Theoretical aspects of science inquiry-teaching
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Revista |
Texto Completo: | https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57447 |
Resumo: | This text presents theoretical results on inquiry-teaching. Considering the diversity of meaning attribution to this didactic approach, we present two possible delimitations: firstly about the type of investigation that should be practiced, secondly about the type of problem that should be investigated; both the first and second are presented in the context of the elementary school. In addition, we propose three epistemological bases that inquiry-teaching should underlie. |
id |
UFU-8_f6396570ea4fb5f368aa42f24469ca27 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57447 |
network_acronym_str |
UFU-8 |
network_name_str |
Ensino em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Theoretical aspects of science inquiry-teachingAspectos teóricos de la enseñanza de las ciencias por investigaciónAspectos teóricos sobre o ensino de ciências por investigaçãoEnsino de ciênciasEnsino por investigaçãoEpistemologiaScience teachingInquiry-teachingEpistemologyEnseñanza de las cienciasDocencia por investigaciónEpistemologíaThis text presents theoretical results on inquiry-teaching. Considering the diversity of meaning attribution to this didactic approach, we present two possible delimitations: firstly about the type of investigation that should be practiced, secondly about the type of problem that should be investigated; both the first and second are presented in the context of the elementary school. In addition, we propose three epistemological bases that inquiry-teaching should underlie.Este texto presenta resultados teóricos sobre la enseñanza por investigación. Teniendo en cuenta la diversidad de atribuciones de significado a este enfoque didáctico, presentamos dos posibles delimitaciones: en primer lugar, sobre el tipo de investigación que debe practicarse, en segundo lugar, sobre el tipo de problema que debe investigarse; Tanto el primero como el segundo se presentan en el contexto de la escuela primaria. A continuación, proponemos tres bases epistemológicas que deberían ser la base de la enseñanza de la ciencia mediante la investigación.Este texto apresenta considerações teóricas sobre o ensino por investigação. Em atenção a diversidade de atribuição de significados a esta abordagem didática apresentamos duas possíveis delimitações: primeiramente sobre o tipo de investigação que se deve praticar, em segundo, sobre o tipo de problema que se deve investigar; tanto a primeira como a segunda apresentam-se no contexto da escola básica. Em seguida, propomos três bases epistemológicas que devem fundamentar o ensino de ciências por investigação.Universidade Federal de Uberlândia2020-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/5744710.14393/ER-v27nEa2020-13Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1467-1491Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1467-1491Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1467-14911983-17300104-3757reponame:Ensino em Revistainstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFUporhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57447/29991Campos , José Galúcio Sena, Daniel Richardson de Carvalho info:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-29T00:13:37Zoai:ojs.www.seer.ufu.br:article/57447Revistahttps://seer.ufu.br/index.php/emrevistaPUBhttps://seer.ufu.br/index.php/emrevista/oai||ensinoemrevista@gmail.com1983-17300104-3757opendoar:2020-09-29T00:13:37Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Theoretical aspects of science inquiry-teaching Aspectos teóricos de la enseñanza de las ciencias por investigación Aspectos teóricos sobre o ensino de ciências por investigação |
title |
Theoretical aspects of science inquiry-teaching |
spellingShingle |
Theoretical aspects of science inquiry-teaching Campos , José Galúcio Ensino de ciências Ensino por investigação Epistemologia Science teaching Inquiry-teaching Epistemology Enseñanza de las ciencias Docencia por investigación Epistemología |
title_short |
Theoretical aspects of science inquiry-teaching |
title_full |
Theoretical aspects of science inquiry-teaching |
title_fullStr |
Theoretical aspects of science inquiry-teaching |
title_full_unstemmed |
Theoretical aspects of science inquiry-teaching |
title_sort |
Theoretical aspects of science inquiry-teaching |
author |
Campos , José Galúcio |
author_facet |
Campos , José Galúcio Sena, Daniel Richardson de Carvalho |
author_role |
author |
author2 |
Sena, Daniel Richardson de Carvalho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campos , José Galúcio Sena, Daniel Richardson de Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de ciências Ensino por investigação Epistemologia Science teaching Inquiry-teaching Epistemology Enseñanza de las ciencias Docencia por investigación Epistemología |
topic |
Ensino de ciências Ensino por investigação Epistemologia Science teaching Inquiry-teaching Epistemology Enseñanza de las ciencias Docencia por investigación Epistemología |
description |
This text presents theoretical results on inquiry-teaching. Considering the diversity of meaning attribution to this didactic approach, we present two possible delimitations: firstly about the type of investigation that should be practiced, secondly about the type of problem that should be investigated; both the first and second are presented in the context of the elementary school. In addition, we propose three epistemological bases that inquiry-teaching should underlie. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57447 10.14393/ER-v27nEa2020-13 |
url |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57447 |
identifier_str_mv |
10.14393/ER-v27nEa2020-13 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/57447/29991 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1467-1491 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1467-1491 Ensino em Re-Vista; 2020: v. 27, n. Especial (dez. 2020); 1467-1491 1983-1730 0104-3757 reponame:Ensino em Revista instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Ensino em Revista |
collection |
Ensino em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Revista - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ensinoemrevista@gmail.com |
_version_ |
1799944223211913216 |