Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2024 |
Other Authors: | , |
Format: | Article |
Language: | por eng |
Source: | Educação & Realidade |
Download full: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/129607 |
Summary: | This paper problematizes the operation of bio-ecopolitical strategies that mobilize security and the concept of gender to regulate populations. The strategies, which belong to global program documents issued by two international authorities – the International Union for Conservation of Nature (IUCN) and the United Nations Development Programme (UNDP) –, operate for the security of a sustainable future on the planet. Based on tools of Michel Foucault’s biopolitics and of ecopolitics, this study highlights women as a vulnerable population in environmental programs as shown by statistics and the concern for the future on the planet. Attention is paid to the way in which gender and environmental relations are developed. |
id |
UFRGS-9_8285f8b1d1667c37dbdce779426e1b46 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/129607 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Security and Gender in Bio-ecopolitical StrategiesSegurança e Gênero nas Estratégias Bio/EcopolíticasGenderSustainable DevelopmentEnvironmental EducationGêneroDesenvolvimento SustentávelEducação AmbientalThis paper problematizes the operation of bio-ecopolitical strategies that mobilize security and the concept of gender to regulate populations. The strategies, which belong to global program documents issued by two international authorities – the International Union for Conservation of Nature (IUCN) and the United Nations Development Programme (UNDP) –, operate for the security of a sustainable future on the planet. Based on tools of Michel Foucault’s biopolitics and of ecopolitics, this study highlights women as a vulnerable population in environmental programs as shown by statistics and the concern for the future on the planet. Attention is paid to the way in which gender and environmental relations are developed.O artigo problematiza a operação de estratégias bio/ecopolíticas que mobiliza a segurança e o conceito de gênero para a regulação das populações. Essas estratégias presentes no tecido documental de programas globais de duas autoridades internacionais – União Internacional de Conservação da Natureza (UICN) e Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento (PNUD) – operam para a segurança de um futuro sustentável do planeta. A partir das ferramentas da biopolítica de Michel Foucault e da ecopolítica – uma ampliação do conceito foucaultiano com deslocamentos para o nosso tempo histórico – destaca-se a presença das mulheres como populações vulneráveis nos programas ambientais a partir do saber da estatística e da preocupação com o futuro do planeta. Atenta-se para a forma com que as relações de gênero e ambientais são produzidas.FACED - UFRGS2024-01-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/12960710.1590/2175-6236129607vs01Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023)Educação & Realidade; v. 48 (2023)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/129607/91179https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/129607/91180Copyright (c) 2023 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessÁvila, Dárcia AmaroRibeiro, Paula Regina CostaHenning, Paula Corrêa2024-01-15T18:40:12Zoai:seer.ufrgs.br:article/129607Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2024-01-15T18:40:12Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies Segurança e Gênero nas Estratégias Bio/Ecopolíticas |
title |
Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies |
spellingShingle |
Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies Ávila, Dárcia Amaro Gender Sustainable Development Environmental Education Gênero Desenvolvimento Sustentável Educação Ambiental |
title_short |
Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies |
title_full |
Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies |
title_fullStr |
Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies |
title_full_unstemmed |
Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies |
title_sort |
Security and Gender in Bio-ecopolitical Strategies |
author |
Ávila, Dárcia Amaro |
author_facet |
Ávila, Dárcia Amaro Ribeiro, Paula Regina Costa Henning, Paula Corrêa |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, Paula Regina Costa Henning, Paula Corrêa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ávila, Dárcia Amaro Ribeiro, Paula Regina Costa Henning, Paula Corrêa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gender Sustainable Development Environmental Education Gênero Desenvolvimento Sustentável Educação Ambiental |
topic |
Gender Sustainable Development Environmental Education Gênero Desenvolvimento Sustentável Educação Ambiental |
description |
This paper problematizes the operation of bio-ecopolitical strategies that mobilize security and the concept of gender to regulate populations. The strategies, which belong to global program documents issued by two international authorities – the International Union for Conservation of Nature (IUCN) and the United Nations Development Programme (UNDP) –, operate for the security of a sustainable future on the planet. Based on tools of Michel Foucault’s biopolitics and of ecopolitics, this study highlights women as a vulnerable population in environmental programs as shown by statistics and the concern for the future on the planet. Attention is paid to the way in which gender and environmental relations are developed. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/129607 10.1590/2175-6236129607vs01 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/129607 |
identifier_str_mv |
10.1590/2175-6236129607vs01 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/129607/91179 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/129607/91180 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação & Realidade https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação & Realidade https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023) Educação & Realidade; v. 48 (2023) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1789438616254021632 |