The axiological guidance on the performance of the English language teacher: a reflection on the discourse of outdated teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rohling, Nivea
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p138
Resumo: This article presents an analysis of discursive productions of undergraduates of a Bachelor's Portuguese-DE course from a public university in southern Brazil in relation to the performance of the Portuguese teacher. The theoretical and methodological foundation is part of the studies of the speech of the Bakhtin Circle. The survey data consists of: 106 discussion forums; 59 set of evaluative activities posted in the virtual environment for teaching and learning in the period 2007-2011; and data generated by means of a questionnaire answered by 61 undergraduates. The analysis showed a dialogic movement of assimilation of the discourse of teaching downgrade in teacher practice as well as a dialogical movement rebuttal to such discourses.
id UFSC-24_93a37dc82278cd48df20bb7295d39f3a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/30782
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling The axiological guidance on the performance of the English language teacher: a reflection on the discourse of outdated teachingLa orientación axiológica sobre la actuación del profesor de lengua portuguesa: una reflexión sobre el discurso de la desactualización docenteA orientação axiológica sobre a atuação do professor de língua portuguesa: uma reflexão sobre o discurso da desatualização docenteThis article presents an analysis of discursive productions of undergraduates of a Bachelor's Portuguese-DE course from a public university in southern Brazil in relation to the performance of the Portuguese teacher. The theoretical and methodological foundation is part of the studies of the speech of the Bakhtin Circle. The survey data consists of: 106 discussion forums; 59 set of evaluative activities posted in the virtual environment for teaching and learning in the period 2007-2011; and data generated by means of a questionnaire answered by 61 undergraduates. The analysis showed a dialogic movement of assimilation of the discourse of teaching downgrade in teacher practice as well as a dialogical movement rebuttal to such discourses.Este artículo presenta un análisis de producciones discursivas de pregrado de Letras-Portugués-EaD de una universidad pública federal del sur de Brasil a lo que se refiere a la actuación del profesor de Lengua Portuguesa. La base teórico-metodológica se encuentra en los estudios del Discurso del Círculo de Bakhtin. Los datos de la investigación son compuestos de: 106 foros de discusión; 59 enunciados de actividades evaluativas, disponibles en el ambiente virtual de enseñanza y aprendizaje en el período de 2007 a 2011; los dados generados por medio de un cuestionario, contestado por 61 estudiantes de pregrado. El análisis evidenció un movimiento dialógico de asimilación del discurso de la desactualización docente en la práctica del profesor como también un movimiento dialógico de refutación a tales discursos.Este artigo apresenta uma análise de produções discursivas de licenciandos de um curso de Letras-Português-EaD de uma universidade pública federal do sul do Brasil no que se refere à atuação do professor de Língua Portuguesa. A fundamentação teórico-metodológica insere-se nos estudos do Discurso do Círculo de Bakhtin. Os dados da pesquisa compõem-se de: 106 fóruns de discussão; 59 enunciados de atividades avaliativas, postados no ambiente virtual de ensino e aprendizagem no período de 2007 a 2011; e dados gerados por meio de um questionário, respondido por 61 licenciandos. A análise evidenciou um movimento dialógico de assimilação do discurso da desatualização docente na prática do professor como também um movimento dialógico de refutação a tais discursos.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2014-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresPesquisa Qualitativa; Pesquisa-ação; Pesquisa documental; Pesquisa de campo;application/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p13810.5007/1984-8412.2014v11n2p138Fórum Linguístico; Vol. 11 No. 2 (2014); 138-149Fórum Linguístico; Vol. 11 Núm. 2 (2014); 138-149Fórum Linguístico; v. 11 n. 2 (2014); 138-1491984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p138/28645Rohling, Niveainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-10-11T15:33:22Zoai:periodicos.ufsc.br:article/30782Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:22.482528Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv The axiological guidance on the performance of the English language teacher: a reflection on the discourse of outdated teaching
La orientación axiológica sobre la actuación del profesor de lengua portuguesa: una reflexión sobre el discurso de la desactualización docente
A orientação axiológica sobre a atuação do professor de língua portuguesa: uma reflexão sobre o discurso da desatualização docente
title The axiological guidance on the performance of the English language teacher: a reflection on the discourse of outdated teaching
spellingShingle The axiological guidance on the performance of the English language teacher: a reflection on the discourse of outdated teaching
Rohling, Nivea
title_short The axiological guidance on the performance of the English language teacher: a reflection on the discourse of outdated teaching
title_full The axiological guidance on the performance of the English language teacher: a reflection on the discourse of outdated teaching
title_fullStr The axiological guidance on the performance of the English language teacher: a reflection on the discourse of outdated teaching
title_full_unstemmed The axiological guidance on the performance of the English language teacher: a reflection on the discourse of outdated teaching
title_sort The axiological guidance on the performance of the English language teacher: a reflection on the discourse of outdated teaching
author Rohling, Nivea
author_facet Rohling, Nivea
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rohling, Nivea
description This article presents an analysis of discursive productions of undergraduates of a Bachelor's Portuguese-DE course from a public university in southern Brazil in relation to the performance of the Portuguese teacher. The theoretical and methodological foundation is part of the studies of the speech of the Bakhtin Circle. The survey data consists of: 106 discussion forums; 59 set of evaluative activities posted in the virtual environment for teaching and learning in the period 2007-2011; and data generated by means of a questionnaire answered by 61 undergraduates. The analysis showed a dialogic movement of assimilation of the discourse of teaching downgrade in teacher practice as well as a dialogical movement rebuttal to such discourses.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
Pesquisa Qualitativa; Pesquisa-ação; Pesquisa documental; Pesquisa de campo;
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p138
10.5007/1984-8412.2014v11n2p138
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p138
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2014v11n2p138
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n2p138/28645
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 11 No. 2 (2014); 138-149
Fórum Linguístico; Vol. 11 Núm. 2 (2014); 138-149
Fórum Linguístico; v. 11 n. 2 (2014); 138-149
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051418559905792