The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Maria do Carmo de Souza
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Silva, Lázara Cristina da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Educação e Políticas em Debate
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47522
Resumo: When it comes to accessibility and inclusion, there is always a first thought focused on physical disability. However, access to the Disabled (DPC) or reduced mobility is only one of the accessibility biases, which encompasses a much broader context, related to all strategies aimed at minimizing barriers that impede or hinder physical, technological, and communicational access and attitudinal of people who are subjected to some form of disability. This  article  aims  to review  the  literature  that  delas  with  accessibility as na inclusive policy in higher education, with the purpose of contributing to the dissemination of the practices effectively needed to attend to this public who, historically, is excluded and to value a social group that needs support for the permanence and completion of the studies, addressing the central points linked to the social responsibility of Higher Education Institutions (HEI) in the adoption of educational policies in favor of inclusion.  
id UFU-4_f304494e92a0f386b641a15439608339
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47522
network_acronym_str UFU-4
network_name_str Revista Educação e Políticas em Debate
repository_id_str
spelling The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion?Le droit d'aller, de venir et d'interagir dans l'enseignement supérieur: où sont l'accessibilité et l'inclusion?O direito de ir, vir e interagir na educação superior: onde andam a acessibilidade e a inclusão?Desconstrução de barreirasPolíticas de acessibilidadeEducação inclusivaEducação EspecialAcessibilidade na educação superiorDeconstruction of barriersAccessibility policiesInclusive educationSpecial EducationAccessibility in higher educationLa déconstruction des barriersLes politiques d'accessibilitéL'éducation inclusiveL'éducation spécialeL'accessibilité dansL'enseignement supérieurWhen it comes to accessibility and inclusion, there is always a first thought focused on physical disability. However, access to the Disabled (DPC) or reduced mobility is only one of the accessibility biases, which encompasses a much broader context, related to all strategies aimed at minimizing barriers that impede or hinder physical, technological, and communicational access and attitudinal of people who are subjected to some form of disability. This  article  aims  to review  the  literature  that  delas  with  accessibility as na inclusive policy in higher education, with the purpose of contributing to the dissemination of the practices effectively needed to attend to this public who, historically, is excluded and to value a social group that needs support for the permanence and completion of the studies, addressing the central points linked to the social responsibility of Higher Education Institutions (HEI) in the adoption of educational policies in favor of inclusion.  Quand le fala de l'acessibilidade et de l'inclusion, há sempre um primeiro volamentado pour un deficiência física. Porem o atendimento à Pessoa com Deficiência (PcD) ou mobilídá reduzida apenas um doses da acessibilidade, qui se trouve dans un contexte plus modeste, lié à toutes les stratégies visant à minimiser les obstacles qui entravent ou entravent l'accès physique, technologique, communicationnel et attitudinal des personnes qui sont sujettes à une forme de handicap. Cet article vise à passer en revue la littérature traitant de l'accessibilité comme une politique inclusive dans l'enseignement supérieur, dans le but de contribuer à la diffusion des pratiques effectivement nécessaires pour s'adresser à ce public historiquement exclu et valoriser un groupe social qui a besoin soutien à la permanence et à l'achèvement des études, en abordant les points centraux liés à la responsabilité sociale des établissements d'enseignement supérieur (HEI) dans l'adoption de stratégies et de politiques éducatives en faveur de l'inclusion.  Quando se fala de acessibilidade e inclusão, há sempre um primeiro pensamento voltado para a deficiência física. Porém o atendimento à Pessoa com Deficiência (PcD) ou mobilidade reduzida é apenas um dos vieses da acessibilidade, que abrange um contexto muito mais amplo, relacionado à todas as estratégias direcionadas à minimização das barreiras que impedem ou dificultam o acesso físico, tecnológico, comunicacional e atitudinal das pessoas que estão submetidos à alguma forma de deficiência.  Este artigo objetiva revisar a literatura que trata da acessibilidade como política inclusiva na educação superior, com o intuito de contribuir para a disseminação das práticas efetivamente necessárias para o atendimento a esse público que, historicamente, é excluído e de valorizar um grupo social que necessita de apoio para a permanência e a conclusão dos estudos, abordando os pontos centrais ligados à responsabilidade social das Instituições de Educação Superior (IES) na adoção de estratégias e políticas educacionais em favor da inclusão.  Universidade Federal de Uberlândia2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4752210.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-04Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 395-408Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 395-408Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 395-408Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 395-4082238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47522/25671Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Maria do Carmo de SouzaSilva, Lázara Cristina da2022-07-21T14:12:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47522Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:12:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion?
Le droit d'aller, de venir et d'interagir dans l'enseignement supérieur: où sont l'accessibilité et l'inclusion?
O direito de ir, vir e interagir na educação superior: onde andam a acessibilidade e a inclusão?
title The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion?
spellingShingle The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion?
Batista, Maria do Carmo de Souza
Desconstrução de barreiras
Políticas de acessibilidade
Educação inclusiva
Educação Especial
Acessibilidade na educação superior
Deconstruction of barriers
Accessibility policies
Inclusive education
Special Education
Accessibility in higher education
La déconstruction des barriers
Les politiques d'accessibilité
L'éducation inclusive
L'éducation spéciale
L'accessibilité dans
L'enseignement supérieur
title_short The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion?
title_full The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion?
title_fullStr The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion?
title_full_unstemmed The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion?
title_sort The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion?
author Batista, Maria do Carmo de Souza
author_facet Batista, Maria do Carmo de Souza
Silva, Lázara Cristina da
author_role author
author2 Silva, Lázara Cristina da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Maria do Carmo de Souza
Silva, Lázara Cristina da
dc.subject.por.fl_str_mv Desconstrução de barreiras
Políticas de acessibilidade
Educação inclusiva
Educação Especial
Acessibilidade na educação superior
Deconstruction of barriers
Accessibility policies
Inclusive education
Special Education
Accessibility in higher education
La déconstruction des barriers
Les politiques d'accessibilité
L'éducation inclusive
L'éducation spéciale
L'accessibilité dans
L'enseignement supérieur
topic Desconstrução de barreiras
Políticas de acessibilidade
Educação inclusiva
Educação Especial
Acessibilidade na educação superior
Deconstruction of barriers
Accessibility policies
Inclusive education
Special Education
Accessibility in higher education
La déconstruction des barriers
Les politiques d'accessibilité
L'éducation inclusive
L'éducation spéciale
L'accessibilité dans
L'enseignement supérieur
description When it comes to accessibility and inclusion, there is always a first thought focused on physical disability. However, access to the Disabled (DPC) or reduced mobility is only one of the accessibility biases, which encompasses a much broader context, related to all strategies aimed at minimizing barriers that impede or hinder physical, technological, and communicational access and attitudinal of people who are subjected to some form of disability. This  article  aims  to review  the  literature  that  delas  with  accessibility as na inclusive policy in higher education, with the purpose of contributing to the dissemination of the practices effectively needed to attend to this public who, historically, is excluded and to value a social group that needs support for the permanence and completion of the studies, addressing the central points linked to the social responsibility of Higher Education Institutions (HEI) in the adoption of educational policies in favor of inclusion.  
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47522
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-04
url https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47522
identifier_str_mv 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-04
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47522/25671
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 395-408
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 395-408
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 395-408
Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 395-408
2238-8346
reponame:Revista Educação e Políticas em Debate
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Revista Educação e Políticas em Debate
collection Revista Educação e Políticas em Debate
repository.name.fl_str_mv Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com
_version_ 1788536116445446144