Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ávila, Dárcia Amaro
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Ribeiro, Paula Regina Costa, Henning, Paula Corrêa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/129607
Resumo: This paper problematizes the operation of bio-ecopolitical strategies that mobilize security and the concept of gender to regulate populations. The strategies, which belong to global program documents issued by two international authorities – the International Union for Conservation of Nature (IUCN) and the United Nations Development Programme (UNDP) –, operate for the security of a sustainable future on the planet. Based on tools of Michel Foucault’s biopolitics and of ecopolitics, this study highlights women as a vulnerable population in environmental programs as shown by statistics and the concern for the future on the planet. Attention is paid to the way in which gender and environmental relations are developed.
id UFRGS-9_8285f8b1d1667c37dbdce779426e1b46
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/129607
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Security and Gender in Bio-ecopolitical StrategiesSegurança e Gênero nas Estratégias Bio/EcopolíticasGenderSustainable DevelopmentEnvironmental EducationGêneroDesenvolvimento SustentávelEducação AmbientalThis paper problematizes the operation of bio-ecopolitical strategies that mobilize security and the concept of gender to regulate populations. The strategies, which belong to global program documents issued by two international authorities – the International Union for Conservation of Nature (IUCN) and the United Nations Development Programme (UNDP) –, operate for the security of a sustainable future on the planet. Based on tools of Michel Foucault’s biopolitics and of ecopolitics, this study highlights women as a vulnerable population in environmental programs as shown by statistics and the concern for the future on the planet. Attention is paid to the way in which gender and environmental relations are developed.O artigo problematiza a operação de estratégias bio/ecopolíticas que mobiliza a segurança e o conceito de gênero para a regulação das populações. Essas estratégias presentes no tecido documental de programas globais de duas autoridades internacionais – União Internacional de Conservação da Natureza (UICN) e Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento (PNUD) – operam para a segurança de um futuro sustentável do planeta. A partir das ferramentas da biopolítica de Michel Foucault e da ecopolítica – uma ampliação do conceito foucaultiano com deslocamentos para o nosso tempo histórico – destaca-se a presença das mulheres como populações vulneráveis nos programas ambientais a partir do saber da estatística e da preocupação com o futuro do planeta. Atenta-se para a forma com que as relações de gênero e ambientais são produzidas.FACED - UFRGS2024-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/12960710.1590/2175-6236129607vs01Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023)Educação & Realidade; v. 48 (2023)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/129607/91179https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/129607/91180Copyright (c) 2023 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessÁvila, Dárcia AmaroRibeiro, Paula Regina CostaHenning, Paula Corrêa2024-01-15T18:40:12Zoai:seer.ufrgs.br:article/129607Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2024-01-15T18:40:12Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies
Segurança e Gênero nas Estratégias Bio/Ecopolíticas
title Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies
spellingShingle Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies
Ávila, Dárcia Amaro
Gender
Sustainable Development
Environmental Education
Gênero
Desenvolvimento Sustentável
Educação Ambiental
title_short Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies
title_full Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies
title_fullStr Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies
title_full_unstemmed Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies
title_sort Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies
author Ávila, Dárcia Amaro
author_facet Ávila, Dárcia Amaro
Ribeiro, Paula Regina Costa
Henning, Paula Corrêa
author_role author
author2 Ribeiro, Paula Regina Costa
Henning, Paula Corrêa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ávila, Dárcia Amaro
Ribeiro, Paula Regina Costa
Henning, Paula Corrêa
dc.subject.por.fl_str_mv Gender
Sustainable Development
Environmental Education
Gênero
Desenvolvimento Sustentável
Educação Ambiental
topic Gender
Sustainable Development
Environmental Education
Gênero
Desenvolvimento Sustentável
Educação Ambiental
description This paper problematizes the operation of bio-ecopolitical strategies that mobilize security and the concept of gender to regulate populations. The strategies, which belong to global program documents issued by two international authorities – the International Union for Conservation of Nature (IUCN) and the United Nations Development Programme (UNDP) –, operate for the security of a sustainable future on the planet. Based on tools of Michel Foucault’s biopolitics and of ecopolitics, this study highlights women as a vulnerable population in environmental programs as shown by statistics and the concern for the future on the planet. Attention is paid to the way in which gender and environmental relations are developed.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/129607
10.1590/2175-6236129607vs01
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/129607
identifier_str_mv 10.1590/2175-6236129607vs01
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/129607/91179
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/129607/91180
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023)
Educação & Realidade; v. 48 (2023)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1789438616254021632