and practice, articulating professional and academic knowledge.Esta investigación presenta un enfoque cualitativo y tiene como objetivo comprender la contribución del Programa de Residencia Pedagógica (PRP) en y para la formación inicial de docentes en el campo de las Ciencias Naturales, con esto desarrollamos una revisión bibliográfica del tipo estado del conocimiento. A partir de la revisión, se seleccionaron los trabajos que contemplaban el objetivo de la investigación y el análisis de estos se dio por análisis de contenido temático. Así, a través de la investigación, podemos evidenciar que el PRP viene fortaleciendo la formación inicial de los docentes y creando condiciones para una formación enriquecedora que moviliza saberes docentes y que se sustenta en la teoría y la práctica, articulando saberes profesionales y académicos.A presente pesquisa apresenta uma abordagem qualitativa e tem por objetivo compreender a contribuição do Programa Residência Pedagógica (PRP) na e para a formação inicial de professores da área de Ciências da Natureza, com isso desenvolvemos uma revisão da literatura do tipo estado do conhecimento. A partir da revisão, selecionamos os trabalhos que contemplaram o objetivo da pesquisa e a análise destes deu-se pela análise temática de conteúdo. Assim, por meio da pesquisa, podemos evidenciar que o PRP vem fortalecendo a formação inicial de professores e criando condições de uma formação enriquecedora que mobiliza os saberes docentes e que está alicerçada na teoria e na prática articulando o conhecimento profissional com o acadêmico.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2024-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1567610.26571/reamec.v12.15676 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24003REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24003REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e240032318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15676/13341Copyright (c) 2024 Tailine Penedo Batista, Eliane Gonçalves dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Tailine PenedoSantos, Eliane Gonçalves dos2024-01-31T14:47:52Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/15676Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-31T14:47:52Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS EL PAPEL DE LA RESIDENCIA PEDAGÓGICA EN LA FORMACIÓN INICIAL DE LOS PROFESORES DE CIENCIAS RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA NA E PARA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS |
title |
THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS |
spellingShingle |
THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS Batista, Tailine Penedo Professional development. Shared reflection. Third training space. Desarrollo profesional. Reflexión compartida. Tercer espacio de formación. Desenvolvimento profissional Formação de Professores Ensino de Ciências |
title_short |
THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS |
title_full |
THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS |
title_fullStr |
THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS |
title_full_unstemmed |
THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS |
title_sort |
THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS |
author |
Batista, Tailine Penedo |
author_facet |
Batista, Tailine Penedo Santos, Eliane Gonçalves dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Eliane Gonçalves dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista, Tailine Penedo Santos, Eliane Gonçalves dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professional development. Shared reflection. Third training space. Desarrollo profesional. Reflexión compartida. Tercer espacio de formación. Desenvolvimento profissional Formação de Professores Ensino de Ciências |
topic |
Professional development. Shared reflection. Third training space. Desarrollo profesional. Reflexión compartida. Tercer espacio de formación. Desenvolvimento profissional Formação de Professores Ensino de Ciências |
description |
This research presents a qualitative approach and aims to understand the contribution of the Pedagogical Residency Program (PRP) in and for the initial training of teachers in the field of Natural Sciences, with this we developed a literature review of the state of knowledge type. From the review, we selected the works that contemplated the objective of the research and the analysis of these was given by thematic content analysis. Thus, through research, we can show that the PRP has been strengthening the initial training of teachers and creating conditions for an enriching training that mobilizes teaching knowledge and that is based on theory and practice, articulating professional and academic knowledge. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15676 10.26571/reamec.v12.15676 |
url |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15676 |
identifier_str_mv |
10.26571/reamec.v12.15676 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15676/13341 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Tailine Penedo Batista, Eliane Gonçalves dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Tailine Penedo Batista, Eliane Gonçalves dos Santos https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
dc.source.none.fl_str_mv |
REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24003 REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24003 REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24003 2318-6674 reponame:Revista Reamec instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) instacron:UFMT |
instname_str |
Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
instacron_str |
UFMT |
institution |
UFMT |
reponame_str |
Revista Reamec |
collection |
Revista Reamec |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistareamec@gmail.com|| |
_version_ |
1797174814188765184 |