DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Turatti, Gislene
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pasqualli, Roberta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1521
Resumo: Committed to the didactics of thinking and based on the theories of Vasili Davydov, the Kinesys project encourages students to build knowledge through dynamic activities and instrumentalization of scientific knowledge. Therefore, discussions about teaching practices and challenges in literacy classes are presented here at the Kinesys Project at Colégio Logosófico González Pecotche in Chapecó/SC. Classified as a descriptive research, with a qualitative approach, of the case study type, it made use of theoretical references, document analysis and collection of empirical data, through questionnaires. As a result, the challenge of the teaching collective to plan activities, elaborate and validate specific didactic material and classroom practice is highlighted, aiming at valuing real teaching-learning contexts.
id UFOPA-1_838d73cb290404e1f779087adaa5d68f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1521
network_acronym_str UFOPA-1
network_name_str Revista Exitus
repository_id_str
spelling DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACHDIDÁCTICA DEL PENSAMIENTO: UN ENFOQUE TEÓRICO-METODOLÓGICODIDÁTICA DO PENSAR: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICAMetodologia de EnsinoDesafios da docênciaPrática DocenteTeaching practiceTeaching methodologyTeaching challengesPráctica docenteMetodología de la enseñanzaDesafíos docentesCommitted to the didactics of thinking and based on the theories of Vasili Davydov, the Kinesys project encourages students to build knowledge through dynamic activities and instrumentalization of scientific knowledge. Therefore, discussions about teaching practices and challenges in literacy classes are presented here at the Kinesys Project at Colégio Logosófico González Pecotche in Chapecó/SC. Classified as a descriptive research, with a qualitative approach, of the case study type, it made use of theoretical references, document analysis and collection of empirical data, through questionnaires. As a result, the challenge of the teaching collective to plan activities, elaborate and validate specific didactic material and classroom practice is highlighted, aiming at valuing real teaching-learning contexts.Comprometido con la didáctica del pensamiento y basado en las teorías de Vasili Davydov, el proyecto Kinesys anima al alumno a construir conocimiento a través de actividades dinámicas e instrumentalización del conocimiento científico. Por lo tanto, las discusiones sobre las prácticas docentes y los desafíos en las clases de alfabetización se presentan aquí en el Proyecto Kinesys en el Colégio Logosófico González Pecotche en Chapecó/SC. Clasificada como una investigación descriptiva, con un enfoque cualitativo, del tipo estudio de caso, hizo uso de referencias teóricas, análisis documental y recolección de datos empíricos, a través de cuestionarios. Como resultado, se destaca el desafío del colectivo docente de planificar actividades, elaborar y validar material didáctico específico y la práctica en el aula, con el objetivo de valorar contextos reales de enseñanza-aprendizaje.Compromissado com a didática do pensar e baseado nas teorias de Vasili Davydov o projeto Kinesys estimula o estudante a construir conhecimentos por meio de atividades dinâmicas e instrumentalização de conhecimentos científicos. Sendo assim, apresentam-se, aqui, discussões sobre práticas e desafios da docência nas classes de alfabetização no Projeto Kinesys no Colégio Logosófico González Pecotche em Chapecó/SC. Classificada como uma pesquisa descritiva, de abordagem qualitativa, do tipo estudo de caso, fez uso de referenciais teóricos, análise documental e coleta de dados empíricos, por meio de questionários. Como resultados, destaca-se o desafio do coletivo docente de planejar atividades, elaborar e validar material didático específico e da prática de sala de aula visando à valorização de contextos reais de ensino-aprendizagem.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2021-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/152110.24065/2237-9460.2021v11n1ID1521Revista Exitus; v. 11 (2021); e0201602237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1521/1020Copyright (c) 2021 Gislene Turatti, Roberta Pasquallihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTuratti, GislenePasqualli, Roberta2021-01-28T18:52:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1521Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:24.738068Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
dc.title.none.fl_str_mv DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH
DIDÁCTICA DEL PENSAMIENTO: UN ENFOQUE TEÓRICO-METODOLÓGICO
DIDÁTICA DO PENSAR: UMA ABORDAGEM TEÓRICO-METODOLÓGICA
title DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH
spellingShingle DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH
Turatti, Gislene
Metodologia de Ensino
Desafios da docência
Prática Docente
Teaching practice
Teaching methodology
Teaching challenges
Práctica docente
Metodología de la enseñanza
Desafíos docentes
title_short DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH
title_full DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH
title_fullStr DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH
title_full_unstemmed DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH
title_sort DIDACTICS OF THINKING: A THEORETICAL-METHODOLOGICAL APPROACH
author Turatti, Gislene
author_facet Turatti, Gislene
Pasqualli, Roberta
author_role author
author2 Pasqualli, Roberta
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Turatti, Gislene
Pasqualli, Roberta
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologia de Ensino
Desafios da docência
Prática Docente
Teaching practice
Teaching methodology
Teaching challenges
Práctica docente
Metodología de la enseñanza
Desafíos docentes
topic Metodologia de Ensino
Desafios da docência
Prática Docente
Teaching practice
Teaching methodology
Teaching challenges
Práctica docente
Metodología de la enseñanza
Desafíos docentes
description Committed to the didactics of thinking and based on the theories of Vasili Davydov, the Kinesys project encourages students to build knowledge through dynamic activities and instrumentalization of scientific knowledge. Therefore, discussions about teaching practices and challenges in literacy classes are presented here at the Kinesys Project at Colégio Logosófico González Pecotche in Chapecó/SC. Classified as a descriptive research, with a qualitative approach, of the case study type, it made use of theoretical references, document analysis and collection of empirical data, through questionnaires. As a result, the challenge of the teaching collective to plan activities, elaborate and validate specific didactic material and classroom practice is highlighted, aiming at valuing real teaching-learning contexts.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1521
10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1521
url https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1521
identifier_str_mv 10.24065/2237-9460.2021v11n1ID1521
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1521/1020
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Gislene Turatti, Roberta Pasqualli
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Gislene Turatti, Roberta Pasqualli
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
dc.source.none.fl_str_mv Revista Exitus; v. 11 (2021); e020160
2237-9460
reponame:Revista Exitus
instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron:UFOPA
instname_str Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron_str UFOPA
institution UFOPA
reponame_str Revista Exitus
collection Revista Exitus
repository.name.fl_str_mv Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaicedufopa@gmail.com
_version_ 1799711038940119040