Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues , Aurea Andrea Tavares
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Meiado, Marcos Vinicius, Soares, Sheila Milena Neves de Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Paubrasilia
Texto Completo: https://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasilia/article/view/84
Resumo: Botany is an area that studies plants and algae, organisms with scientific, economical and cultural importance  as well as influence on the quality of life and human survival, but  whose teaching and learning is considered difficult. Therefore, it is necessary to seek teaching strategies, such as scientific dissemination that can function as a teaching tool. In order to bring students of the 2nd year of high school  from three State school units in São Raimundo Nonato, Piauí, closer to the topic of botany and improve the teaching-learning process, this work used the results of a research on pollination of agricultural species cultivated in the microregion. The pedagogical activity included lectures, didactic models and games. When comparing the average grade of students before and after the didactic interventions, the results showed that scientific dissemination activities can help the construction of students' knowledge in the teaching-learning process and enable a greater fixation of botany contents.
id UFSB_c56671fd5a840b2cedcb62f42e2da98e
oai_identifier_str oai:ojs.200.128.32.23:article/84
network_acronym_str UFSB
network_name_str Paubrasilia
repository_id_str
spelling Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agricultureDivulgación científica en las escuelas: La importancia de la polinización de las flores en la agriculturaDivulgação científica nas escolas: a importância da polinização das flores na agriculturaAtributos floraisEnsino de botânicaEspécies agrícolasIntervenções didáticasPopularização da ciênciaFloral traitsBotany teachingCultivated speciesDidactic interventionsScience disseminationAtributos floralesEnseñanza de la botánicaEspecies agrícolasIntervenciones didácticasPopularización de la cienciaBotany is an area that studies plants and algae, organisms with scientific, economical and cultural importance  as well as influence on the quality of life and human survival, but  whose teaching and learning is considered difficult. Therefore, it is necessary to seek teaching strategies, such as scientific dissemination that can function as a teaching tool. In order to bring students of the 2nd year of high school  from three State school units in São Raimundo Nonato, Piauí, closer to the topic of botany and improve the teaching-learning process, this work used the results of a research on pollination of agricultural species cultivated in the microregion. The pedagogical activity included lectures, didactic models and games. When comparing the average grade of students before and after the didactic interventions, the results showed that scientific dissemination activities can help the construction of students' knowledge in the teaching-learning process and enable a greater fixation of botany contents.La botánica es un área que estudia las plantas y algas, organismos con importancia científica, económica, cultural, e influencia en la calidad de la vida y sobrevivencia humana, pero cuya enseñanza – aprendizaje es considerada difícil. Por causa de esto, es necesario buscar estrategias de enseñanza, como la divulgación científica, que puede funcionar como una herramienta de enseñanza. Para aproximar a estudiantes de 2° año de escuela secundaria de tres unidades escolares estatales de São Raimundo Nonato, Piauí, al tema de la botánica y mejorar el proceso de enseñanza – aprendizaje, este trabajo utilizó los resultados de una investigación sobre polinización de especies agrícolas cultivadas en la microrregión. La actividad pedagógica incluyó conferencias, modelos didácticos y juego. Al comparar el promedio de alumnos antes y después de las intervenciones didácticas, los resultados mostraron que las actividades de divulgación científica pueden auxiliar la construcción de conocimiento de los alumnos en el proceso de enseñanza – aprendizaje y posibilitar una mayor fijación de los contenidos de la botánica.A botânica é uma área da biologia que possui uma grande importância científica, econômica e cultural, com influência na qualidade de vida e na sobrevivência humana, mas cujo ensino é considerado difícil. Diante disso, é necessário buscar estratégias de ensino, como a divulgação científica que pode funcionar como uma ferramenta de ensino. Para aproximar estudantes do 2° ano do ensino médio de três unidades escolares estaduais de São Raimundo Nonato Piauí ao tema de botânica e melhorar o processo de ensino-aprendizagem, esse trabalho utilizou uma pequena pesquisa sobre polinização de espécies agrícolas cultivadas na microrregião. A atividade pedagógica se deu por meio de palestras, modelos didáticos e jogo. Ao comparar a média dos alunos antes e depois das intervenções didáticas, os resultados mostram que as atividades em divulgação científica podem auxiliar na construção do conhecimento dos alunos no processo de ensino-aprendizagem e possibilita uma maior fixação dos conteúdos de botânica.  