The scientific production on indigenous education in Brazil: a narrative review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maroldi, Alexandre Masson
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Lima, Luis Fernando Maia, Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10211
Resumo: The indigenous education in Brazil has its founding milestone with the first catechetical actions of the Jesuits in the second half of the XVI. In this long trajectory until the days the education of the indigenous peoples that inhabit the Brazilian territory has been the object of controversies and discussions, both at governmental and academic level and generated numerous studies. The aim of this work was to identify and describe, through a narrative review, the scientific production produced by the researchers who study the subject and published their studies in different publication channels: theses and dissertations, books, collections and articles. At the end of the study it was possible to identify a scientific production composed of several documentary typologies about the theme of indigenous education from several areas of knowledge.
id UNESP-15_77864fbfe88b468ac8161d3d5403f715
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10211
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The scientific production on indigenous education in Brazil: a narrative reviewLa producción científica sobre educación indígena en Brasil: una revisión narrativaA produção científica sobre educação indígena no Brasil: uma revisão narrativaIndigenous educationScientific productionNarrative reviewEducación indígenaProducción científicaRevisión narrativaEducação indígenaProdução científicaRevisão narrativaThe indigenous education in Brazil has its founding milestone with the first catechetical actions of the Jesuits in the second half of the XVI. In this long trajectory until the days the education of the indigenous peoples that inhabit the Brazilian territory has been the object of controversies and discussions, both at governmental and academic level and generated numerous studies. The aim of this work was to identify and describe, through a narrative review, the scientific production produced by the researchers who study the subject and published their studies in different publication channels: theses and dissertations, books, collections and articles. At the end of the study it was possible to identify a scientific production composed of several documentary typologies about the theme of indigenous education from several areas of knowledge.La educación indígena en Brasil tiene su marco fundador con las primeras acciones catequéticas de los jesuitas en la segunda mitad del siglo XVI. En esa larga trayectoria hasta los días la educación de los pueblos indígenas que habitan el territorio brasileño ha sido objeto de controversias y discusiones, tanto a nivel gubernamental como académico y generado innumerables estudios. El objetivo de este trabajo fue identificar y describir por medio de una revisión narrativa la producción científica producida por los investigadores que se dedican a estudiar el tema y publicaron sus estudios en diferentes canales de publicación: tesis y disertaciones, libros, colecciones y artículos. Al final del trabajo fue posible identificar una producción científica compuesta de varias tipologías documentales acerca de la temática educación indígena oriunda de diversas áreas del conocimiento.A educação indígena no Brasil tem o seu marco fundador com as primeiras ações catequéticas dos jesuítas na segunda metade do século XVI. Nessa longa trajetória até os dias atuais a educação dos povos indígenas que habitam o território brasileiro tem sido alvo de controvérsias e discussões, tanto no nível governamental quanto acadêmico, e gerado inúmeros estudos. O objetivo desse trabalho foi identificar e descrever por meio de uma revisão narrativa a produção científica produzida pelos pesquisadores que se dedicam a estudar o tema e publicaram seus estudos em diferentes canais de publicação: teses e dissertações, livros, coletâneas e artigos. Ao final do trabalho foi possível identificar uma produção científica composta de várias tipologias documentais acerca da temática educação indígena oriunda de diversas áreas do conhecimento.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2018-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1021110.21723/riaee.v13.n3.2018.10211Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 931-952Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 931-9521982-55872446-860610.21723/riaee.v13.n3.2018reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10211/7458https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10211/7459https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10211/7545Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMaroldi, Alexandre MassonLima, Luis Fernando MaiaHayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini2018-10-03T23:32:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10211Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-10-03T23:32:22Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The scientific production on indigenous education in Brazil: a narrative review
La producción científica sobre educación indígena en Brasil: una revisión narrativa
A produção científica sobre educação indígena no Brasil: uma revisão narrativa
title The scientific production on indigenous education in Brazil: a narrative review
spellingShingle The scientific production on indigenous education in Brazil: a narrative review
Maroldi, Alexandre Masson
Indigenous education
Scientific production
Narrative review
Educación indígena
Producción científica
Revisión narrativa
Educação indígena
Produção científica
Revisão narrativa
title_short The scientific production on indigenous education in Brazil: a narrative review
title_full The scientific production on indigenous education in Brazil: a narrative review
title_fullStr The scientific production on indigenous education in Brazil: a narrative review
title_full_unstemmed The scientific production on indigenous education in Brazil: a narrative review
title_sort The scientific production on indigenous education in Brazil: a narrative review
author Maroldi, Alexandre Masson
author_facet Maroldi, Alexandre Masson
Lima, Luis Fernando Maia
Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini
author_role author
author2 Lima, Luis Fernando Maia
Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maroldi, Alexandre Masson
Lima, Luis Fernando Maia
Hayashi, Maria Cristina Piumbato Innocentini
dc.subject.por.fl_str_mv Indigenous education
Scientific production
Narrative review
Educación indígena
Producción científica
Revisión narrativa
Educação indígena
Produção científica
Revisão narrativa
topic Indigenous education
Scientific production
Narrative review
Educación indígena
Producción científica
Revisión narrativa
Educação indígena
Produção científica
Revisão narrativa
description The indigenous education in Brazil has its founding milestone with the first catechetical actions of the Jesuits in the second half of the XVI. In this long trajectory until the days the education of the indigenous peoples that inhabit the Brazilian territory has been the object of controversies and discussions, both at governmental and academic level and generated numerous studies. The aim of this work was to identify and describe, through a narrative review, the scientific production produced by the researchers who study the subject and published their studies in different publication channels: theses and dissertations, books, collections and articles. At the end of the study it was possible to identify a scientific production composed of several documentary typologies about the theme of indigenous education from several areas of knowledge.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10211
10.21723/riaee.v13.n3.2018.10211
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10211
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v13.n3.2018.10211
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10211/7458
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10211/7459
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10211/7545
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.13, n.3, jul./set. (2018); 931-952
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.13, n.3, jul./set. (2018); 931-952
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v13.n3.2018
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171045242404864