Social Policies and the Right to Education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14425 |
Resumo: | In this article, through bibliographic and documentary research, the Right to Education in Brazil is analyzed, taking as a reference Social Policies and the Democratic State of Rights, typical configuration of liberal democracy that has been installed in Latin America since the decade of 1990. The recognition and positivization of Social Rights in the Federal Constitution of 1988 resulted from a long process of social demands. However, from the socioeconomic and political-ideological context of the 1990s, Social Policy in Brazil suffered the impacts of the implementation of neoliberal policies for economic and social adjustments. Thus, it is understood that the recognition and proclamation of Education as a subjective public right in the Brazilian normative order, means the legal support for the realization of access to school, but, on the other hand, the non-realization of this right conceals the ideological political dimension that advocates Education in the market perspective. |
id |
UNESP-15_2fba3bff11f43c17a93ffae009c27b6f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14425 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Social Policies and the Right to EducationPolíticas Sociales y Derecho a la EducaciónPolíticas Sociais e o Direito à EducaçãoPolítica socialPolítica educacionalDireito à educaçãoPolítica socialPolítica educativaDerecho a la educaciónSocial policyEducational policyRight to educationIn this article, through bibliographic and documentary research, the Right to Education in Brazil is analyzed, taking as a reference Social Policies and the Democratic State of Rights, typical configuration of liberal democracy that has been installed in Latin America since the decade of 1990. The recognition and positivization of Social Rights in the Federal Constitution of 1988 resulted from a long process of social demands. However, from the socioeconomic and political-ideological context of the 1990s, Social Policy in Brazil suffered the impacts of the implementation of neoliberal policies for economic and social adjustments. Thus, it is understood that the recognition and proclamation of Education as a subjective public right in the Brazilian normative order, means the legal support for the realization of access to school, but, on the other hand, the non-realization of this right conceals the ideological political dimension that advocates Education in the market perspective.En este artículo, a través de una investigación bibliográfica y documental, se analiza el Derecho a la Educación en Brasil, tomando como referencia las Políticas Sociales y el Estado de Derecho Democrático, configuración típica de la democracia liberal que se instala en América Latina desde de la década de 1990. El reconocimiento y positivización de los Derechos Sociales en la Constitución Federal de 1988 fue el resultado de un largo proceso de reivindicación social. Sin embargo, desde el contexto socioeconómico y político-ideológico de la década de 1990, la Política Social en Brasil sufrió los impactos de la implementación de políticas neoliberales de ajuste económico y social. Así, se entiende que el reconocimiento y proclamación de la Educación como un derecho público subjetivo en el orden normativo brasileño, significa el sustento legal para la realización del acceso a la escuela, pero, por otro lado, la no realización de este derecho oculta la dimensión política ideológica que aboga por la educación en la perspectiva del mercado.Neste artigo, por meio de pesquisa bibliográfica e documental, analisa-se o Direito à Educação, no Brasil, tomando como referência as Políticas Sociais e o Estado Democrático de Direito, típica configuração da democracia liberal que se instala na América Latina a partir da década de 1990. O reconhecimento e a positivação de Direitos Sociais na Constituição Federal de 1988 resultou de um longo processo de reivindicações sociais. Contudo, a partir do contexto socioeconômico e político-ideológico da década de 1990, a Política Social no Brasil sofreu os impactos da implementação das políticas neoliberais de ajustes econômicos e sociais. Desse modo, compreende-se que o reconhecimento e a proclamação da Educação como Direito público subjetivo no ordenamento normativo brasileiro significa o respaldo legal para a efetivação do acesso à escola, mas, por outro lado, a não efetivação desse direito dissimula a dimensão político-ideológica que preconiza a Educação na perspectiva mercadológica.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2020-10-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1442510.21723/riaee.v15iesp3.14425Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 3, nov. - Mirada hacia la diversidad, inclusión escolar y exclusión social: contribuciones de la educación social; 2188-2203Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 3, nov. - Olhares para a diversidade, inclusão escolar e exclusão social: contribuições da educação social ; 2188-22031982-55872446-860610.21723/riaee.v15iesp3reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14425/9964https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14425/10181Copyright (c) 2020 Dhyovana Guerra, Ireni Marilene Zago Figueiredo, Isaura Monica Souza Zanardinihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuerra, DhyovanaFigueiredo, Ireni Marilene ZagoZanardini, Isaura Monica Souza2021-01-21T01:42:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14425Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2021-01-21T01:42:01Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Social Policies and the Right to Education Políticas Sociales y Derecho a la Educación Políticas Sociais e o Direito à Educação |
title |
Social Policies and the Right to Education |
spellingShingle |
Social Policies and the Right to Education Guerra, Dhyovana Política social Política educacional Direito à educação Política social Política educativa Derecho a la educación Social policy Educational policy Right to education |
title_short |
Social Policies and the Right to Education |
title_full |
Social Policies and the Right to Education |
title_fullStr |
Social Policies and the Right to Education |
title_full_unstemmed |
Social Policies and the Right to Education |
title_sort |
Social Policies and the Right to Education |
author |
Guerra, Dhyovana |
author_facet |
Guerra, Dhyovana Figueiredo, Ireni Marilene Zago Zanardini, Isaura Monica Souza |
author_role |
author |
author2 |
Figueiredo, Ireni Marilene Zago Zanardini, Isaura Monica Souza |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guerra, Dhyovana Figueiredo, Ireni Marilene Zago Zanardini, Isaura Monica Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política social Política educacional Direito à educação Política social Política educativa Derecho a la educación Social policy Educational policy Right to education |
topic |
Política social Política educacional Direito à educação Política social Política educativa Derecho a la educación Social policy Educational policy Right to education |
description |
In this article, through bibliographic and documentary research, the Right to Education in Brazil is analyzed, taking as a reference Social Policies and the Democratic State of Rights, typical configuration of liberal democracy that has been installed in Latin America since the decade of 1990. The recognition and positivization of Social Rights in the Federal Constitution of 1988 resulted from a long process of social demands. However, from the socioeconomic and political-ideological context of the 1990s, Social Policy in Brazil suffered the impacts of the implementation of neoliberal policies for economic and social adjustments. Thus, it is understood that the recognition and proclamation of Education as a subjective public right in the Brazilian normative order, means the legal support for the realization of access to school, but, on the other hand, the non-realization of this right conceals the ideological political dimension that advocates Education in the market perspective. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14425 10.21723/riaee.v15iesp3.14425 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14425 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v15iesp3.14425 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14425/9964 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14425/10181 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Dhyovana Guerra, Ireni Marilene Zago Figueiredo, Isaura Monica Souza Zanardini https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Dhyovana Guerra, Ireni Marilene Zago Figueiredo, Isaura Monica Souza Zanardini https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2020) v. 15, n. esp. 3, nov. - Mirada hacia la diversidad, inclusión escolar y exclusión social: contribuciones de la educación social; 2188-2203 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2020) v. 15, n. esp. 3, nov. - Olhares para a diversidade, inclusão escolar e exclusão social: contribuições da educação social ; 2188-2203 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v15iesp3 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171048144863232 |