Experience of self-care in training processes: a hermeneutic phenomenological analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Clara Maria Miranda de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Ribeiro, Marcelo Silva de Souza, Santos, Tamires de Lima Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18984
Resumo: The article reports the experience of students involved in a project that focuses on self care, aiming, through this, to promote the health of teachers in a municipal school network. Before going to the field, the students experienced training related to self-care, elaborating experiences and knowledge involved in the process. With this perspective, it can be seen that previous preparation in the formative aspect, when developing care projects, shows a possibility to exercise diverse ways of concern and occupation with oneself, as well as to train critical and reflexive learners, for a more conscious action and significant.
id UNB - 28_a4da47b42308316555c8b8655d6abe7f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18984
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Experience of self-care in training processes: a hermeneutic phenomenological analysisExperiencia de autocuidado en los procesos formativos: un análisis fenomenológico hermenéuticoL’expérience du prendre soin de soi dans les processus de formation: Une analyse phénoménologique herméneutique.Experiência de autocuidado nos processos formativos: uma análise fenomenológica hermenêuticaExperiênciaFormaçãoAutocuidadoExperienciaEntrenamientoAutocuidadoExperienceFormationSelf-careThe article reports the experience of students involved in a project that focuses on self care, aiming, through this, to promote the health of teachers in a municipal school network. Before going to the field, the students experienced training related to self-care, elaborating experiences and knowledge involved in the process. With this perspective, it can be seen that previous preparation in the formative aspect, when developing care projects, shows a possibility to exercise diverse ways of concern and occupation with oneself, as well as to train critical and reflexive learners, for a more conscious action and significant.El artículo relata la experiencia de estudiantes involucrados en un proyecto que tiene como foco el autocuidado, visando, por medio de éste, la promoción de la salud de los docentes de una red municipal de enseñanza. Antes de ir al campo, los estudiantes vivenciaron formaciones relacionadas con el autocuidado, elaborando experiencias y saber implicados en el proceso. Con esta perspectiva, se percibe que una preparación previa en el aspecto formativo, al desarrollar proyectos sobre cuidado, se muestra una posibilidad de ejercitar formas diversificadas de preocupación y ocupación consigo mismo, así como de formar aprendices críticos y reflexivos, para una actuación más consciente y significativo.L'article rapporte l'expérience des étudiants impliqués dans un projet axé sur les soins de soi, visant à promouvoir la santé des enseignants dans un réseau scolaire municipal. Avant d'aller sur le terrain, les étudiants ont suivi une formation liée à l'auto-prise en charge, élaborant des expériences et des connaissances impliquées dans le processus. Dans cette perspective, on peut voir que la préparation préalable à l'aspect formatif, en développant des projets de soins, montre une possibilité d'exercer diverses formes de préoccupation et d'occupation avec soi-même, ainsi que de former des apprenants critiques et réfléchis, pour une action plus consciente et significatif.O artigo relata a experiência de estudantes envolvidos em um projeto que tem como foco o autocuidado, visando, por meio deste, a promoção da saúde dos docentes de uma rede municipal de ensino. Antes de irem a campo, os estudantes vivenciaram formações relacionadas ao autocuidado, elaborando experiências e saberes implicados no processo. Com essa perspectiva, percebese que uma preparação prévia no aspecto formativo, ao desenvolver projetos sobre cuidado, se mostra uma possibilidade de exercitar maneiras diversificadas de preocupação e ocupação consigo mesmo, assim como de formar aprendizes críticos e reflexivos, para uma atuação mais consciente e significativa.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2018-11-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/1898410.26512/lc.v24i0.18984Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e18984Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e18984Linhas Crí­ticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e189841981-04311516-489610.26512/lc.v24i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18984/18523https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18984/31513Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Clara Maria Miranda deRibeiro, Marcelo Silva de SouzaSantos, Tamires de Lima Sousa2022-02-08T20:06:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18984Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T20:06:08Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Experience of self-care in training processes: a hermeneutic phenomenological analysis
Experiencia de autocuidado en los procesos formativos: un análisis fenomenológico hermenéutico
L’expérience du prendre soin de soi dans les processus de formation: Une analyse phénoménologique herméneutique.
Experiência de autocuidado nos processos formativos: uma análise fenomenológica hermenêutica
title Experience of self-care in training processes: a hermeneutic phenomenological analysis
spellingShingle Experience of self-care in training processes: a hermeneutic phenomenological analysis
Sousa, Clara Maria Miranda de
Experiência
Formação
Autocuidado
Experiencia
Entrenamiento
Autocuidado
Experience
Formation
Self-care
title_short Experience of self-care in training processes: a hermeneutic phenomenological analysis
title_full Experience of self-care in training processes: a hermeneutic phenomenological analysis
title_fullStr Experience of self-care in training processes: a hermeneutic phenomenological analysis
title_full_unstemmed Experience of self-care in training processes: a hermeneutic phenomenological analysis
title_sort Experience of self-care in training processes: a hermeneutic phenomenological analysis
author Sousa, Clara Maria Miranda de
author_facet Sousa, Clara Maria Miranda de
Ribeiro, Marcelo Silva de Souza
Santos, Tamires de Lima Sousa
author_role author
author2 Ribeiro, Marcelo Silva de Souza
Santos, Tamires de Lima Sousa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Clara Maria Miranda de
Ribeiro, Marcelo Silva de Souza
Santos, Tamires de Lima Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Experiência
Formação
Autocuidado
Experiencia
Entrenamiento
Autocuidado
Experience
Formation
Self-care
topic Experiência
Formação
Autocuidado
Experiencia
Entrenamiento
Autocuidado
Experience
Formation
Self-care
description The article reports the experience of students involved in a project that focuses on self care, aiming, through this, to promote the health of teachers in a municipal school network. Before going to the field, the students experienced training related to self-care, elaborating experiences and knowledge involved in the process. With this perspective, it can be seen that previous preparation in the formative aspect, when developing care projects, shows a possibility to exercise diverse ways of concern and occupation with oneself, as well as to train critical and reflexive learners, for a more conscious action and significant.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18984
10.26512/lc.v24i0.18984
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18984
identifier_str_mv 10.26512/lc.v24i0.18984
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18984/18523
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/18984/31513
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e18984
Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e18984
Linhas Crí­ticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e18984
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v24i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652411613184