Juvenilisation of EJA: effects in Physical Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Franchi, Silvester
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Günther, Maria Cecília Camargo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2018v30n53p209
Resumo: The current study has as objective to problematize the increase of teens on Youth and Adult Education (Educação de Jovens e Adultos or EJA), relating this fact to legal and socio-pedagogical aspects. We start with reflection about the term Youth so we can avance to the discussion about the phenomenon of juvenilisation of the EJA students. The increase of teens on the said education modality has required new ways of thinking the curriculum and the teaching for that public and, even, the role of EJA on the educational structure. Such discussion demands a careful vision of the entire schooling process and it’s implications on the Juvenilisation of EJA. Against this scenary, we forward some considerations about the new demands on the teaching of Physical Education on EJA facing the changes discussed on the text.
id UFSC-2_41176ed06684bf3e617f07c66dfd36e5
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/47338
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling Juvenilisation of EJA: effects in Physical EducationJuvenoalización de la EJA: repercusiones en la Educación FísicaJuvenilização da EJA: repercussões na Educação FísicaThe current study has as objective to problematize the increase of teens on Youth and Adult Education (Educação de Jovens e Adultos or EJA), relating this fact to legal and socio-pedagogical aspects. We start with reflection about the term Youth so we can avance to the discussion about the phenomenon of juvenilisation of the EJA students. The increase of teens on the said education modality has required new ways of thinking the curriculum and the teaching for that public and, even, the role of EJA on the educational structure. Such discussion demands a careful vision of the entire schooling process and it’s implications on the Juvenilisation of EJA. Against this scenary, we forward some considerations about the new demands on the teaching of Physical Education on EJA facing the changes discussed on the text.El presente estudio tiene como objetivo problematizar el aumento del público adolescente en la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA), relacionando ese facto a los aspectos legales y socio pedagógicos. Empezamos por la reflexión en torno de la definición del término joven para avanzar en la discusión acerca del fenómeno juvenilización del público de EJA. El aumento de adolescentes en la referida modalidad de enseñanza viene exigiendo nuevas formas de pensar el currículo y la enseñanza para este público y, incluso, el rol de la EJA en la estructura educacional. Tal discusión exige una mirada atenta hacia todo proceso de escolarización y sus implicaciones a la juvenilización de la EJA. En este escenario, encaminamos algunas consideraciones sobre las nuevas demandas en la enseñanza de la Educación Física en la EJA frente a los cambios discutidos a lo largo del texto.O presente estudo tem como objetivo problematizar o aumento do público adolescente na Educação de Jovens e Adultos (EJA), relacionando esse fato a aspectos legais e sociopedagógicos. Partimos da reflexão em torno da definição do termo jovem para avançarmos na discussão sobre o fenômeno de juvenilização do público da EJA.  O aumento de adolescentes na referida modalidade de ensino vem exigindo novas formas de pensar o currículo e o ensino para esse público e, até mesmo, o papel da EJA na estrutura educacional. Tal discussão exige um olhar atento para todo o processo de escolarização e suas implicações na juvenilização da EJA. Diante desse cenário, encaminhamos algumas considerações sobre as novas demandas no ensino da Educação Física na EJA frente às mudanças discutidas ao longo do texto.Universidade Federal de Santa Catarina2018-04-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2018v30n53p20910.5007/2175-8042.2018v30n53p209Motrivivência; v. 30 n. 53 (2018); 209-2252175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2018v30n53p209/36361Copyright (c) 2018 Motrivivênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessFranchi, SilvesterGünther, Maria Cecília Camargo2018-04-19T17:15:16Zoai:periodicos.ufsc.br:article/47338Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2018-04-19T17:15:16Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Juvenilisation of EJA: effects in Physical Education
Juvenoalización de la EJA: repercusiones en la Educación Física
Juvenilização da EJA: repercussões na Educação Física
title Juvenilisation of EJA: effects in Physical Education
spellingShingle Juvenilisation of EJA: effects in Physical Education
Franchi, Silvester
title_short Juvenilisation of EJA: effects in Physical Education
title_full Juvenilisation of EJA: effects in Physical Education
title_fullStr Juvenilisation of EJA: effects in Physical Education
title_full_unstemmed Juvenilisation of EJA: effects in Physical Education
title_sort Juvenilisation of EJA: effects in Physical Education
author Franchi, Silvester
author_facet Franchi, Silvester
Günther, Maria Cecília Camargo
author_role author
author2 Günther, Maria Cecília Camargo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Franchi, Silvester
Günther, Maria Cecília Camargo
description The current study has as objective to problematize the increase of teens on Youth and Adult Education (Educação de Jovens e Adultos or EJA), relating this fact to legal and socio-pedagogical aspects. We start with reflection about the term Youth so we can avance to the discussion about the phenomenon of juvenilisation of the EJA students. The increase of teens on the said education modality has required new ways of thinking the curriculum and the teaching for that public and, even, the role of EJA on the educational structure. Such discussion demands a careful vision of the entire schooling process and it’s implications on the Juvenilisation of EJA. Against this scenary, we forward some considerations about the new demands on the teaching of Physical Education on EJA facing the changes discussed on the text.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2018v30n53p209
10.5007/2175-8042.2018v30n53p209
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2018v30n53p209
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2018v30n53p209
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2018v30n53p209/36361
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Motrivivência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Motrivivência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; v. 30 n. 53 (2018); 209-225
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434861512032256