Philosophical eros: a twofold desire in Plato's dialogues
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação e Filosofia |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/30186 |
Resumo: | Abstract: The appropriation of the term eros by Plato in the Symposium culminates in: Socrates'/Diotima's speech. However there is a more specific sense of eros, which could be called philosophical eros. On the one hand, philosophical eros is the immediate consequence of the development of the dynamis by which one is capable of recognizing both the existence and the value of the Forms. On the other hand, the development of this same dynamis promotes the desire to transmit this dynamis to those regarded as a fertile ground to it. Understanding this twofold dimension of philosophical eros will shed light both on Plato's conception of philosophy and on Socrates, character of Plato's dialogues, as lover of beautiful boys. Keywords: Plato; Eros; Dynamis. Eros filosófico: um desejo ambivalente nos diálogos de Platão Resumo: A apropriação do termo eros por Platão no Banquete culmina no discurso de Sócrates/Diotima. Há em Platão, entretanto, um sentido específico de eros, o qual pode ser chamado de eros filosófico. Este é, por um lado, a consequência do desenvolvimento da dynamis pela qual alguém é capaz de reconhecer a existência e o valor das Ideias. Por outro lado, o desenvolvimento dessa dynamis conduz ao desejo de transmiti-la à queles que são vistos como "terreno fértil". Entender a ambivalência do eros filosófico contribui tanto para esclarecer a concepção filosófica de Platão quanto para a compreender Sócrates, personagem dos diálogos, como amante de belos rapazes. Palavras-chave: Platão; Eros; Dynamis. Eros filosófico: un deseo ambivalente en los diálogos de Platón Resumen: La apropiación de la palabra eros por Platón en el Banquete culmina en el discurso de Sócrates / Diotima. Hay en el texto de Platón, sin embargo, un sentido específico del eros, que puede ser llamado eros filosófico. Esto es, por una parte, la consecuencia del desarrollo de la dýnamis través de la cual se puede reconocer la existencia y el valor de las ideas. Por otra parte, el desarrollo de esta dýnamis conduce al deseo de transmitirla a aquellos que son vistos como "terreno fértil". La comprensión de la ambivalencia del eros filosófico ayuda a clarificar no sólo la concepción filosófica de Platón, así como en qué sentido Sócrates es amante de los chicos hermosos. Palabras clave: Platón; Eros; Dýnamis. Data de registro: 10/05/2015 Data de aceite: 10/10/2015 |
id |
UFU-2_794f8af6def44621d6147bf2cec79300 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/30186 |
network_acronym_str |
UFU-2 |
network_name_str |
Educação e Filosofia |
repository_id_str |
|
spelling |
Philosophical eros: a twofold desire in Plato's dialoguesPlatãoEros DynamisAbstract: The appropriation of the term eros by Plato in the Symposium culminates in: Socrates'/Diotima's speech. However there is a more specific sense of eros, which could be called philosophical eros. On the one hand, philosophical eros is the immediate consequence of the development of the dynamis by which one is capable of recognizing both the existence and the value of the Forms. On the other hand, the development of this same dynamis promotes the desire to transmit this dynamis to those regarded as a fertile ground to it. Understanding this twofold dimension of philosophical eros will shed light both on Plato's conception of philosophy and on Socrates, character of Plato's dialogues, as lover of beautiful boys. Keywords: Plato; Eros; Dynamis. Eros filosófico: um desejo ambivalente nos diálogos de Platão Resumo: A apropriação do termo eros por Platão no Banquete culmina no discurso de Sócrates/Diotima. Há em Platão, entretanto, um sentido específico de eros, o qual pode ser chamado de eros filosófico. Este é, por um lado, a consequência do desenvolvimento da dynamis pela qual alguém é capaz de reconhecer a existência e o valor das Ideias. Por outro lado, o desenvolvimento dessa dynamis conduz ao desejo de transmiti-la à queles que são vistos como "terreno fértil". Entender a ambivalência do eros filosófico contribui tanto para esclarecer a concepção filosófica de Platão quanto para a compreender Sócrates, personagem dos diálogos, como amante de belos rapazes. Palavras-chave: Platão; Eros; Dynamis. Eros filosófico: un deseo ambivalente en los diálogos de Platón Resumen: La apropiación de la palabra eros por Platón en el Banquete culmina en el discurso de Sócrates / Diotima. Hay en el texto de Platón, sin embargo, un sentido específico del eros, que puede ser llamado eros filosófico. Esto es, por una parte, la consecuencia del desarrollo de la dýnamis través de la cual se puede reconocer la existencia y el valor de las ideas. Por otra parte, el desarrollo de esta dýnamis conduce al deseo de transmitirla a aquellos que son vistos como "terreno fértil". La comprensión de la ambivalencia del eros filosófico ayuda a clarificar no sólo la concepción filosófica de Platón, así como en qué sentido Sócrates es amante de los chicos hermosos. Palabras clave: Platón; Eros; Dýnamis. Data de registro: 10/05/2015 Data de aceite: 10/10/2015EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia2016-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesTextoapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/3018610.