The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Letras (Santa Maria. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/38822 |
Resumo: | This study aims at answering the following question: is there a solidarization effect or a superposition effect between the two teachers’ didactic projects to teach the genre debate and the textbook’s didactic project used by those teachers? This is a descriptive-interpretative investigation in Applied Linguistics and is based on the studies about solidarization and superposition as effects of the didactic transposition (BRONCKART; GIGER, 1998; RAFAEL, 2001a, 2001b) and on the studies about didactic project (BUNZEN, 2009, 2014; MATENCIO, 2001; ROJO, 2006). |
id |
UFSM-19_e1efdb33fbd7998a2c7bf0ad8db6c5cf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38822 |
network_acronym_str |
UFSM-19 |
network_name_str |
Letras (Santa Maria. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooksO gênero debate no ensino de português: uma investigação sobre usos do livro didático em sala de aulaDebateTextbookPortuguese language lessonsSolidarizationSuperpositionDebateLivro didáticoAula de portuguêsSolidarizaçãoSobreposiçãoThis study aims at answering the following question: is there a solidarization effect or a superposition effect between the two teachers’ didactic projects to teach the genre debate and the textbook’s didactic project used by those teachers? This is a descriptive-interpretative investigation in Applied Linguistics and is based on the studies about solidarization and superposition as effects of the didactic transposition (BRONCKART; GIGER, 1998; RAFAEL, 2001a, 2001b) and on the studies about didactic project (BUNZEN, 2009, 2014; MATENCIO, 2001; ROJO, 2006).O estudo apresentado neste artigo buscou responder ao seguinte questionamento: há um efeito de solidarização ou de sobreposição entre os projetos didáticos de duas professoras para a abordagem do gênero debate em sala de aula e o projeto didático do livro utilizado por essas profissionais? Inserido na perspectiva da Linguística Aplicada e de caráter descritivo-interpretativo, o estudo em questão está fundamentado nos conceitos de solidarização e sobreposição como efeitos da transposição didática (BRONCKART & GIGER, 1998; RAFAEL, 2001a, 2001b) e de projeto didático (BUNZEN, 2009, 2014; MATENCIO, 2001; ROJO, 2006). Universidade Federal de Santa Maria2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/3882210.5902/2176148538822Letras; Edição Especial - 1/2020: Oralidade e Ensino: discussões teórico-metodológicas; 175-1962176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/38822/pdfCopyright (c) 2020 Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Bruno AlvesSilva, Williany Miranda da2022-11-08T17:06:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38822Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:28.778463Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks O gênero debate no ensino de português: uma investigação sobre usos do livro didático em sala de aula |
title |
The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks |
spellingShingle |
The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks Pereira, Bruno Alves Debate Textbook Portuguese language lessons Solidarization Superposition Debate Livro didático Aula de português Solidarização Sobreposição |
title_short |
The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks |
title_full |
The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks |
title_fullStr |
The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks |
title_full_unstemmed |
The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks |
title_sort |
The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks |
author |
Pereira, Bruno Alves |
author_facet |
Pereira, Bruno Alves Silva, Williany Miranda da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Williany Miranda da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Bruno Alves Silva, Williany Miranda da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Debate Textbook Portuguese language lessons Solidarization Superposition Debate Livro didático Aula de português Solidarização Sobreposição |
topic |
Debate Textbook Portuguese language lessons Solidarization Superposition Debate Livro didático Aula de português Solidarização Sobreposição |
description |
This study aims at answering the following question: is there a solidarization effect or a superposition effect between the two teachers’ didactic projects to teach the genre debate and the textbook’s didactic project used by those teachers? This is a descriptive-interpretative investigation in Applied Linguistics and is based on the studies about solidarization and superposition as effects of the didactic transposition (BRONCKART; GIGER, 1998; RAFAEL, 2001a, 2001b) and on the studies about didactic project (BUNZEN, 2009, 2014; MATENCIO, 2001; ROJO, 2006). |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/38822 10.5902/2176148538822 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/38822 |
identifier_str_mv |
10.5902/2176148538822 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/38822/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Letras http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Letras http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Letras; Edição Especial - 1/2020: Oralidade e Ensino: discussões teórico-metodológicas; 175-196 2176-1485 1519-3985 reponame:Letras (Santa Maria. Online) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Letras (Santa Maria. Online) |
collection |
Letras (Santa Maria. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1792205418006577152 |