Educational planning, municipal education plan and public policies in Miracema do Tocantins - between the ideal, the written, and the accomplished

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lagares, Rosilene
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Andrade da Silva, Meire Lúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Observatório
Texto Completo: https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8688
Resumo: This article was built on the basis of bibliographic review, anchored in Lima and Mioto (2007) and documentary research (Gil, 1999), based on the dialectical historical materialism method that indicates the set of life in society [...] “A way of understanding history and analyzing the evolution and struggles in the economic and political sector” (AZEVEDO, 1999). We aim to describe the educational planning process in the Municipality of Miracema do Tocantins, as resulting from the Plan, in the implementation of public educational policies and the articulation for the elaboration, monitoring and implementation of the SME 2015-2025, addressing perspectives, complexities, possibilities. As a result, we apprehended a municipal documentary collection produced from the guidelines, documents and guidelines of SASE / MEC, since 2013, when the PME was prepared, which underpinned the elaboration of the Plan and which underlies its monitoring and implementation process. However, we also learn that the goals and strategies of the SME have been minimally implemented.
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spelling Educational planning, municipal education plan and public policies in Miracema do Tocantins - between the ideal, the written, and the accomplishedPlanificación educativa, plan de educación municipal y políticas públicas en Miracema do Tocantins - entre ideales y escritosPlanejamento educacional, plano da educação municipal e políticas públicas em Miracema do Tocantins – entre o ideal, o escrito e o realizadoPlanejamento Educacional; Políticas Públicas; Educação Municipal; Monitoramento, avaliação e implementação; Plano Municipal de Educação.Políticas Públicas EducacionaisThis article was built on the basis of bibliographic review, anchored in Lima and Mioto (2007) and documentary research (Gil, 1999), based on the dialectical historical materialism method that indicates the set of life in society [...] “A way of understanding history and analyzing the evolution and struggles in the economic and political sector” (AZEVEDO, 1999). We aim to describe the educational planning process in the Municipality of Miracema do Tocantins, as resulting from the Plan, in the implementation of public educational policies and the articulation for the elaboration, monitoring and implementation of the SME 2015-2025, addressing perspectives, complexities, possibilities. As a result, we apprehended a municipal documentary collection produced from the guidelines, documents and guidelines of SASE / MEC, since 2013, when the PME was prepared, which underpinned the elaboration of the Plan and which underlies its monitoring and implementation process. However, we also learn that the goals and strategies of the SME have been minimally implemented.Este artículo fue construido sobre la base de una revisión bibliográfica, anclada en Lima y Mioto (2007) e investigación documental (Gil, 1999), basada en el método dialéctico de materialismo histórico que indica el conjunto de la vida en la sociedad [...] "Una forma de entender la historia y analizar la evolución y las luchas en el sector económico y político" (AZEVEDO, 1999). Nuestro objetivo es describir el proceso de planificación educativa en el Municipio de Miracema do Tocantins, como resultado del Plan, en la implementación de políticas educativas públicas y la articulación para la elaboración, monitoreo e implementación de la PYME 2015-2025, abordando perspectivas, complejidades, posibilidades. Como resultado, detuvimos una colección documental municipal producida a partir de las pautas, documentos y pautas de SASE / MEC, desde 2013, cuando se preparó el PME, que sustenta la elaboración del Plan y que subyace a su proceso de monitoreo e implementación. Sin embargo, también aprendimos que los objetivos y estrategias de las PYME se implementaron mínimamente.O presente artigo, foi construído com base em revisão bibliográfica, ancoradas em Lima e Mioto (2007) e pesquisa documental (Gil, 1999), a partir do método materialismo histórico dialético que indica o conjunto da vida em sociedade [...] é “uma maneira de compreender a história e analisar as evoluções e lutas no setor econômico e político” (AZEVEDO, 1999). Objetivamos descrever o processo de planejamento educacional no Município de Miracema do Tocantins, como resultantes do Plano, na implementação de políticas públicas educacionais e a articulação para a elaboração, monitoramento e a implementação do PME 2015-2025, abordando perspectivas, complexidades, possibilidades. Como resultados, apreendemos um acervo documental municipal produzido a partir das diretrizes, documentos e orientações da SASE/MEC, desde 2013, quando da elaboração do PME, que fundamentou a elaboração do Plano e que fundamenta seu processo de monitoramento e implementação. Contudo, apreendemos ainda, que as metas e estratégias do PME foram minimamente implementadas.Universidade Federal do Tocantins - UFT2020-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/868810.20873/uft.2447-4266.2020v6n1a8ptObservatory Journal; Vol. 6 No. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a8ptObservatorio Magazine; Vol. 6 Núm. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a8ptObservatoire Journal; Vol. 6 No. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a8ptRevista Observatório ; v. 6 n. 1 (2020): v. 6 n. 1 (2020): Teaching, research and training in Communication and Journalism / Ensino, pesquisa e formação em Comunicação e Jornalismo Jan-Mar(2020); a8pt2447-426610.20873/uft.2447-4266.2020v6n1reponame:Revista Observatórioinstname:Universidade Federal do Tocantins (UFT)instacron:UFTporhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8688/17283https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/8688/17284Copyright (c) 2020 Revista Observatórioinfo:eu-repo/semantics/openAccessLagares, RosileneAndrade da Silva, Meire Lúcia2022-03-04T13:03:55Zoai:ojs.revista.uft.edu.br:article/8688Revistahttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/indexPUBhttps://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/oaigilsonportouft@gmail.com||gilsonporto@uft.edu.br||2447-42662447-4266opendoar:2022-03-04T13:03:55Revista Observatório - Universidade Federal do Tocantins (UFT)false
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