Uso e os desafios do metaverso na educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grossi, Márcia Gorett Ribeiro
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Aguiar, Camila, Santos, Danielle de Cássia Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Temas em Educação
Texto Completo: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65704
Resumo: The objective of this article was to present the possibilities of using metaverse technologies in the school context, indicating its trends and challenges. For this, a qualitative research was carried out, of the descriptive type. As for the technical procedure, a  bibliographical research was carried out. The research presented examples of pedagogical practices that use metaverse technologies, as well as metaverse trends in education: approach to the sense of presence and immersion, interaction, collaborative virtual environments, sense of belonging, construction of Digital  Virtual Worlds 3D (MDV3D), simulators and different ways of Communication. Challenges were also presented: acquisition of hardware, need for training to operate in the metaverse, internet speed and new teaching methodologies.
id UFPB-11_523ab49359812db806cde1abe5bbb2c4
oai_identifier_str oai:periodicos.ufpb.br:article/65704
network_acronym_str UFPB-11
network_name_str Temas em Educação
repository_id_str
spelling Uso e os desafios do metaverso na educaçãoEducation. Metaverse. Tendencies. Challenges.Educación. metaverso. Tendencias. Desafío.Educação. Metaverso. Tendências. Desafios.The objective of this article was to present the possibilities of using metaverse technologies in the school context, indicating its trends and challenges. For this, a qualitative research was carried out, of the descriptive type. As for the technical procedure, a  bibliographical research was carried out. The research presented examples of pedagogical practices that use metaverse technologies, as well as metaverse trends in education: approach to the sense of presence and immersion, interaction, collaborative virtual environments, sense of belonging, construction of Digital  Virtual Worlds 3D (MDV3D), simulators and different ways of Communication. Challenges were also presented: acquisition of hardware, need for training to operate in the metaverse, internet speed and new teaching methodologies.El objetivo de este artículo fue presentar las posibilidades del uso de tecnologías de metaverso en el contexto escolar, indicando sus tendencias y desafíos. Para ello,  se realizó una investigación con enfoque cualitativo, de tipo descriptivo. En cuanto al procedimiento técnico, se realizó una investigación bibliográfica. La investigación presentó ejemplos de prácticas pedagógicas que utilizan tecnologías de metaverso, así como tendencias de metaverso en educación: acercamiento al sentido de presencia e inmersión, interacción, entornos virtuales colaborativos, sentido de pertenencia, construcción de Mundos digitales virtuales 3D  (MDV3D), simuladores y diferentes formas de comunicación. También se presentaron desafíos: adquisición de hardware, necesidad de capacitación para operar en el metaverso, velocidad de internet y nuevas metodologías de enseñanza.O objetivo desse artigo foi apresentar as possibilidades de uso das tecnologias do metaverso no contexto escolar, indicando suas tendências e seus desafios. Para tal, foi realizada uma pesquisa de abordagem qualitativa, do tipo descritiva e, quanto ao procedimento técnico foi feita uma pesquisa bibliográfica. A pesquisa apresentou exemplos de práticas pedagógicas que usam as tecnologias do metaverso, bem como as tendências do metaverso na educação, tais como: abordagem da sensação de presencialidade e imersão, interação, ambientes virtuais colaborativos, sentimento de pertença, construção de Mundos Digitais Virtuais em 3D (MDV3D), simuladores e diferentes maneiras de comunicação. Também foram apresentados os desafios: aquisição de hardware, necessidade de formação para operar no metaverso, velocidade da internet e novas metodologias de ensino.Editora da UFPB2023-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/6570410.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.65704Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202420Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202420Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte3312024202359-70030104-2777reponame:Temas em Educaçãoinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPBporhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65704/38758Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGrossi, Márcia Gorett Ribeirode Aguiar, CamilaSantos, Danielle de Cássia Soares2023-12-18T18:48:25Zoai:periodicos.ufpb.br:article/65704Revistahttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteoPUBhttps://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/oaippge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com2359-70030104-2777opendoar:2023-12-18T18:48:25Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Uso e os desafios do metaverso na educação
title Uso e os desafios do metaverso na educação
spellingShingle Uso e os desafios do metaverso na educação
Grossi, Márcia Gorett Ribeiro
Education. Metaverse. Tendencies. Challenges.
Educación. metaverso. Tendencias. Desafío.
Educação. Metaverso. Tendências. Desafios.
title_short Uso e os desafios do metaverso na educação
title_full Uso e os desafios do metaverso na educação
title_fullStr Uso e os desafios do metaverso na educação
title_full_unstemmed Uso e os desafios do metaverso na educação
title_sort Uso e os desafios do metaverso na educação
author Grossi, Márcia Gorett Ribeiro
author_facet Grossi, Márcia Gorett Ribeiro
de Aguiar, Camila
Santos, Danielle de Cássia Soares
author_role author
author2 de Aguiar, Camila
Santos, Danielle de Cássia Soares
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Grossi, Márcia Gorett Ribeiro
de Aguiar, Camila
Santos, Danielle de Cássia Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Education. Metaverse. Tendencies. Challenges.
Educación. metaverso. Tendencias. Desafío.
Educação. Metaverso. Tendências. Desafios.
topic Education. Metaverse. Tendencies. Challenges.
Educación. metaverso. Tendencias. Desafío.
Educação. Metaverso. Tendências. Desafios.
description The objective of this article was to present the possibilities of using metaverse technologies in the school context, indicating its trends and challenges. For this, a qualitative research was carried out, of the descriptive type. As for the technical procedure, a  bibliographical research was carried out. The research presented examples of pedagogical practices that use metaverse technologies, as well as metaverse trends in education: approach to the sense of presence and immersion, interaction, collaborative virtual environments, sense of belonging, construction of Digital  Virtual Worlds 3D (MDV3D), simulators and different ways of Communication. Challenges were also presented: acquisition of hardware, need for training to operate in the metaverse, internet speed and new teaching methodologies.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65704
10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.65704
url https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65704
identifier_str_mv 10.22478/ufpb.2359-7003.2024v33n1.65704
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/65704/38758
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Temas em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFPB
dc.source.none.fl_str_mv Revista Temas em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202420
Revista Temas em Educação; Vol. 33 Núm. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202420
Revista Temas em Educação; v. 33 n. 1 (2024): RTE - Publicação Contínua - Qualis A4; e-rte331202420
2359-7003
0104-2777
reponame:Temas em Educação
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Temas em Educação
collection Temas em Educação
repository.name.fl_str_mv Temas em Educação - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv ppge@ce.ufpb.br || revistateducppge@ce.ufpb.br || periodicos.ufpb@gmail.com
_version_ 1798045908175159296