Reflections about the mathematics teachers' formation

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Autor(a) principal: Mendes, Maria José de Freitas
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1707
Resumo: This paper brings some reflections about the formation of the math teacher that made part of my marsters paper and that aimed to investigate the process of formation of the math teacher. The focus of this study incided at the contributions of teaching practice in the teacher's formation above the new paradigms of formation, as a professional development and as a reflexive teacher. These reflections, from the learning and teaching process and from the meaning of form a teacher analyse the crisis and the restructuration of the teacher's formation and conclude being necessary that in the graduation courses there's a character more practice to the pedagogical formation, making possible for the future teacher to develop attitudes of autonomy, reflexion and investigation
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spelling Reflections about the mathematics teachers' formationReflexões sobre a formação do professor de matemáticateachers' formation; teaching practiceformação de professor; prática de ensinoThis paper brings some reflections about the formation of the math teacher that made part of my marsters paper and that aimed to investigate the process of formation of the math teacher. The focus of this study incided at the contributions of teaching practice in the teacher's formation above the new paradigms of formation, as a professional development and as a reflexive teacher. These reflections, from the learning and teaching process and from the meaning of form a teacher analyse the crisis and the restructuration of the teacher's formation and conclude being necessary that in the graduation courses there's a character more practice to the pedagogical formation, making possible for the future teacher to develop attitudes of autonomy, reflexion and investigationEste trabalho traz algumas reflexões sobre a formação do professor de Matemática, as quais fizeram parte da dissertação de mestrado da autora e que tinha como objetivo investigar o processo de formação do professor de Matemática. O foco do estudo incidiu sobre a contribuição da disciplina Prática de Ensino na formação do professor diante dos novos paradigmas de formação, com desenvolvimento profissional e como professor reflexivo. Essas reflexões, a partir do processo de aprender a ensinar e do significado de formar professor, analisam a crise e a reestruturação da formação do professor e concluem ser necessário, que nos cursos de licenciatura, seja dado um caráter mais prático à formação pedagógica, possibilitando ao futuro professor, desenvolver atitudes de autonomia, reflexão e investigação.Universidade Federal do ParáMendes, Maria José de Freitas2010-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/170710.18542/amazrecm.v6i0.1707Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas; v. 6 (2010); 109-125Amazônia - Journal of Science and Mathematics Education; v. 6 (2010); 109-1252317-51251980-5128reponame:Amazônia (Universidade Federal do Pará. Online)instname:Universidade Federal do Pará (UFPA)instacron:UFPAporhttps://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/1707/2112/*ref*/ALARCÃO, Isabel (org.) Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Lisboa: Editora Porto, 1996./*ref*/ANGULO RASCO, J. Félix. Qué profesorado queremos formar? Cuadernos de Pedagogia. Barcelona, n.220, p. 36-39, dic 1993./*ref*/BRZEZINSKI, I. Tendências na formação de professores. Mimeo: ANFOP. 1995./*ref*/BICUDO, M. Aparecida V. (Org.). Pesquisa em educação Matemática: concepções e perspectivas. S. Paulo: Editora UNESP, 1999./*ref*/CAMARGO, M. P. D’A.V. de. A reflexão de estudantes a professores da UNIMEP sobre sua formação profissional em matemática e ciências: subsídios para um novo projeto de Licenciatura. Piracicaba/ SP, 1998 (dissertação de mestrado)./*ref*/CAMPOS, Silmara de & PESSOA, Valda I. Fontenele. Discutindo a formação de professoras e professores com Donald Schön. 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