Academic performance during the COVID-19 pandemic: A systematic review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, Lynna Stefany Furtado
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: de Araújo, Giselda Tavares, Lombardi, Leonardo Augusto, Pauletto, Patrícia, Seiji Silva, Fernando, Santana, Luis Fernando, Espindula, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16666
Resumo: The objective of this study was to investigate the impact of social isolation on the academic and psychological performance of university students in on-line classes during COVID-19. A systematic review was carried out with searches in five electronic databases. Of 187 studies identified, seven were included for the qualitative synthesis. Students and teachers expose challenges experienced in this pandemic period, such as lack of infrastructure and technological resources, socioeconomic difficulties and psychological factors. However, given the impossibility of face-to-face classes, there is a positive evaluation of the universities' decision, but most of the target audience is looking forward to fully face-to-face academic feedback.
id UNESP-15_3c56496a7b09b233c1bd5fb45ee8e837
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16666
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Academic performance during the COVID-19 pandemic: A systematic reviewRendimiento académico durante la pandemia de COVID-19: Una revisión sistemáticaDesempenho acadêmico durante a pandemia da COVID-19: Uma revisão sistemáticaAnsiedadeDesempenho AcadêmicoDepressãoEducação a DistânciaCOVID-19Revisão sistemáticaDesempenho acadêmicoSarsCov2AnxietyAcademic PerformanceDepressionEducation distanceCOVID-19AnsiedadRendimiento AcadémicoDepresiónEducación a distanciaCOVID-19The objective of this study was to investigate the impact of social isolation on the academic and psychological performance of university students in on-line classes during COVID-19. A systematic review was carried out with searches in five electronic databases. Of 187 studies identified, seven were included for the qualitative synthesis. Students and teachers expose challenges experienced in this pandemic period, such as lack of infrastructure and technological resources, socioeconomic difficulties and psychological factors. However, given the impossibility of face-to-face classes, there is a positive evaluation of the universities' decision, but most of the target audience is looking forward to fully face-to-face academic feedback.El objetivo de este estudio fue investigar el impacto del aislamiento social en el rendimiento académico y psicológico de estudiantes universitarios en clases en línea durante el COVID-19. Se realizó una revisión sistemática con búsquedas en cinco bases de datos electrónicas. De 187 estudios identificados, siete se incluyeron para la síntesis cualitativa. Estudiantes y docentes exponen desafíos vividos en este período de pandemia, como la falta de infraestructura y recursos tecnológicos, dificultades socioeconómicas y factores psicológicos. Sin embargo, ante la imposibilidad de las clases presenciales, se valora positivamente la decisión de las universidades, pero la mayor parte del público objetivo espera con ansias una vuelta académica totalmente presencial.O objetivo deste estudo foi investigar o impacto do isolamento social no desempenho acadêmico e psicológico de universitários em aulas on-line durante a COVID-19. Foi realizada uma revisão sistemática com buscas em cinco bases de dados eletrônicas. De 187 estudos identificados, sete foram incluídos para a síntese qualitativa. Alunos e professores expõem desafios vivenciados neste período pandêmico, como falta de infraestrutura e recursos tecnológicos, dificuldades socioeconômicas e fatores psicológicos. Entretanto, frente à impossibilidade de aulas presenciais, há uma avaliação positiva da decisão das universidades, mas a maior parte do público-alvo anseia pelo retorno acadêmico totalmente presencial.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2023-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/htmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1666610.21723/riaee.v18i00.16666Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023137Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e0231371982-55872446-860610.21723/riaee.v18i00reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16666/17218https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16666/17219https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16666/17220https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16666/17221https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16666/17222Copyright (c) 2023 Lynna Stefany Furtado Morais, Giselda Tavares de Araújo, Leonardo Augusto Lombardi, Patrícia Pauletto, Fernando Seiji Silva, Luis Fernando Santana, Ana Paula Espindulahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMorais, Lynna Stefany Furtadode Araújo, Giselda TavaresLombardi, Leonardo AugustoPauletto, PatríciaSeiji Silva, FernandoSantana, Luis FernandoEspindula, Ana Paula2023-12-18T15:11:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16666Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-12-18T15:11:37Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Academic performance during the COVID-19 pandemic: A systematic review
Rendimiento académico durante la pandemia de COVID-19: Una revisión sistemática
Desempenho acadêmico durante a pandemia da COVID-19: Uma revisão sistemática
title Academic performance during the COVID-19 pandemic: A systematic review
spellingShingle Academic performance during the COVID-19 pandemic: A systematic review
Morais, Lynna Stefany Furtado
Ansiedade
Desempenho Acadêmico
Depressão
Educação a Distância
COVID-19
Revisão sistemática
Desempenho acadêmico
SarsCov2
Anxiety
Academic Performance
Depression
Education distance
COVID-19
Ansiedad
Rendimiento Académico
Depresión
Educación a distancia
COVID-19
title_short Academic performance during the COVID-19 pandemic: A systematic review
title_full Academic performance during the COVID-19 pandemic: A systematic review
title_fullStr Academic performance during the COVID-19 pandemic: A systematic review
title_full_unstemmed Academic performance during the COVID-19 pandemic: A systematic review
title_sort Academic performance during the COVID-19 pandemic: A systematic review
author Morais, Lynna Stefany Furtado
author_facet Morais, Lynna Stefany Furtado
de Araújo, Giselda Tavares
Lombardi, Leonardo Augusto
Pauletto, Patrícia
Seiji Silva, Fernando
Santana, Luis Fernando
Espindula, Ana Paula
author_role author
author2 de Araújo, Giselda Tavares
Lombardi, Leonardo Augusto
Pauletto, Patrícia
Seiji Silva, Fernando
Santana, Luis Fernando
Espindula, Ana Paula
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morais, Lynna Stefany Furtado
de Araújo, Giselda Tavares
Lombardi, Leonardo Augusto
Pauletto, Patrícia
Seiji Silva, Fernando
Santana, Luis Fernando
Espindula, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Ansiedade
Desempenho Acadêmico
Depressão
Educação a Distância
COVID-19
Revisão sistemática
Desempenho acadêmico
SarsCov2
Anxiety
Academic Performance
Depression
Education distance
COVID-19
Ansiedad
Rendimiento Académico
Depresión
Educación a distancia
COVID-19
topic Ansiedade
Desempenho Acadêmico
Depressão
Educação a Distância
COVID-19
Revisão sistemática
Desempenho acadêmico
SarsCov2
Anxiety
Academic Performance
Depression
Education distance
COVID-19
Ansiedad
Rendimiento Académico
Depresión
Educación a distancia
COVID-19
description The objective of this study was to investigate the impact of social isolation on the academic and psychological performance of university students in on-line classes during COVID-19. A systematic review was carried out with searches in five electronic databases. Of 187 studies identified, seven were included for the qualitative synthesis. Students and teachers expose challenges experienced in this pandemic period, such as lack of infrastructure and technological resources, socioeconomic difficulties and psychological factors. However, given the impossibility of face-to-face classes, there is a positive evaluation of the universities' decision, but most of the target audience is looking forward to fully face-to-face academic feedback.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16666
10.21723/riaee.v18i00.16666
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16666
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v18i00.16666
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16666/17218
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16666/17219
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16666/17220
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16666/17221
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16666/17222
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023137
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2023), v. 18, Publicação Contínua; e023137
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v18i00
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171039662931968