STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: C. de Rose, Júlio
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17219
Resumo: According to Borges, to think is to forget differences. Thisrequires the ability to form stimulus classes, relating unique objects, eventsor qualities. Stimulus classes may be formed on the basis of physicalsimilarity or common attributes, or they may be formed on the basis ofarbitrary relations between stimuli. Some types of arbitrary relations maygive rise to equivalence relations between stimuli. Equivalence relationsgenerate emergent behaviors, so that the individual learns more than has been explicitly taught. Functions directly acquired by a stimulus maytransi er to equivalent stimuli. Stimulus equivalence and transfer of functionsvary according to the context and underlie meaning comprehension. Researchon stimulus equivalence has contributed to the development ofprocedures to produce emergent performances in educational settings(such as learning to read) with mentally retarded individuais or children withlearning difficulties.
id UNB-4_2ac9257f851559bc33bdaa24e4b168cb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17219
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITIONClasses De Estímulos:: Implicações Para Uma Análise Comportamental Da CogniçãoClasses de estímulosEquivalência de estímulosConceitosPensamentoSignificadoStimulus classesStimulus equivalenceConceptsThinkingMeaningAccording to Borges, to think is to forget differences. Thisrequires the ability to form stimulus classes, relating unique objects, eventsor qualities. Stimulus classes may be formed on the basis of physicalsimilarity or common attributes, or they may be formed on the basis ofarbitrary relations between stimuli. Some types of arbitrary relations maygive rise to equivalence relations between stimuli. Equivalence relationsgenerate emergent behaviors, so that the individual learns more than has been explicitly taught. Functions directly acquired by a stimulus maytransi er to equivalent stimuli. Stimulus equivalence and transfer of functionsvary according to the context and underlie meaning comprehension. Researchon stimulus equivalence has contributed to the development ofprocedures to produce emergent performances in educational settings(such as learning to read) with mentally retarded individuais or children withlearning difficulties.Pensar é, como diz Borges, esquecer diferenças. Para isto é necessário formar classes relacionando estímulos singulares: objetos, eventos ou qualidades. Classes de estímulos podem ser baseadas em similaridade física ou presença de atributos comuns, ou podem ser estabelecidas através de relações arbitrárias entre estímulos. Alguns tipos de relações arbitrárias podem dar origem a relações de equivalência entre estímulos. Estas relações de equivalência implicam na ocorrência de desempenhos emergentes, de tal modo que o indivíduo aprende mais do que foi explicitamente ensinado. Funções adquiridas diretamente por um estímulo podem transferir-se para estímulos equivalentes. A equivalência de estímulos e transferência de funções variam de acordo com o contexto, e estão subjacentes à compreensão do significado. A pesquisa sobre equivalência de estímulos tem contribuído para o desenvolvimento de procedimentos que produzem desempenhos emergentes em situações educacionais (como, por exemplo situações de alfabetização) com indivíduos deficientes mentais ou com dificuldades de aprendizagem.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2013-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17219Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 283-303Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 Núm. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 283-303Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 283-303Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 9 n. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 283-3031806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17219/15688C. de Rose, Júlioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-17T18:19:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17219Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-17T18:19:38Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION
Classes De Estímulos:: Implicações Para Uma Análise Comportamental Da Cognição
title STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION
spellingShingle STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION
C. de Rose, Júlio
Classes de estímulos
Equivalência de estímulos
Conceitos
Pensamento
Significado
Stimulus classes
Stimulus equivalence
Concepts
Thinking
Meaning
title_short STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION
title_full STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION
title_fullStr STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION
title_full_unstemmed STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION
title_sort STIMULUS CLASSES:: IMPLICATIONS FOR A BEHAVIORAL ANALYSIS OF COGNITION
author C. de Rose, Júlio
author_facet C. de Rose, Júlio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv C. de Rose, Júlio
dc.subject.por.fl_str_mv Classes de estímulos
Equivalência de estímulos
Conceitos
Pensamento
Significado
Stimulus classes
Stimulus equivalence
Concepts
Thinking
Meaning
topic Classes de estímulos
Equivalência de estímulos
Conceitos
Pensamento
Significado
Stimulus classes
Stimulus equivalence
Concepts
Thinking
Meaning
description According to Borges, to think is to forget differences. Thisrequires the ability to form stimulus classes, relating unique objects, eventsor qualities. Stimulus classes may be formed on the basis of physicalsimilarity or common attributes, or they may be formed on the basis ofarbitrary relations between stimuli. Some types of arbitrary relations maygive rise to equivalence relations between stimuli. Equivalence relationsgenerate emergent behaviors, so that the individual learns more than has been explicitly taught. Functions directly acquired by a stimulus maytransi er to equivalent stimuli. Stimulus equivalence and transfer of functionsvary according to the context and underlie meaning comprehension. Researchon stimulus equivalence has contributed to the development ofprocedures to produce emergent performances in educational settings(such as learning to read) with mentally retarded individuais or children withlearning difficulties.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17219
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17219
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17219/15688
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 283-303
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 Núm. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 283-303
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 9 No. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 283-303
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 9 n. 2: Revista Psicologia Teoria e pesquisa; 283-303
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211711236505600