Little Red Riding Hood in three versions: genre analysis in the systemic functional perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fuzer, Cristiane
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Weber, Sabrine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2018v15n3p3210
Resumo: This paper focuses on the language functioning in instantiations of family story genres, according to the systemic functional approach of genre (MARTIN; ROSE, 2008; ROSE; MARTIN, 2012), which is based on principles of the Systemic Functional Grammar (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004, 2014). To demonstrate how lexicogrammar and semantic-discursive functions emphasize the instantiation of genres, three texts that share the purpose of involving readers/listeners were analyzed and compared: the classics Little Red Riding Hood, in Charles Perrault’s version, in the seventeenth century, and Grimm’s, in the twentieth century, and a reinvented version of this story in a school context in 2012. The analysis of the transitivity and appraisal systems, which contribute to perform the genre stages in each text, highlighted two instantiations of the narrative genre, whose purpose is to solve a complication, and an instantiation of the exemplum genre, whose purpose is to judge character or behavior.
id UFSC-24_e0240a61ab149751c8bd5504c9626afc
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/52059
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Little Red Riding Hood in three versions: genre analysis in the systemic functional perspectiveCaperucita Roja en tres versiones: análisis de género desde la perspectiva sistémico-funcionalChapeuzinho Vermelho em três versões: análise de gênero na perspectiva sistêmico-funcionalThis paper focuses on the language functioning in instantiations of family story genres, according to the systemic functional approach of genre (MARTIN; ROSE, 2008; ROSE; MARTIN, 2012), which is based on principles of the Systemic Functional Grammar (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004, 2014). To demonstrate how lexicogrammar and semantic-discursive functions emphasize the instantiation of genres, three texts that share the purpose of involving readers/listeners were analyzed and compared: the classics Little Red Riding Hood, in Charles Perrault’s version, in the seventeenth century, and Grimm’s, in the twentieth century, and a reinvented version of this story in a school context in 2012. The analysis of the transitivity and appraisal systems, which contribute to perform the genre stages in each text, highlighted two instantiations of the narrative genre, whose purpose is to solve a complication, and an instantiation of the exemplum genre, whose purpose is to judge character or behavior.Esta investigación tiene como foco el funcionamiento del lenguaje en instanciaciones de géneros de la familia de las historias, de acuerdo con la perspectiva sistémico-funcional (MARTIN; ROSE, 2008; ROSE; MARTIN, 2012) que se basa en los principios de la Gramática Sistémico-Funcional (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004, 2014). Para demostrar cómo funciones léxico-gramaticales y semántico-discursivas evidencian la instanciación de géneros, se analizaron y compararon tres textos que comparten el objetivo de involucrar lectores/oyentes: los clásicos Caperucita Roja en las versiones de Charles Perrault, del siglo XVIII, de los Grimmm, del siglo XX, y una versión recreada de esa historia en contexto escolar en 2012. El análisis de los sistemas de transitividad y valoración, que contribuyen para la realización de las etapas de género en cada texto, destacó dos instanciaciones del género narrativa, cuyo propósito es resolver una complicación, y una instanciación del género exemplum, cuyo propósito es juzgar carácter o comportamiento.Este trabalho focaliza o funcionamento da linguagem em instanciações de gêneros da família das estórias, de acordo com a abordagem sistêmico-funcional de gênero (MARTIN; ROSE, 2008 e ROSE; MARTIN, 2012), que se fundamenta em princípios da Gramática Sistêmico-Funcional (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004, 2014). Para demonstrar como funções léxico-gramaticais e semântico-discursivas evidenciam a instanciação de gêneros, foram analisados e comparados três textos que compartilham o propósito de envolver leitores/ouvintes: os clássicos Chapeuzinho Vermelho, nas versões de Charles Perrault, no século XVII, e dos Irmãos Grimm, e uma versão reinventada dessa estória em contexto escolar. A análise dos sistemas de transitividade e avaliatividade, que contribuem para realizar as etapas de gênero em cada texto, evidenciou duas instanciações do gênero narrativa, cujo propósito é resolver uma complicação, e uma instanciação do gênero exemplum, cujo propósito é julgar caráter ou comportamento.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2018-10-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresAnálise de produções em diferentes contextosapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2018v15n3p321010.5007/1984-8412.2018v15n3p3210Fórum Linguístico; Vol. 15 No. 3 (2018); 3210-3225Fórum Linguístico; Vol. 15 Núm. 3 (2018); 3210-3225Fórum Linguístico; v. 15 n. 3 (2018); 3210-32251984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2018v15n3p3210/37756Copyright (c) 2018 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFuzer, CristianeWeber, Sabrine2018-10-23T17:35:59Zoai:periodicos.ufsc.br:article/52059Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:32.382207Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Little Red Riding Hood in three versions: genre analysis in the systemic functional perspective
Caperucita Roja en tres versiones: análisis de género desde la perspectiva sistémico-funcional
Chapeuzinho Vermelho em três versões: análise de gênero na perspectiva sistêmico-funcional
title Little Red Riding Hood in three versions: genre analysis in the systemic functional perspective
spellingShingle Little Red Riding Hood in three versions: genre analysis in the systemic functional perspective
Fuzer, Cristiane
title_short Little Red Riding Hood in three versions: genre analysis in the systemic functional perspective
title_full Little Red Riding Hood in three versions: genre analysis in the systemic functional perspective
title_fullStr Little Red Riding Hood in three versions: genre analysis in the systemic functional perspective
title_full_unstemmed Little Red Riding Hood in three versions: genre analysis in the systemic functional perspective
title_sort Little Red Riding Hood in three versions: genre analysis in the systemic functional perspective
author Fuzer, Cristiane
author_facet Fuzer, Cristiane
Weber, Sabrine
author_role author
author2 Weber, Sabrine
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fuzer, Cristiane
Weber, Sabrine
description This paper focuses on the language functioning in instantiations of family story genres, according to the systemic functional approach of genre (MARTIN; ROSE, 2008; ROSE; MARTIN, 2012), which is based on principles of the Systemic Functional Grammar (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004, 2014). To demonstrate how lexicogrammar and semantic-discursive functions emphasize the instantiation of genres, three texts that share the purpose of involving readers/listeners were analyzed and compared: the classics Little Red Riding Hood, in Charles Perrault’s version, in the seventeenth century, and Grimm’s, in the twentieth century, and a reinvented version of this story in a school context in 2012. The analysis of the transitivity and appraisal systems, which contribute to perform the genre stages in each text, highlighted two instantiations of the narrative genre, whose purpose is to solve a complication, and an instantiation of the exemplum genre, whose purpose is to judge character or behavior.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
Análise de produções em diferentes contextos
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2018v15n3p3210
10.5007/1984-8412.2018v15n3p3210
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2018v15n3p3210
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2018v15n3p3210
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2018v15n3p3210/37756
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Fórum Linguístico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Fórum Linguístico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 15 No. 3 (2018); 3210-3225
Fórum Linguístico; Vol. 15 Núm. 3 (2018); 3210-3225
Fórum Linguístico; v. 15 n. 3 (2018); 3210-3225
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051419605336064