Reflections about the mathematics teachers' formation
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1707 |
Resumo: | This paper brings some reflections about the formation of the math teacher that made part of my marsters paper and that aimed to investigate the process of formation of the math teacher. The focus of this study incided at the contributions of teaching practice in the teacher's formation above the new paradigms of formation, as a professional development and as a reflexive teacher. These reflections, from the learning and teaching process and from the meaning of form a teacher analyse the crisis and the restructuration of the teacher's formation and conclude being necessary that in the graduation courses there's a character more practice to the pedagogical formation, making possible for the future teacher to develop attitudes of autonomy, reflexion and investigation |
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Reflections about the mathematics teachers' formationReflexões sobre a formação do professor de matemáticateachers' formation; teaching practiceformação de professor; prática de ensinoThis paper brings some reflections about the formation of the math teacher that made part of my marsters paper and that aimed to investigate the process of formation of the math teacher. The focus of this study incided at the contributions of teaching practice in the teacher's formation above the new paradigms of formation, as a professional development and as a reflexive teacher. These reflections, from the learning and teaching process and from the meaning of form a teacher analyse the crisis and the restructuration of the teacher's formation and conclude being necessary that in the graduation courses there's a character more practice to the pedagogical formation, making possible for the future teacher to develop attitudes of autonomy, reflexion and investigationEste trabalho traz algumas reflexões sobre a formação do professor de Matemática, as quais fizeram parte da dissertação de mestrado da autora e que tinha como objetivo investigar o processo de formação do professor de Matemática. O foco do estudo incidiu sobre a contribuição da disciplina Prática de Ensino na formação do professor diante dos novos paradigmas de formação, com desenvolvimento profissional e como professor reflexivo. Essas reflexões, a partir do processo de aprender a ensinar e do significado de formar professor, analisam a crise e a reestruturação da formação do professor e concluem ser necessário, que nos cursos de licenciatura, seja dado um caráter mais prático à formação pedagógica, possibilitando ao futuro professor, desenvolver atitudes de autonomia, reflexão e investigação.Universidade Federal do ParáMendes, Maria José de Freitas2010-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/170710.18542/amazrecm.v6i0.1707Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 6 (2010); 109-125Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 6 (2010); 109-1252317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. 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In, GERALDI, C., FIORENTINI, D. e PEREIRA, E. (org) Cartografias do trabalho docente: professor(a)- pesquisador(a). Campinas, SP. Mercado das Letras: Associação de Leitura do Brasil, 1998./*ref*/CLANDININ, J.D. Teacher education as narrative inquiry. In: CLANDINI, J. D., DAVIES, A., HOGAN, P., KENNARD,B.(eds). Learning toteach, teaching to learn: stories of collaboration in teacher education. New York and London: Teachers College, Columbia University,1993./*ref*/COMTE, Auguste. Discurso sobre o espírito positivo. São Paulo: Abril Cultural, 1978 (Coleção Os Pensadores)./*ref*/CONTRERAS, J. La autonomia del professorado. Madri: Morata, 1997./*ref*/DARSIE, Marta Maria P.; CARVALHO, Ana Maria P. A reflexão na construção dos conhecimentos profissionais do professor de Matemática. Zetetiké, Campinas, n.10, p.57-76, jul./dez. 1998./*ref*/D’AMBRÓSIO, Beatriz S.- Formação de professores de matemática para o Século XXI: O grande desafio. 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As pesquisas nas áreas específicas influenciando o curso de formação de professores. In: ANDRÉ, Marli (org.). O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas, SP: Papirus, 2001- (Série Prática Pedagógica)./*ref*/ZEICHNER, Kenneth M. El maestro como profissional reflexivo. Cuadernos de Pedagogia, Barcelona, n. 220. p. 44-49, dic. 1993.Direitos autorais 2010 CC-BYinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-17T00:59:12Zoai:ojs.periodicos.ufpa.br:article/1707Revistahttp://www.periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazoniaPUBhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/oaiamazrecm@ufpa.br||brabo@ufpa.br||amazoniaeducimat@yahoo.com.br2317-51251980-5128opendoar:2021-08-17T00:59:12Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online) - Universidade Federal do Pará (UFPA)false |
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