Jardim Botânico FLORAS - Universidade Federal do Sul da Bahia2022-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewedRevisado por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasilia/article/view/8410.33447/paubrasilia.2022.e0084Paubrasilia; Vol. 5 (2022): Continuous Publishing; e84Paubrasilia; Vol. 5 (2022): Publicación Contínua; e84Paubrasilia; Vol. 5 (2022): Publicação Contínua; e84Paubrasilia; v. 5 (2022): Publicação Contínua; e842595-6752reponame:Paubrasiliainstname:Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)instacron:UFSBporhttps://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasilia/article/view/84/55Copyright (c) 2022 Aurea Andrea Tavares Rodrigues , Marcos Vinicius Meiado, Sheila Milena Neves de Araújo Soareshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues , Aurea Andrea TavaresMeiado, Marcos Vinicius Soares, Sheila Milena Neves de Araújo2022-11-10T10:36:00Zoai:ojs.200.128.32.23:article/84Revistahttps://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasiliaPUBhttps://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasilia/oaipaubrasilia@ufsb.edu.br2595-67522595-6752opendoar:2022-11-10T10:36Paubrasilia - Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)false
dc.title.none.fl_str_mv Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture
Divulgación científica en las escuelas: La importancia de la polinización de las flores en la agricultura
Divulgação científica nas escolas: a importância da polinização das flores na agricultura
title Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture
spellingShingle Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture
Rodrigues , Aurea Andrea Tavares
Atributos florais
Ensino de botânica
Espécies agrícolas
Intervenções didáticas
Popularização da ciência
Floral traits
Botany teaching
Cultivated species
Didactic interventions
Science dissemination
Atributos florales
Enseñanza de la botánica
Especies agrícolas
Intervenciones didácticas
Popularización de la ciencia
title_short Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture
title_full Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture
title_fullStr Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture
title_full_unstemmed Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture
title_sort Scientific dissemination in schools: the importance of flower pollination in agriculture
author Rodrigues , Aurea Andrea Tavares
author_facet Rodrigues , Aurea Andrea Tavares
Meiado, Marcos Vinicius
Soares, Sheila Milena Neves de Araújo
author_role author
author2 Meiado, Marcos Vinicius
Soares, Sheila Milena Neves de Araújo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues , Aurea Andrea Tavares
Meiado, Marcos Vinicius
Soares, Sheila Milena Neves de Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Atributos florais
Ensino de botânica
Espécies agrícolas
Intervenções didáticas
Popularização da ciência
Floral traits
Botany teaching
Cultivated species
Didactic interventions
Science dissemination
Atributos florales
Enseñanza de la botánica
Especies agrícolas
Intervenciones didácticas
Popularización de la ciencia
topic Atributos florais
Ensino de botânica
Espécies agrícolas
Intervenções didáticas
Popularização da ciência
Floral traits
Botany teaching
Cultivated species
Didactic interventions
Science dissemination
Atributos florales
Enseñanza de la botánica
Especies agrícolas
Intervenciones didácticas
Popularización de la ciencia
description Botany is an area that studies plants and algae, organisms with scientific, economical and cultural importance  as well as influence on the quality of life and human survival, but  whose teaching and learning is considered difficult. Therefore, it is necessary to seek teaching strategies, such as scientific dissemination that can function as a teaching tool. In order to bring students of the 2nd year of high school  from three State school units in São Raimundo Nonato, Piauí, closer to the topic of botany and improve the teaching-learning process, this work used the results of a research on pollination of agricultural species cultivated in the microregion. The pedagogical activity included lectures, didactic models and games. When comparing the average grade of students before and after the didactic interventions, the results showed that scientific dissemination activities can help the construction of students' knowledge in the teaching-learning process and enable a greater fixation of botany contents.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer reviewed
Revisado por pares
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasilia/article/view/84
10.33447/paubrasilia.2022.e0084
url https://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasilia/article/view/84
identifier_str_mv 10.33447/paubrasilia.2022.e0084
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsb.edu.br/index.php/paubrasilia/article/view/84/55
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Jardim Botânico FLORAS - Universidade Federal do Sul da Bahia
publisher.none.fl_str_mv Jardim Botânico FLORAS - Universidade Federal do Sul da Bahia
dc.source.none.fl_str_mv Paubrasilia; Vol. 5 (2022): Continuous Publishing; e84
Paubrasilia; Vol. 5 (2022): Publicación Contínua; e84
Paubrasilia; Vol. 5 (2022): Publicação Contínua; e84
Paubrasilia; v. 5 (2022): Publicação Contínua; e84
2595-6752
reponame:Paubrasilia
instname:Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)
instacron:UFSB
instname_str Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)
instacron_str UFSB
institution UFSB
reponame_str Paubrasilia
collection Paubrasilia
repository.name.fl_str_mv Paubrasilia - Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB)
repository.mail.fl_str_mv paubrasilia@ufsb.edu.br
_version_ 1797067901251878912