COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | REVES - Revista Relações Sociais |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/9665 |
Resumo: | This paper analyzes the notion of common sense in Brazilian sociology textbooks, which usually apply it in the conceptualization of what science is to delimit the place of sociology. We analyzed sociology didatic books that addressed the term “common sense” and explained it, either directly or indirectly. The result of the research pointed out that the indirect definition is based on the Hegelian Zeitgeist, and that the direct definition is based on the revision of the concept in philosophy. In the end, we reflect on the withdrawal and placement of sociology and philosophy in Brazilian school curricula based on the way the concept of common sense has been configured. |
id |
UFV-8_dc192f3b674d14f3dffce003293804be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/9665 |
network_acronym_str |
UFV-8 |
network_name_str |
REVES - Revista Relações Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKSO SENSO COMUM EM LIVROS DIDÁTICOS DE SOCIOLOGIA common sense. sociology Didatic books. Zeitgeistsenso comum. livros didáticos de sociologia. zeitgeist.This paper analyzes the notion of common sense in Brazilian sociology textbooks, which usually apply it in the conceptualization of what science is to delimit the place of sociology. We analyzed sociology didatic books that addressed the term “common sense” and explained it, either directly or indirectly. The result of the research pointed out that the indirect definition is based on the Hegelian Zeitgeist, and that the direct definition is based on the revision of the concept in philosophy. In the end, we reflect on the withdrawal and placement of sociology and philosophy in Brazilian school curricula based on the way the concept of common sense has been configured.Este artigo analisa a noção de senso comum nos livros didáticos de sociologia brasileira, que normalmente o aplicam na conceituação do que é ciência para delimitar o lugar da sociologia de um ponto de vista epistemológico e pedagógico. Foram analisados livros de sociologia que abordaram o termo “senso comum” e o explicaram, seja de maneira direta ou de maneira indireta. O resultado da pesquisa apontou que a definição indireta se baseia no zeitgeist hegeliano – pois concebe o senso comum como um bloco monolítico de pensamento que se opõe dualmente à ciência – e que a definição direta se baseia na revisão do conceito na filosofia – e o “transplante” dele para o livro didático de sociologia, dado que gera interessantes consequências também para o ensino de filosofia. No fim, refletimos sobre a retirada e a colocada da sociologia e da filosofia nos currículos escolares brasileiras com base no modo como o conceito de senso comum se configurou no corpus empírico analisado, buscando contribuir para e explicação desse fenômeno.Universidade Federal de Viçosa - UFV2020-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/reves/article/view/966510.18540/revesvl3iss3pp0189-0206REVES - Revista Relações Sociais; Vol. 3 No. 3 (2020); 0189-0206REVES - Revista Relações Sociais; Vol. 3 Núm. 3 (2020); 0189-0206REVES - Revista Relações Sociais; v. 3 n. 3 (2020); 0189-02062595-4490reponame:REVES - Revista Relações Sociaisinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/reves/article/view/9665/5721Copyright (c) 2020 REVES - Revista Relações Sociaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Ricardo Cortez2021-02-19T19:01:21Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/9665Revistahttps://periodicos.ufv.br/reves/PUBhttps://periodicos.ufv.br/reves/oaireves.journal@ufv.br||2595-44902595-4490opendoar:2021-02-19T19:01:21REVES - Revista Relações Sociais - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS O SENSO COMUM EM LIVROS DIDÁTICOS DE SOCIOLOGIA |
title |
COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS |
spellingShingle |
COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS Lopes, Ricardo Cortez common sense. sociology Didatic books. Zeitgeist senso comum. livros didáticos de sociologia. zeitgeist. |
title_short |
COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS |
title_full |
COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS |
title_fullStr |
COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS |
title_full_unstemmed |
COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS |
title_sort |
COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS |
author |
Lopes, Ricardo Cortez |
author_facet |
Lopes, Ricardo Cortez |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Ricardo Cortez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
common sense. sociology Didatic books. Zeitgeist senso comum. livros didáticos de sociologia. zeitgeist. |
topic |
common sense. sociology Didatic books. Zeitgeist senso comum. livros didáticos de sociologia. zeitgeist. |
description |
This paper analyzes the notion of common sense in Brazilian sociology textbooks, which usually apply it in the conceptualization of what science is to delimit the place of sociology. We analyzed sociology didatic books that addressed the term “common sense” and explained it, either directly or indirectly. The result of the research pointed out that the indirect definition is based on the Hegelian Zeitgeist, and that the direct definition is based on the revision of the concept in philosophy. In the end, we reflect on the withdrawal and placement of sociology and philosophy in Brazilian school curricula based on the way the concept of common sense has been configured. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/9665 10.18540/revesvl3iss3pp0189-0206 |
url |
https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/9665 |
identifier_str_mv |
10.18540/revesvl3iss3pp0189-0206 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/9665/5721 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 REVES - Revista Relações Sociais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 REVES - Revista Relações Sociais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa - UFV |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa - UFV |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVES - Revista Relações Sociais; Vol. 3 No. 3 (2020); 0189-0206 REVES - Revista Relações Sociais; Vol. 3 Núm. 3 (2020); 0189-0206 REVES - Revista Relações Sociais; v. 3 n. 3 (2020); 0189-0206 2595-4490 reponame:REVES - Revista Relações Sociais instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV) instacron:UFV |
instname_str |
Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
instacron_str |
UFV |
institution |
UFV |
reponame_str |
REVES - Revista Relações Sociais |
collection |
REVES - Revista Relações Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
REVES - Revista Relações Sociais - Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
repository.mail.fl_str_mv |
reves.journal@ufv.br|| |
_version_ |
1792207366452674560 |