Uma análise das interações discentes em fóruns de discussão online de ambientes virtuais de aprendizagem através da análise de redes sociais

Bibliographic Details
Main Author: Silva, Jarbele Cássia da
Publication Date: 2015
Format: Master thesis
Language: por
Source: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
Download full: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7859
Summary: The development of studies on education distance learning courses or e-learning, have become common in the current academic-scientific assumption, as the increasing number of courses in this category of education and the possibilities of collaboration between participants brought by the Environment Virtual Learning (AVA). Online discussions established make students engaged in the sharing of information and knowledge, in order to establish prospects for interaction with other students. In this sense, this work aims to investigate the potential generated by the use of Social Network Analysis techniques (ARS) applied to the analysis of the interactions between students of a distance learning course that establish communication in online discussion forums, to ascertain patterns of interaction that may have influence on student learning. The results show that by applying the degree of centrality metrics, centrality intermediation and closeness centrality related to student achievement express a linear correlation between such variables, showing a trend in the performance of the same throughout the course in order to provide teachers information to support the development of strategies for monitoring and management of student learning in distance learning courses.
id UFPB_999a69c661413c1dc9a65ef030176939
oai_identifier_str oai:repositorio.ufpb.br:tede/7859
network_acronym_str UFPB
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository_id_str
spelling Uma análise das interações discentes em fóruns de discussão online de ambientes virtuais de aprendizagem através da análise de redes sociaisAmbientes virtuais de aprendizagemVirtual learning environmentsInterações onlineAnálise de redes sociaisOnline InteractionsSocial network analysisComputers in educationInformática na EducaçãoCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAOThe development of studies on education distance learning courses or e-learning, have become common in the current academic-scientific assumption, as the increasing number of courses in this category of education and the possibilities of collaboration between participants brought by the Environment Virtual Learning (AVA). Online discussions established make students engaged in the sharing of information and knowledge, in order to establish prospects for interaction with other students. In this sense, this work aims to investigate the potential generated by the use of Social Network Analysis techniques (ARS) applied to the analysis of the interactions between students of a distance learning course that establish communication in online discussion forums, to ascertain patterns of interaction that may have influence on student learning. The results show that by applying the degree of centrality metrics, centrality intermediation and closeness centrality related to student achievement express a linear correlation between such variables, showing a trend in the performance of the same throughout the course in order to provide teachers information to support the development of strategies for monitoring and management of student learning in distance learning courses.Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESO desenvolvimento de estudos referentes a cursos de educação à distância, ou E-Learning, têm se tornado frequentes no cenário acadêmico-científico atual, visto o número crescente de cursos ministrados nessa categoria de ensino e as possibilidades de colaboração entre os participantes interposto pelos Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVA). As discussões online estabelecidas tornam os alunos engajados na partilha da informação e do conhecimento, de modo a estabelecer perspectivas de interação com outros alunos. Neste sentido, esta dissertação visa investigar o potencial gerado pelo uso de técnicas de Análise de Redes Sociais (ARS) aplicado à análise das interações entre alunos de um curso à distância que estabelecem comunicação em fóruns de discussão online, a fim de conhecer padrões de interação que podem ter influência na aprendizagem do aluno. Os resultados obtidos evidenciam que através da aplicação das métricas de centralidade de grau, centralidade de intermediação e centralidade de proximidade relacionadas com o desempenho do aluno é obtida uma correlação linear entre tais variáveis, demonstrando uma tendência no desempenho do aluno ao longo do curso, de forma a propiciar aos professores informações de apoio ao desenvolvimento de estratégias para monitoramento e gerenciamento da aprendizagem de alunos em cursos a distância.Universidade Federal da ParaíbaBrasilInformáticaPrograma de Pós-Graduação em InformáticaUFPBBrito, Alisson Vasconcelos dehttp://lattes.cnpq.br/6321676636193625Silva, Jarbele Cássia da2016-02-16T18:57:17Z2018-07-21T00:14:46Z2018-07-21T00:14:46Z2015-05-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSILVA, Jarbele Cássia da. Uma análise das interações discentes em fóruns de discussão online de ambientes virtuais de aprendizagem através da análise de redes sociais. 2015. 121 f. Dissertação (Mestrado em Informática) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7859porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPBinstname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)instacron:UFPB2018-09-06T00:08:24Zoai:repositorio.ufpb.br:tede/7859Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://repositorio.ufpb.br/PUBhttp://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/oai/requestdiretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.bropendoar:2018-09-06T00:08:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma análise das interações discentes em fóruns de discussão online de ambientes virtuais de aprendizagem através da análise de redes sociais