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v30n60a2016-p905a916Educação e Filosofia; v. 30 n. 60 (2016): v.30 n.60 jul./dez. 2016; 905-9161982-596X0102-6801reponame:Educação e Filosofiainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/30186/19871Copyright (c) 2016 Guilherme Domingues da Mottahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessda Motta, Guilherme Domingues2022-10-10T20:19:05Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/30186Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofiaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/oai||revedfil@ufu.br1982-596X0102-6801opendoar:2022-10-10T20:19:05Educação e Filosofia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Philosophical eros: a twofold desire in Plato's dialogues |
title |
Philosophical eros: a twofold desire in Plato's dialogues |
spellingShingle |
Philosophical eros: a twofold desire in Plato's dialogues da Motta, Guilherme Domingues Platão Eros Dynamis |
title_short |
Philosophical eros: a twofold desire in Plato's dialogues |
title_full |
Philosophical eros: a twofold desire in Plato's dialogues |
title_fullStr |
Philosophical eros: a twofold desire in Plato's dialogues |
title_full_unstemmed |
Philosophical eros: a twofold desire in Plato's dialogues |
title_sort |
Philosophical eros: a twofold desire in Plato's dialogues |
author |
da Motta, Guilherme Domingues |
author_facet |
da Motta, Guilherme Domingues |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
da Motta, Guilherme Domingues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Platão Eros Dynamis |
topic |
Platão Eros Dynamis |
description |
Abstract: The appropriation of the term eros by Plato in the Symposium culminates in: Socrates'/Diotima's speech. However there is a more specific sense of eros, which could be called philosophical eros. On the one hand, philosophical eros is the immediate consequence of the development of the dynamis by which one is capable of recognizing both the existence and the value of the Forms. On the other hand, the development of this same dynamis promotes the desire to transmit this dynamis to those regarded as a fertile ground to it. Understanding this twofold dimension of philosophical eros will shed light both on Plato's conception of philosophy and on Socrates, character of Plato's dialogues, as lover of beautiful boys. Keywords: Plato; Eros; Dynamis. Eros filosófico: um desejo ambivalente nos diálogos de Platão Resumo: A apropriação do termo eros por Platão no Banquete culmina no discurso de Sócrates/Diotima. Há em Platão, entretanto, um sentido específico de eros, o qual pode ser chamado de eros filosófico. Este é, por um lado, a consequência do desenvolvimento da dynamis pela qual alguém é capaz de reconhecer a existência e o valor das Ideias. Por outro lado, o desenvolvimento dessa dynamis conduz ao desejo de transmiti-la à queles que são vistos como "terreno fértil". Entender a ambivalência do eros filosófico contribui tanto para esclarecer a concepção filosófica de Platão quanto para a compreender Sócrates, personagem dos diálogos, como amante de belos rapazes. Palavras-chave: Platão; Eros; Dynamis. Eros filosófico: un deseo ambivalente en los diálogos de Platón Resumen: La apropiación de la palabra eros por Platón en el Banquete culmina en el discurso de Sócrates / Diotima. Hay en el texto de Platón, sin embargo, un sentido específico del eros, que puede ser llamado eros filosófico. Esto es, por una parte, la consecuencia del desarrollo de la dýnamis través de la cual se puede reconocer la existencia y el valor de las ideas. Por otra parte, el desarrollo de esta dýnamis conduce al deseo de transmitirla a aquellos que son vistos como "terreno fértil". La comprensión de la ambivalencia del eros filosófico ayuda a clarificar no sólo la concepción filosófica de Platón, así como en qué sentido Sócrates es amante de los chicos hermosos. Palabras clave: Platón; Eros; Dýnamis. Data de registro: 10/05/2015 Data de aceite: 10/10/2015 |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/30186 10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v30n60a2016-p905a916 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/30186 |
identifier_str_mv |
10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v30n60a2016-p905a916 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/EducacaoFilosofia/article/view/30186/19871 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Guilherme Domingues da Motta http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Guilherme Domingues da Motta http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
EDUFU - Editora da Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação e Filosofia; v. 30 n. 60 (2016): v.30 n.60 jul./dez. 2016; 905-916 1982-596X 0102-6801 reponame:Educação e Filosofia instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Educação e Filosofia |
collection |
Educação e Filosofia |
repository.name.fl_str_mv |
Educação e Filosofia - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revedfil@ufu.br |
_version_ |
1788355384381014016 |