The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Educação e Políticas em Debate |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47522 |
Resumo: | When it comes to accessibility and inclusion, there is always a first thought focused on physical disability. However, access to the Disabled (DPC) or reduced mobility is only one of the accessibility biases, which encompasses a much broader context, related to all strategies aimed at minimizing barriers that impede or hinder physical, technological, and communicational access and attitudinal of people who are subjected to some form of disability. This article aims to review the literature that delas with accessibility as na inclusive policy in higher education, with the purpose of contributing to the dissemination of the practices effectively needed to attend to this public who, historically, is excluded and to value a social group that needs support for the permanence and completion of the studies, addressing the central points linked to the social responsibility of Higher Education Institutions (HEI) in the adoption of educational policies in favor of inclusion. |
id |
UFU-4_f304494e92a0f386b641a15439608339 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47522 |
network_acronym_str |
UFU-4 |
network_name_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository_id_str |
|
spelling |
The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion?Le droit d'aller, de venir et d'interagir dans l'enseignement supérieur: où sont l'accessibilité et l'inclusion?O direito de ir, vir e interagir na educação superior: onde andam a acessibilidade e a inclusão?Desconstrução de barreirasPolíticas de acessibilidadeEducação inclusivaEducação EspecialAcessibilidade na educação superiorDeconstruction of barriersAccessibility policiesInclusive educationSpecial EducationAccessibility in higher educationLa déconstruction des barriersLes politiques d'accessibilitéL'éducation inclusiveL'éducation spécialeL'accessibilité dansL'enseignement supérieurWhen it comes to accessibility and inclusion, there is always a first thought focused on physical disability. However, access to the Disabled (DPC) or reduced mobility is only one of the accessibility biases, which encompasses a much broader context, related to all strategies aimed at minimizing barriers that impede or hinder physical, technological, and communicational access and attitudinal of people who are subjected to some form of disability. This article aims to review the literature that delas with accessibility as na inclusive policy in higher education, with the purpose of contributing to the dissemination of the practices effectively needed to attend to this public who, historically, is excluded and to value a social group that needs support for the permanence and completion of the studies, addressing the central points linked to the social responsibility of Higher Education Institutions (HEI) in the adoption of educational policies in favor of inclusion. Quand le fala de l'acessibilidade et de l'inclusion, há sempre um primeiro volamentado pour un deficiência física. Porem o atendimento à Pessoa com Deficiência (PcD) ou mobilídá reduzida apenas um doses da acessibilidade, qui se trouve dans un contexte plus modeste, lié à toutes les stratégies visant à minimiser les obstacles qui entravent ou entravent l'accès physique, technologique, communicationnel et attitudinal des personnes qui sont sujettes à une forme de handicap. Cet article vise à passer en revue la littérature traitant de l'accessibilité comme une politique inclusive dans l'enseignement supérieur, dans le but de contribuer à la diffusion des pratiques effectivement nécessaires pour s'adresser à ce public historiquement exclu et valoriser un groupe social qui a besoin soutien à la permanence et à l'achèvement des études, en abordant les points centraux liés à la responsabilité sociale des établissements d'enseignement supérieur (HEI) dans l'adoption de stratégies et de politiques éducatives en faveur de l'inclusion. Quando se fala de acessibilidade e inclusão, há sempre um primeiro pensamento voltado para a deficiência física. Porém o atendimento à Pessoa com Deficiência (PcD) ou mobilidade reduzida é apenas um dos vieses da acessibilidade, que abrange um contexto muito mais amplo, relacionado à todas as estratégias direcionadas à minimização das barreiras que impedem ou dificultam o acesso físico, tecnológico, comunicacional e atitudinal das pessoas que estão submetidos à alguma forma de deficiência. Este artigo objetiva revisar a literatura que trata da acessibilidade como política inclusiva na educação superior, com o intuito de contribuir para a disseminação das práticas efetivamente necessárias para o atendimento a esse público que, historicamente, é excluído e de valorizar um grupo social que necessita de apoio para a permanência e a conclusão dos estudos, abordando os pontos centrais ligados à responsabilidade social das Instituições de Educação Superior (IES) na adoção de estratégias e políticas educacionais em favor da inclusão. Universidade Federal de Uberlândia2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/4752210.