Uso e os desafios do metaverso na educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Temas em Educação |
Texto Completo: | https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65704 |
Resumo: | The objective of this article was to present the possibilities of using metaverse technologies in the school context, indicating its trends and challenges. For this, a qualitative research was carried out, of the descriptive type. As for the technical procedure, a bibliographical research was carried out. The research presented examples of pedagogical practices that use metaverse technologies, as well as metaverse trends in education: approach to the sense of presence and immersion, interaction, collaborative virtual environments, sense of belonging, construction of Digital Virtual Worlds 3D (MDV3D), simulators and different ways of Communication. Challenges were also presented: acquisition of hardware, need for training to operate in the metaverse, internet speed and new teaching methodologies. |
id |
UFPB-11_523ab49359812db806cde1abe5bbb2c4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufpb.br:article/65704 |
network_acronym_str |
UFPB-11 |
network_name_str |
Temas em Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Uso e os desafios do metaverso na educaçãoEducation. Metaverse. Tendencies. Challenges.Educación. metaverso. Tendencias. Desafío.Educação. Metaverso. Tendências. Desafios.The objective of this article was to present the possibilities of using metaverse technologies in the school context, indicating its trends and challenges. For this, a qualitative research was carried out, of the descriptive type. As for the technical procedure, a bibliographical research was carried out. The research presented examples of pedagogical practices that use metaverse technologies, as well as metaverse trends in education: approach to the sense of presence and immersion, interaction, collaborative virtual environments, sense of belonging, construction of Digital Virtual Worlds 3D (MDV3D), simulators and different ways of Communication. Challenges were also presented: acquisition of hardware, need for training to operate in the metaverse, internet speed and new teaching methodologies.El objetivo de este artículo fue presentar las posibilidades del uso de tecnologías de metaverso en el contexto escolar, indicando sus tendencias y desafíos. Para ello, se realizó una investigación con enfoque cualitativo, de tipo descriptivo. En cuanto al procedimiento técnico, se realizó una investigación bibliográfica. La investigación presentó ejemplos de prácticas pedagógicas que utilizan tecnologías de metaverso, así como tendencias de metaverso en educación: acercamiento al sentido de presencia e inmersión, interacción, entornos virtuales colaborativos, sentido de pertenencia, construcción de Mundos digitales virtuales 3D (MDV3D), simuladores y diferentes formas de comunicación. También se presentaron desafíos: adquisición de hardware, necesidad de capacitación para operar en el metaverso, velocidad de internet y nuevas metodologías de enseñanza.O objetivo desse artigo foi apresentar as possibilidades de uso das tecnologias do metaverso no contexto escolar, indicando suas tendências e seus desafios. Para tal, foi realizada uma pesquisa de abordagem qualitativa, do tipo descritiva e, quanto ao procedimento técnico foi feita uma pesquisa bibliográfica. A pesquisa apresentou exemplos de práticas pedagógicas que usam as tecnologias do metaverso, bem como as tendências do metaverso na educação, tais como: abordagem da sensação de presencialidade e imersão, interação, ambientes virtuais colaborativos, sentimento de pertença, construção de Mundos Digitais Virtuais em 3D (MDV3D), simuladores e diferentes maneiras de comunicação. Também foram apresentados os desafios: aquisição de hardware, necessidade de formação para operar no metaverso, velocidade da internet e novas metodologias de ensino.Editora da UFPB2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6570410.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.65704Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202420Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202420Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3312024202359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65704/38758Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGrossi, Márcia Gorett Ribeirode Aguiar, CamilaSantos, Danielle de Cássia Soares2023-12-18T18:48:25Zoai:periodicos.ufpb.br:article/65704Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-12-18T18:48:25Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Uso e os desafios do metaverso na educação |
title |
Uso e os desafios do metaverso na educação |
spellingShingle |
Uso e os desafios do metaverso na educação Grossi, Márcia Gorett Ribeiro Education. Metaverse. Tendencies. Challenges. Educación. metaverso. Tendencias. Desafío. Educação. Metaverso. Tendências. Desafios. |
title_short |
Uso e os desafios do metaverso na educação |
title_full |
Uso e os desafios do metaverso na educação |
title_fullStr |
Uso e os desafios do metaverso na educação |
title_full_unstemmed |
Uso e os desafios do metaverso na educação |
title_sort |
Uso e os desafios do metaverso na educação |
author |
Grossi, Márcia Gorett Ribeiro |
author_facet |
Grossi, Márcia Gorett Ribeiro de Aguiar, Camila Santos, Danielle de Cássia Soares |
author_role |
author |
author2 |
de Aguiar, Camila Santos, Danielle de Cássia Soares |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Grossi, Márcia Gorett Ribeiro de Aguiar, Camila Santos, Danielle de Cássia Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education. Metaverse. Tendencies. Challenges. Educación. metaverso. Tendencias. Desafío. Educação. Metaverso. Tendências. Desafios. |
topic |
Education. Metaverse. Tendencies. Challenges. Educación. metaverso. Tendencias. Desafío. Educação. Metaverso. Tendências. Desafios. |
description |
The objective of this article was to present the possibilities of using metaverse technologies in the school context, indicating its trends and challenges. For this, a qualitative research was carried out, of the descriptive type. As for the technical procedure, a bibliographical research was carried out. The research presented examples of pedagogical practices that use metaverse technologies, as well as metaverse trends in education: approach to the sense of presence and immersion, interaction, collaborative virtual environments, sense of belonging, construction of Digital Virtual Worlds 3D (MDV3D), simulators and different ways of Communication. Challenges were also presented: acquisition of hardware, need for training to operate in the metaverse, internet speed and new teaching methodologies. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65704 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.65704 |
url |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65704 |
identifier_str_mv |
10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.65704 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65704/38758 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFPB |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202420 Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202420 Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202420 2359-7003 0104-2777 reponame:Temas em Educação instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB) instacron:UFPB |
instname_str |
Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
instacron_str |
UFPB |
institution |
UFPB |
reponame_str |
Temas em Educação |
collection |
Temas em Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com |
_version_ |
1798045908175159296 |