COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Ricardo Cortez
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: REVES - Revista Relações Sociais
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/9665
Resumo: This paper analyzes the notion of common sense in Brazilian sociology textbooks, which usually apply it in the conceptualization of what science is to delimit the place of sociology. We analyzed sociology didatic books that addressed the term “common sense” and explained it, either directly or indirectly. The result of the research pointed out that the indirect definition is based on the Hegelian Zeitgeist, and that the direct definition is based on the revision of the concept in philosophy. In the end, we reflect on the withdrawal and placement of sociology and philosophy in Brazilian school curricula based on the way the concept of common sense has been configured.
id UFV-8_dc192f3b674d14f3dffce003293804be
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/9665
network_acronym_str UFV-8
network_name_str REVES - Revista Relações Sociais
repository_id_str
spelling COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKSO SENSO COMUM EM LIVROS DIDÁTICOS DE SOCIOLOGIA common sense. sociology Didatic books. Zeitgeistsenso comum. livros didáticos de sociologia. zeitgeist.This paper analyzes the notion of common sense in Brazilian sociology textbooks, which usually apply it in the conceptualization of what science is to delimit the place of sociology. We analyzed sociology didatic books that addressed the term “common sense” and explained it, either directly or indirectly. The result of the research pointed out that the indirect definition is based on the Hegelian Zeitgeist, and that the direct definition is based on the revision of the concept in philosophy. In the end, we reflect on the withdrawal and placement of sociology and philosophy in Brazilian school curricula based on the way the concept of common sense has been configured.Este artigo analisa a noção de senso comum nos livros didáticos de sociologia brasileira, que normalmente o aplicam na conceituação do que é ciência para delimitar o lugar da sociologia de um ponto de vista epistemológico e pedagógico. Foram analisados livros de sociologia que abordaram o termo “senso comum” e o explicaram, seja de maneira direta ou de maneira indireta. O resultado da pesquisa apontou que a definição indireta se baseia no zeitgeist hegeliano – pois concebe o senso comum como um bloco monolítico de pensamento que se opõe dualmente à ciência – e que a definição direta se baseia na revisão do conceito na filosofia – e o “transplante” dele para o livro didático de sociologia, dado que gera interessantes consequências também para o ensino de filosofia. No fim, refletimos sobre a retirada e a colocada da sociologia e da filosofia nos currículos escolares brasileiras com base no modo como o conceito de senso comum se configurou no corpus empírico analisado, buscando contribuir para e explicação desse fenômeno.Universidade Federal de Viçosa - UFV2020-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/reves/article/view/966510.18540/revesvl3iss3pp0189-0206REVES - Revista Relações Sociais; Vol. 3 No. 3 (2020); 0189-0206REVES - Revista Relações Sociais; Vol. 3 Núm. 3 (2020); 0189-0206REVES - Revista Relações Sociais; v. 3 n. 3 (2020); 0189-02062595-4490reponame:REVES - Revista Relações Sociaisinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/reves/article/view/9665/5721Copyright (c) 2020 REVES - Revista Relações Sociaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Ricardo Cortez2021-02-19T19:01:21Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/9665Revistahttps://periodicos.ufv.br/reves/PUBhttps://periodicos.ufv.br/reves/oaireves.journal@ufv.br||2595-44902595-4490opendoar:2021-02-19T19:01:21REVES - Revista Relações Sociais - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS
O SENSO COMUM EM LIVROS DIDÁTICOS DE SOCIOLOGIA
title COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS
spellingShingle COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS
Lopes, Ricardo Cortez
common sense. sociology Didatic books. Zeitgeist
senso comum. livros didáticos de sociologia. zeitgeist.
title_short COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS
title_full COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS
title_fullStr COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS
title_full_unstemmed COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS
title_sort COMMON SENSE IN SOCIOLOGY DIDATIC BOOKS
author Lopes, Ricardo Cortez
author_facet Lopes, Ricardo Cortez
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Ricardo Cortez
dc.subject.por.fl_str_mv common sense. sociology Didatic books. Zeitgeist
senso comum. livros didáticos de sociologia. zeitgeist.
topic common sense. sociology Didatic books. Zeitgeist
senso comum. livros didáticos de sociologia. zeitgeist.
description This paper analyzes the notion of common sense in Brazilian sociology textbooks, which usually apply it in the conceptualization of what science is to delimit the place of sociology. We analyzed sociology didatic books that addressed the term “common sense” and explained it, either directly or indirectly. The result of the research pointed out that the indirect definition is based on the Hegelian Zeitgeist, and that the direct definition is based on the revision of the concept in philosophy. In the end, we reflect on the withdrawal and placement of sociology and philosophy in Brazilian school curricula based on the way the concept of common sense has been configured.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/9665
10.18540/revesvl3iss3pp0189-0206
url https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/9665
identifier_str_mv 10.18540/revesvl3iss3pp0189-0206
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/reves/article/view/9665/5721
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 REVES - Revista Relações Sociais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 REVES - Revista Relações Sociais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa - UFV
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa - UFV
dc.source.none.fl_str_mv REVES - Revista Relações Sociais; Vol. 3 No. 3 (2020); 0189-0206
REVES - Revista Relações Sociais; Vol. 3 Núm. 3 (2020); 0189-0206
REVES - Revista Relações Sociais; v. 3 n. 3 (2020); 0189-0206
2595-4490
reponame:REVES - Revista Relações Sociais
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str REVES - Revista Relações Sociais
collection REVES - Revista Relações Sociais
repository.name.fl_str_mv REVES - Revista Relações Sociais - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv reves.journal@ufv.br||
_version_ 1792207366452674560