The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Bruno Alves
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Williany Miranda da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Letras (Santa Maria. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/38822
Resumo: This study aims at answering the following question: is there a solidarization effect or a superposition effect between the two teachers’ didactic projects to teach the genre debate and the textbook’s didactic project used by those teachers? This is a descriptive-interpretative investigation in Applied Linguistics and is based on the studies about solidarization and superposition as effects of the didactic transposition (BRONCKART; GIGER, 1998; RAFAEL, 2001a, 2001b) and on the studies about didactic project (BUNZEN, 2009, 2014; MATENCIO, 2001; ROJO, 2006).
id UFSM-19_e1efdb33fbd7998a2c7bf0ad8db6c5cf
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38822
network_acronym_str UFSM-19
network_name_str Letras (Santa Maria. Online)
repository_id_str
spelling The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooksO gênero debate no ensino de português: uma investigação sobre usos do livro didático em sala de aulaDebateTextbookPortuguese language lessonsSolidarizationSuperpositionDebateLivro didáticoAula de portuguêsSolidarizaçãoSobreposiçãoThis study aims at answering the following question: is there a solidarization effect or a superposition effect between the two teachers’ didactic projects to teach the genre debate and the textbook’s didactic project used by those teachers? This is a descriptive-interpretative investigation in Applied Linguistics and is based on the studies about solidarization and superposition as effects of the didactic transposition (BRONCKART; GIGER, 1998; RAFAEL, 2001a, 2001b) and on the studies about didactic project (BUNZEN, 2009, 2014; MATENCIO, 2001; ROJO, 2006).O estudo apresentado neste artigo buscou responder ao seguinte questionamento: há um efeito de solidarização ou de sobreposição entre os projetos didáticos de duas professoras para a abordagem do gênero debate em sala de aula e o projeto didático do livro utilizado por essas profissionais? Inserido na perspectiva da Linguística Aplicada e de caráter descritivo-interpretativo, o estudo em questão está fundamentado nos conceitos de solidarização e sobreposição como efeitos da transposição didática (BRONCKART & GIGER, 1998; RAFAEL, 2001a, 2001b) e de projeto didático (BUNZEN, 2009, 2014; MATENCIO, 2001; ROJO, 2006).  Universidade Federal de Santa Maria2022-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/3882210.5902/2176148538822Letras; Edição Especial - 1/2020: Oralidade e Ensino: discussões teórico-metodológicas; 175-1962176-14851519-3985reponame:Letras (Santa Maria. Online)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/38822/pdfCopyright (c) 2020 Letrashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Bruno AlvesSilva, Williany Miranda da2022-11-08T17:06:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38822Revistahttps://periodicos.ufsm.br/letrasPUBhttps://periodicos.ufsm.br/letras/oai||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com2176-14851519-3985opendoar:2023-01-09T16:16:28.778463Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)true
dc.title.none.fl_str_mv The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks
O gênero debate no ensino de português: uma investigação sobre usos do livro didático em sala de aula
title The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks
spellingShingle The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks
Pereira, Bruno Alves
Debate
Textbook
Portuguese language lessons
Solidarization
Superposition
Debate
Livro didático
Aula de português
Solidarização
Sobreposição
title_short The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks
title_full The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks
title_fullStr The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks
title_full_unstemmed The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks
title_sort The genre debate in Portuguese language lessons:an investigation about uses of textbooks
author Pereira, Bruno Alves
author_facet Pereira, Bruno Alves
Silva, Williany Miranda da
author_role author
author2 Silva, Williany Miranda da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Bruno Alves
Silva, Williany Miranda da
dc.subject.por.fl_str_mv Debate
Textbook
Portuguese language lessons
Solidarization
Superposition
Debate
Livro didático
Aula de português
Solidarização
Sobreposição
topic Debate
Textbook
Portuguese language lessons
Solidarization
Superposition
Debate
Livro didático
Aula de português
Solidarização
Sobreposição
description This study aims at answering the following question: is there a solidarization effect or a superposition effect between the two teachers’ didactic projects to teach the genre debate and the textbook’s didactic project used by those teachers? This is a descriptive-interpretative investigation in Applied Linguistics and is based on the studies about solidarization and superposition as effects of the didactic transposition (BRONCKART; GIGER, 1998; RAFAEL, 2001a, 2001b) and on the studies about didactic project (BUNZEN, 2009, 2014; MATENCIO, 2001; ROJO, 2006).
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/38822
10.5902/2176148538822
url https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/38822
identifier_str_mv 10.5902/2176148538822
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/38822/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Letras
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Letras
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Letras; Edição Especial - 1/2020: Oralidade e Ensino: discussões teórico-metodológicas; 175-196
2176-1485
1519-3985
reponame:Letras (Santa Maria. Online)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Letras (Santa Maria. Online)
collection Letras (Santa Maria. Online)
repository.name.fl_str_mv Letras (Santa Maria. Online) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||gil.negreiros@ufsm.br|| periodicoletras.ufsm@gmail.com
_version_ 1792205418006577152