Social Policies and the Right to Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guerra, Dhyovana
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Figueiredo, Ireni Marilene Zago, Zanardini, Isaura Monica Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14425
Resumo: In this article, through bibliographic and documentary research, the Right to Education in Brazil is analyzed, taking as a reference Social Policies and the Democratic State of Rights, typical configuration of liberal democracy that has been installed in Latin America since the decade of 1990. The recognition and positivization of Social Rights in the Federal Constitution of 1988 resulted from a long process of social demands. However, from the socioeconomic and political-ideological context of the 1990s, Social Policy in Brazil suffered the impacts of the implementation of neoliberal policies for economic and social adjustments. Thus, it is understood that the recognition and proclamation of Education as a subjective public right in the Brazilian normative order, means the legal support for the realization of access to school, but, on the other hand, the non-realization of this right conceals the ideological political dimension that advocates Education in the market perspective.
id UNESP-15_2fba3bff11f43c17a93ffae009c27b6f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14425
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Social Policies and the Right to EducationPolíticas Sociales y Derecho a la EducaciónPolíticas Sociais e o Direito à EducaçãoPolítica socialPolítica educacionalDireito à educaçãoPolítica socialPolítica educativaDerecho a la educaciónSocial policyEducational policyRight to educationIn this article, through bibliographic and documentary research, the Right to Education in Brazil is analyzed, taking as a reference Social Policies and the Democratic State of Rights, typical configuration of liberal democracy that has been installed in Latin America since the decade of 1990. The recognition and positivization of Social Rights in the Federal Constitution of 1988 resulted from a long process of social demands. However, from the socioeconomic and political-ideological context of the 1990s, Social Policy in Brazil suffered the impacts of the implementation of neoliberal policies for economic and social adjustments. Thus, it is understood that the recognition and proclamation of Education as a subjective public right in the Brazilian normative order, means the legal support for the realization of access to school, but, on the other hand, the non-realization of this right conceals the ideological political dimension that advocates Education in the market perspective.En este artículo, a través de una investigación bibliográfica y documental, se analiza el Derecho a la Educación en Brasil, tomando como referencia las Políticas Sociales y el Estado de Derecho Democrático, configuración típica de la democracia liberal que se instala en América Latina desde de la década de 1990. El reconocimiento y positivización de los Derechos Sociales en la Constitución Federal de 1988 fue el resultado de un largo proceso de reivindicación social. Sin embargo, desde el contexto socioeconómico y político-ideológico de la década de 1990, la Política Social en Brasil sufrió los impactos de la implementación de políticas neoliberales de ajuste económico y social. Así, se entiende que el reconocimiento y proclamación de la Educación como un derecho público subjetivo en el orden normativo brasileño, significa el sustento legal para la realización del acceso a la escuela, pero, por otro lado, la no realización de este derecho oculta la dimensión política ideológica que aboga por la educación en la perspectiva del mercado.Neste artigo, por meio de pesquisa bibliográfica e documental, analisa-se o Direito à Educação, no Brasil, tomando como referência as Políticas Sociais e o Estado Democrático de Direito, típica configuração da democracia liberal que se instala na América Latina a partir da década de 1990. O reconhecimento e a positivação de Direitos Sociais na Constituição Federal de 1988 resultou de um longo processo de reivindicações sociais. Contudo, a partir do contexto socioeconômico e político-ideológico da década de 1990, a Política Social no Brasil sofreu os impactos da implementação das políticas neoliberais de ajustes econômicos e sociais. Desse modo, compreende-se que o reconhecimento e a proclamação da Educação como Direito público subjetivo no ordenamento normativo brasileiro significa o respaldo legal para a efetivação do acesso à escola, mas, por outro lado, a não efetivação desse direito dissimula a dimensão político-ideológica que preconiza a Educação na perspectiva mercadológica.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1442510.21723/riaee.v15iesp3.14425Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 3, nov. - Mirada hacia la diversidad, inclusión escolar y exclusión social: contribuciones de la educación social; 2188-2203Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 3, nov. - Olhares para a diversidade, inclusão escolar e exclusão social: contribuições da educação social ; 2188-22031982-55872446-860610.21723/riaee.v15iesp3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14425/9964https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14425/10181Copyright (c) 2020 Dhyovana Guerra, Ireni Marilene Zago Figueiredo, Isaura Monica Souza Zanardinihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuerra, DhyovanaFigueiredo, Ireni Marilene ZagoZanardini, Isaura Monica Souza2021-01-21T01:42:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14425Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-01-21T01:42:01Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Social Policies and the Right to Education
Políticas Sociales y Derecho a la Educación
Políticas Sociais e o Direito à Educação
title Social Policies and the Right to Education
spellingShingle Social Policies and the Right to Education
Guerra, Dhyovana
Política social
Política educacional
Direito à educação
Política social
Política educativa
Derecho a la educación
Social policy
Educational policy
Right to education
title_short Social Policies and the Right to Education
title_full Social Policies and the Right to Education
title_fullStr Social Policies and the Right to Education
title_full_unstemmed Social Policies and the Right to Education
title_sort Social Policies and the Right to Education
author Guerra, Dhyovana
author_facet Guerra, Dhyovana
Figueiredo, Ireni Marilene Zago
Zanardini, Isaura Monica Souza
author_role author
author2 Figueiredo, Ireni Marilene Zago
Zanardini, Isaura Monica Souza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guerra, Dhyovana
Figueiredo, Ireni Marilene Zago
Zanardini, Isaura Monica Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Política social
Política educacional
Direito à educação
Política social
Política educativa
Derecho a la educación
Social policy
Educational policy
Right to education
topic Política social
Política educacional
Direito à educação
Política social
Política educativa
Derecho a la educación
Social policy
Educational policy
Right to education
description In this article, through bibliographic and documentary research, the Right to Education in Brazil is analyzed, taking as a reference Social Policies and the Democratic State of Rights, typical configuration of liberal democracy that has been installed in Latin America since the decade of 1990. The recognition and positivization of Social Rights in the Federal Constitution of 1988 resulted from a long process of social demands. However, from the socioeconomic and political-ideological context of the 1990s, Social Policy in Brazil suffered the impacts of the implementation of neoliberal policies for economic and social adjustments. Thus, it is understood that the recognition and proclamation of Education as a subjective public right in the Brazilian normative order, means the legal support for the realization of access to school, but, on the other hand, the non-realization of this right conceals the ideological political dimension that advocates Education in the market perspective.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14425
10.21723/riaee.v15iesp3.14425
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14425
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v15iesp3.14425
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14425/9964
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14425/10181
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Dhyovana Guerra, Ireni Marilene Zago Figueiredo, Isaura Monica Souza Zanardini
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Dhyovana Guerra, Ireni Marilene Zago Figueiredo, Isaura Monica Souza Zanardini
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 3, nov. - Mirada hacia la diversidad, inclusión escolar y exclusión social: contribuciones de la educación social; 2188-2203
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 3, nov. - Olhares para a diversidade, inclusão escolar e exclusão social: contribuições da educação social ; 2188-2203
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v15iesp3
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171048144863232