THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Tailine Penedo
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Santos, Eliane Gonçalves dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Reamec
Texto Completo: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15676
Resumo: This research presents a qualitative approach and aims to understand the contribution of the Pedagogical Residency Program (PRP) in and for the initial training of teachers in the field of Natural Sciences, with this we developed a literature review of the state of knowledge type. From the review, we selected the works that contemplated the objective of the research and the analysis of these was given by thematic content analysis. Thus, through research, we can show that the PRP has been strengthening the initial training of teachers and creating conditions for an enriching training that mobilizes teaching knowledge and that is based on theory and practice, articulating professional and academic knowledge.
id UFMT-5_41e27ac3f96a82b627611b7784782e93
oai_identifier_str oai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/15676
network_acronym_str UFMT-5
network_name_str Revista Reamec
repository_id_str
spelling THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERSEL PAPEL DE LA RESIDENCIA PEDAGÓGICA EN LA FORMACIÓN INICIAL DE LOS PROFESORES DE CIENCIASRESIDÊNCIA PEDAGÓGICA NA E PARA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIASProfessional development.Shared reflection.Third training space.Desarrollo profesional.Reflexión compartida.Tercer espacio de formación.Desenvolvimento profissionalFormação de ProfessoresEnsino de CiênciasThis research presents a qualitative approach and aims to understand the contribution of the Pedagogical Residency Program (PRP) in and for the initial training of teachers in the field of Natural Sciences, with this we developed a literature review of the state of knowledge type. From the review, we selected the works that contemplated the objective of the research and the analysis of these was given by thematic content analysis. Thus, through research, we can show that the PRP has been strengthening the initial training of teachers and creating conditions for an enriching training that mobilizes teaching knowledge and that is based on theory and practice, articulating professional and academic knowledge.Esta investigación presenta un enfoque cualitativo y tiene como objetivo comprender la contribución del Programa de Residencia Pedagógica (PRP) en y para la formación inicial de docentes en el campo de las Ciencias Naturales, con esto desarrollamos una revisión bibliográfica del tipo estado del conocimiento. A partir de la revisión, se seleccionaron los trabajos que contemplaban el objetivo de la investigación y el análisis de estos se dio por análisis de contenido temático. Así, a través de la investigación, podemos evidenciar que el PRP viene fortaleciendo la formación inicial de los docentes y creando condiciones para una formación enriquecedora que moviliza saberes docentes y que se sustenta en la teoría y la práctica, articulando saberes profesionales y académicos.A presente pesquisa apresenta uma abordagem qualitativa e tem por objetivo compreender a contribuição do Programa Residência Pedagógica (PRP) na e para a formação inicial de professores da área de Ciências da Natureza, com isso desenvolvemos uma revisão da literatura do tipo estado do conhecimento. A partir da revisão, selecionamos os trabalhos que contemplaram o objetivo da pesquisa e a análise destes deu-se pela análise temática de conteúdo. Assim, por meio da pesquisa, podemos evidenciar que o PRP vem fortalecendo a formação inicial de professores e criando condições de uma formação enriquecedora que mobiliza os saberes docentes e que está alicerçada na teoria e na prática articulando o conhecimento profissional com o acadêmico.Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)2024-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/1567610.26571/reamec.v12.15676 REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24003REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24003REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e240032318-6674reponame:Revista Reamecinstname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)instacron:UFMTporhttps://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15676/13341Copyright (c) 2024 Tailine Penedo Batista, Eliane Gonçalves dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Tailine PenedoSantos, Eliane Gonçalves dos2024-01-31T14:47:52Zoai:periodicoscientificos.ufmt.br:article/15676Revistahttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/indexPUBhttp://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/oairevistareamec@gmail.com||2318-66742318-6674opendoar:2024-01-31T14:47:52Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS
EL PAPEL DE LA RESIDENCIA PEDAGÓGICA EN LA FORMACIÓN INICIAL DE LOS PROFESORES DE CIENCIAS
RESIDÊNCIA PEDAGÓGICA NA E PARA FORMAÇÃO INICIAL DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS
title THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS
spellingShingle THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS
Batista, Tailine Penedo
Professional development.
Shared reflection.
Third training space.
Desarrollo profesional.
Reflexión compartida.
Tercer espacio de formación.
Desenvolvimento profissional
Formação de Professores
Ensino de Ciências
title_short THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS
title_full THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS
title_fullStr THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS
title_full_unstemmed THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS
title_sort THE ROLE OF THE PEDAGOGICAL RESIDENCE IN THE INITIAL TRAINING OF SCIENCE TEACHERS
author Batista, Tailine Penedo
author_facet Batista, Tailine Penedo
Santos, Eliane Gonçalves dos
author_role author
author2 Santos, Eliane Gonçalves dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Tailine Penedo
Santos, Eliane Gonçalves dos
dc.subject.por.fl_str_mv Professional development.
Shared reflection.
Third training space.
Desarrollo profesional.
Reflexión compartida.
Tercer espacio de formación.
Desenvolvimento profissional
Formação de Professores
Ensino de Ciências
topic Professional development.
Shared reflection.
Third training space.
Desarrollo profesional.
Reflexión compartida.
Tercer espacio de formación.
Desenvolvimento profissional
Formação de Professores
Ensino de Ciências
description This research presents a qualitative approach and aims to understand the contribution of the Pedagogical Residency Program (PRP) in and for the initial training of teachers in the field of Natural Sciences, with this we developed a literature review of the state of knowledge type. From the review, we selected the works that contemplated the objective of the research and the analysis of these was given by thematic content analysis. Thus, through research, we can show that the PRP has been strengthening the initial training of teachers and creating conditions for an enriching training that mobilizes teaching knowledge and that is based on theory and practice, articulating professional and academic knowledge.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15676
10.26571/reamec.v12.15676
url https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15676
identifier_str_mv 10.26571/reamec.v12.15676
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/reamec/article/view/15676/13341
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Tailine Penedo Batista, Eliane Gonçalves dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Tailine Penedo Batista, Eliane Gonçalves dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
dc.source.none.fl_str_mv REAMEC - Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24003
REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática; v. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24003
REAMEC Journal - Amazonian Network of Mathematical Education; Vol. 12 (2024): janeiro a dezembro de 2024 - Publicação Contínua; e24003
2318-6674
reponame:Revista Reamec
instname:Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron:UFMT
instname_str Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
instacron_str UFMT
institution UFMT
reponame_str Revista Reamec
collection Revista Reamec
repository.name.fl_str_mv Revista Reamec - Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistareamec@gmail.com||
_version_ 1797174814188765184