Web 2.0 and Distance Learning: risks and opportunities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Romancini, Richard
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12975
Resumo: The article shows the growth in the possibilities of using digital technologies associated with the so-called “web 2.0”, among internet users. Discusses the relationship of this context with the technology-mediated education, particularly the Distance Learning (DL), noting that there is a paradoxical danger that the use of these new features enhance educational paradigms informational/reproductivist. However, it is argued that the reflexive use the possibilities that have emerged in the digital world can promote the construction of dialogue’s spaces in online education, giving a more sense communicative/constructivist in virtual education’s processes. Finally, note that, for this more positive scenario, it is also necessary that there be skills’s development by the participants (teachers and students) of educational activities in the digital environment.
id UFRGS-8_49ad135ffc6a0ab2bfb7ced9cb277200
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/12975
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Web 2.0 and Distance Learning: risks and opportunitiesWeb 2.0 y EAD: riesgos y posibilidadeWeb 2.0 e EAD: riscos e possibilidadesWeb 2.0. Educação a distância. Tecnologias na educação.Tecnologias na EducaçãoWeb 2.0. Educación a distancia. Tecnologías en la educación.Web 2.0. Distance learning. Technologies in the education.The article shows the growth in the possibilities of using digital technologies associated with the so-called “web 2.0”, among internet users. Discusses the relationship of this context with the technology-mediated education, particularly the Distance Learning (DL), noting that there is a paradoxical danger that the use of these new features enhance educational paradigms informational/reproductivist. However, it is argued that the reflexive use the possibilities that have emerged in the digital world can promote the construction of dialogue’s spaces in online education, giving a more sense communicative/constructivist in virtual education’s processes. Finally, note that, for this more positive scenario, it is also necessary that there be skills’s development by the participants (teachers and students) of educational activities in the digital environment.El artículo destaca el crecimiento en las posibilidades de utilizar las tecnologías digitales relacionados con la llamada “web 2.0”, entre los usuarios de Internet. Discute la relación de ese contexto con la educación mediada por tecnologías, en particular la Educación a Distancia (EAD), señalando que existe el paradoxal riesgo de que la utilización de esos nuevos recursos refuerce paradigmas educativos informacionais/reprodutivistas. Sin embargo, se argumenta que el uso reflexivo de las posibilidades que surgieron en el mundo digital puede promover la construcción de espacios de diálogo en la educación en línea, dando un sentido más comunicativo/construtivista a procesos de educación virtual. Por fin, se nota que, para este escenario más positivo, es necesario, también, que haya el desarrollo de cualificaciones por parte de los participantes (profesores y estudiantes) de las actividades educativas en el ámbito digital.O artigo evidencia o crescimento das possibilidades de uso de tecnologias digitais associadas à chamada “web 2.0”, entre os usuários da internet. Discute a relação desse contexto com a educação mediada por tecnologias, em particular a Educação a Distância (EAD), notando que existe o paradoxal risco de que a utilização desses novos recursos reforce paradigmas educativos informacionais/reprodutivistas. Entretanto, argumenta-se que o uso reflexivo das possibilidades que surgiram no mundo digital pode favorecer a construção de espaços de diálogos na educação on-line, dando um sentido mais comunicativo/construtivista a processos de educação virtual. Por fim, nota-se que, para este cenário mais positivo, é necessário, também, que haja o desenvolvimento de competências por parte dos participantes (professores e estudantes) das ações educativas no âmbito digital.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2010-07-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12975Em Questão; Vol. 16 No. 1 (2010); 179-192Em Questão; Vol. 16 Núm. 1 (2010); 179-192Em Questão; v. 16 n. 1 (2010); 179-1921808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12975/8747Copyright (c) 2010 Richard Romancinihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRomancini, Richard2023-11-17T20:10:44Zoai:seer.ufrgs.br:article/12975Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T20:10:44Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Web 2.0 and Distance Learning: risks and opportunities
Web 2.0 y EAD: riesgos y posibilidade
Web 2.0 e EAD: riscos e possibilidades
title Web 2.0 and Distance Learning: risks and opportunities
spellingShingle Web 2.0 and Distance Learning: risks and opportunities
Romancini, Richard
Web 2.0. Educação a distância. Tecnologias na educação.
Tecnologias na Educação
Web 2.0. Educación a distancia. Tecnologías en la educación.
Web 2.0. Distance learning. Technologies in the education.
title_short Web 2.0 and Distance Learning: risks and opportunities
title_full Web 2.0 and Distance Learning: risks and opportunities
title_fullStr Web 2.0 and Distance Learning: risks and opportunities
title_full_unstemmed Web 2.0 and Distance Learning: risks and opportunities
title_sort Web 2.0 and Distance Learning: risks and opportunities
author Romancini, Richard
author_facet Romancini, Richard
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Romancini, Richard
dc.subject.por.fl_str_mv Web 2.0. Educação a distância. Tecnologias na educação.
Tecnologias na Educação
Web 2.0. Educación a distancia. Tecnologías en la educación.
Web 2.0. Distance learning. Technologies in the education.
topic Web 2.0. Educação a distância. Tecnologias na educação.
Tecnologias na Educação
Web 2.0. Educación a distancia. Tecnologías en la educación.
Web 2.0. Distance learning. Technologies in the education.
description The article shows the growth in the possibilities of using digital technologies associated with the so-called “web 2.0”, among internet users. Discusses the relationship of this context with the technology-mediated education, particularly the Distance Learning (DL), noting that there is a paradoxical danger that the use of these new features enhance educational paradigms informational/reproductivist. However, it is argued that the reflexive use the possibilities that have emerged in the digital world can promote the construction of dialogue’s spaces in online education, giving a more sense communicative/constructivist in virtual education’s processes. Finally, note that, for this more positive scenario, it is also necessary that there be skills’s development by the participants (teachers and students) of educational activities in the digital environment.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-07-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12975
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12975
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12975/8747
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Richard Romancini
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Richard Romancini
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 16 No. 1 (2010); 179-192
Em Questão; Vol. 16 Núm. 1 (2010); 179-192
Em Questão; v. 16 n. 1 (2010); 179-192
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632762802176