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-04Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 395-408Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 395-408Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 395-408Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 395-4082238-8346reponame:Revista Educação e Políticas em Debateinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47522/25671Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debateinfo:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Maria do Carmo de SouzaSilva, Lázara Cristina da2022-07-21T14:12:28Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/47522Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticasPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/oairevistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com10.143932238-83462238-8346opendoar:2022-07-21T14:12:28Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion? Le droit d'aller, de venir et d'interagir dans l'enseignement supérieur: où sont l'accessibilité et l'inclusion? O direito de ir, vir e interagir na educação superior: onde andam a acessibilidade e a inclusão? |
title |
The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion? |
spellingShingle |
The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion? Batista, Maria do Carmo de Souza Desconstrução de barreiras Políticas de acessibilidade Educação inclusiva Educação Especial Acessibilidade na educação superior Deconstruction of barriers Accessibility policies Inclusive education Special Education Accessibility in higher education La déconstruction des barriers Les politiques d'accessibilité L'éducation inclusive L'éducation spéciale L'accessibilité dans L'enseignement supérieur |
title_short |
The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion? |
title_full |
The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion? |
title_fullStr |
The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion? |
title_full_unstemmed |
The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion? |
title_sort |
The right to go, come and interact in higher education: where are accessibility and inclusion? |
author |
Batista, Maria do Carmo de Souza |
author_facet |
Batista, Maria do Carmo de Souza Silva, Lázara Cristina da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Lázara Cristina da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista, Maria do Carmo de Souza Silva, Lázara Cristina da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desconstrução de barreiras Políticas de acessibilidade Educação inclusiva Educação Especial Acessibilidade na educação superior Deconstruction of barriers Accessibility policies Inclusive education Special Education Accessibility in higher education La déconstruction des barriers Les politiques d'accessibilité L'éducation inclusive L'éducation spéciale L'accessibilité dans L'enseignement supérieur |
topic |
Desconstrução de barreiras Políticas de acessibilidade Educação inclusiva Educação Especial Acessibilidade na educação superior Deconstruction of barriers Accessibility policies Inclusive education Special Education Accessibility in higher education La déconstruction des barriers Les politiques d'accessibilité L'éducation inclusive L'éducation spéciale L'accessibilité dans L'enseignement supérieur |
description |
When it comes to accessibility and inclusion, there is always a first thought focused on physical disability. However, access to the Disabled (DPC) or reduced mobility is only one of the accessibility biases, which encompasses a much broader context, related to all strategies aimed at minimizing barriers that impede or hinder physical, technological, and communicational access and attitudinal of people who are subjected to some form of disability. This article aims to review the literature that delas with accessibility as na inclusive policy in higher education, with the purpose of contributing to the dissemination of the practices effectively needed to attend to this public who, historically, is excluded and to value a social group that needs support for the permanence and completion of the studies, addressing the central points linked to the social responsibility of Higher Education Institutions (HEI) in the adoption of educational policies in favor of inclusion. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47522 10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-04 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47522 |
identifier_str_mv |
10.14393/REPOD.issn.2238-8346.v7n3a2018-04 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/revistaeducaopoliticas/article/view/47522/25671 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Educação e Políticas em Debate |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 395-408 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 Núm. 3 (2018); 395-408 Revista Educação e Políticas em Debate; Vol. 7 No. 3 (2018); 395-408 Revista Educação e Políticas em Debate; v. 7 n. 3 (2018); 395-408 2238-8346 reponame:Revista Educação e Políticas em Debate instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Revista Educação e Políticas em Debate |
collection |
Revista Educação e Políticas em Debate |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Educação e Políticas em Debate - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaedupoliticas@faced.ufu.br||mvs@ufu.br|| mvieirufu@gmail.com |
_version_ |
1788536116445446144 |