Theoretical aspects of science inquiry-teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos , José Galúcio
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Sena, Daniel Richardson de Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Revista
Texto Completo: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57447
Resumo: This text presents theoretical results on inquiry-teaching. Considering the diversity of meaning attribution to this didactic approach, we present two possible delimitations: firstly about the type of investigation that should be practiced, secondly about the type of problem that should be investigated; both the first and second are presented in the context of the elementary school. In addition, we propose three epistemological bases that inquiry-teaching should underlie.
id UFU-8_f6396570ea4fb5f368aa42f24469ca27
oai_identifier_str oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57447
network_acronym_str UFU-8
network_name_str Ensino em Revista
repository_id_str
spelling Theoretical aspects of science inquiry-teachingAspectos teóricos de la enseñanza de las ciencias por investigaciónAspectos teóricos sobre o ensino de ciências por investigaçãoEnsino de ciênciasEnsino por investigaçãoEpistemologiaScience teachingInquiry-teachingEpistemologyEnseñanza de las cienciasDocencia por investigaciónEpistemologíaThis text presents theoretical results on inquiry-teaching. Considering the diversity of meaning attribution to this didactic approach, we present two possible delimitations: firstly about the type of investigation that should be practiced, secondly about the type of problem that should be investigated; both the first and second are presented in the context of the elementary school. In addition, we propose three epistemological bases that inquiry-teaching should underlie.Este texto presenta resultados teóricos sobre la enseñanza por investigación. Teniendo en cuenta la diversidad de atribuciones de significado a este enfoque didáctico, presentamos dos posibles delimitaciones: en primer lugar, sobre el tipo de investigación que debe practicarse, en segundo lugar, sobre el tipo de problema que debe investigarse; Tanto el primero como el segundo se presentan en el contexto de la escuela primaria. A continuación, proponemos tres bases epistemológicas que deberían ser la base de la enseñanza de la ciencia mediante la investigación.Este texto apresenta considerações teóricas sobre o ensino por investigação. Em atenção a diversidade de atribuição de significados a esta abordagem didática apresentamos duas possíveis delimitações: primeiramente sobre o tipo de investigação que se deve praticar, em segundo, sobre o tipo de problema que se deve investigar; tanto a primeira como a segunda apresentam-se no contexto da escola básica. Em seguida, propomos três bases epistemológicas que devem fundamentar o ensino de ciências por investigação.Universidade Federal de Uberlândia2020-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5744710.14393/ER-v27nEa2020-13Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1467-1491Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1467-1491Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1467-14911983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57447/29991Campos , José Galúcio Sena, Daniel Richardson de Carvalho info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-29T00:13:37Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57447Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-09-29T00:13:37Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Theoretical aspects of science inquiry-teaching
Aspectos teóricos de la enseñanza de las ciencias por investigación
Aspectos teóricos sobre o ensino de ciências por investigação
title Theoretical aspects of science inquiry-teaching
spellingShingle Theoretical aspects of science inquiry-teaching
Campos , José Galúcio
Ensino de ciências
Ensino por investigação
Epistemologia
Science teaching
Inquiry-teaching
Epistemology
Enseñanza de las ciencias
Docencia por investigación
Epistemología
title_short Theoretical aspects of science inquiry-teaching
title_full Theoretical aspects of science inquiry-teaching
title_fullStr Theoretical aspects of science inquiry-teaching
title_full_unstemmed Theoretical aspects of science inquiry-teaching
title_sort Theoretical aspects of science inquiry-teaching
author Campos , José Galúcio
author_facet Campos , José Galúcio
Sena, Daniel Richardson de Carvalho
author_role author
author2 Sena, Daniel Richardson de Carvalho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos , José Galúcio
Sena, Daniel Richardson de Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de ciências
Ensino por investigação
Epistemologia
Science teaching
Inquiry-teaching
Epistemology
Enseñanza de las ciencias
Docencia por investigación
Epistemología
topic Ensino de ciências
Ensino por investigação
Epistemologia
Science teaching
Inquiry-teaching
Epistemology
Enseñanza de las ciencias
Docencia por investigación
Epistemología
description This text presents theoretical results on inquiry-teaching. Considering the diversity of meaning attribution to this didactic approach, we present two possible delimitations: firstly about the type of investigation that should be practiced, secondly about the type of problem that should be investigated; both the first and second are presented in the context of the elementary school. In addition, we propose three epistemological bases that inquiry-teaching should underlie.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57447
10.14393/ER-v27nEa2020-13
url https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57447
identifier_str_mv 10.14393/ER-v27nEa2020-13
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57447/29991
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
dc.source.none.fl_str_mv Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1467-1491
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1467-1491
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1467-1491
1983-1730
0104-3757
reponame:Ensino em Revista
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Ensino em Revista
collection Ensino em Revista
repository.name.fl_str_mv Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv ||ensinoemrevista@gmail.com
_version_ 1799944223211913216