title Uma análise das interações discentes em fóruns de discussão online de ambientes virtuais de aprendizagem através da análise de redes sociais
spellingShingle Uma análise das interações discentes em fóruns de discussão online de ambientes virtuais de aprendizagem através da análise de redes sociais
Silva, Jarbele Cássia da
Ambientes virtuais de aprendizagem
Virtual learning environments
Interações online
Análise de redes sociais
Online Interactions
Social network analysis
Computers in education
Informática na Educação
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
title_short Uma análise das interações discentes em fóruns de discussão online de ambientes virtuais de aprendizagem através da análise de redes sociais
title_full Uma análise das interações discentes em fóruns de discussão online de ambientes virtuais de aprendizagem através da análise de redes sociais
title_fullStr Uma análise das interações discentes em fóruns de discussão online de ambientes virtuais de aprendizagem através da análise de redes sociais
title_full_unstemmed Uma análise das interações discentes em fóruns de discussão online de ambientes virtuais de aprendizagem através da análise de redes sociais
title_sort Uma análise das interações discentes em fóruns de discussão online de ambientes virtuais de aprendizagem através da análise de redes sociais
author Silva, Jarbele Cássia da
author_facet Silva, Jarbele Cássia da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Brito, Alisson Vasconcelos de
http://lattes.cnpq.br/6321676636193625
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Jarbele Cássia da
dc.subject.por.fl_str_mv Ambientes virtuais de aprendizagem
Virtual learning environments
Interações online
Análise de redes sociais
Online Interactions
Social network analysis
Computers in education
Informática na Educação
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
topic Ambientes virtuais de aprendizagem
Virtual learning environments
Interações online
Análise de redes sociais
Online Interactions
Social network analysis
Computers in education
Informática na Educação
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO
description The development of studies on education distance learning courses or e-learning, have become common in the current academic-scientific assumption, as the increasing number of courses in this category of education and the possibilities of collaboration between participants brought by the Environment Virtual Learning (AVA). Online discussions established make students engaged in the sharing of information and knowledge, in order to establish prospects for interaction with other students. In this sense, this work aims to investigate the potential generated by the use of Social Network Analysis techniques (ARS) applied to the analysis of the interactions between students of a distance learning course that establish communication in online discussion forums, to ascertain patterns of interaction that may have influence on student learning. The results show that by applying the degree of centrality metrics, centrality intermediation and closeness centrality related to student achievement express a linear correlation between such variables, showing a trend in the performance of the same throughout the course in order to provide teachers information to support the development of strategies for monitoring and management of student learning in distance learning courses.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-08
2016-02-16T18:57:17Z
2018-07-21T00:14:46Z
2018-07-21T00:14:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Jarbele Cássia da. Uma análise das interações discentes em fóruns de discussão online de ambientes virtuais de aprendizagem através da análise de redes sociais. 2015. 121 f. Dissertação (Mestrado em Informática) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7859
identifier_str_mv SILVA, Jarbele Cássia da. Uma análise das interações discentes em fóruns de discussão online de ambientes virtuais de aprendizagem através da análise de redes sociais. 2015. 121 f. Dissertação (Mestrado em Informática) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
url https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/7859
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Informática
Programa de Pós-Graduação em Informática
UFPB
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
Brasil
Informática
Programa de Pós-Graduação em Informática
UFPB
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
instname:Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron:UFPB
instname_str Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
instacron_str UFPB
institution UFPB
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFPB - Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
repository.mail.fl_str_mv diretoria@ufpb.br|| diretoria@ufpb.br
_version_ 1798963932892758016