Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Vágner Ricardo de Araújo
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Hayashi, Carlos Roberto Massao
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374
Resumo: This paper presents an interdisciplinary didactic proposal with the aim of analyzing controversial sociotechnical issues in engineering education and contributes to the development of critical and reflexive reasoning through argumentation. The proposal was based on research done in an engineering class in extra-class hours. The research was outlined as a case study with qualitative data analysis. The results indicate that students engage and value interdisciplinary activities in their professional qualification; however, introducing them into the regular curriculum is still a challenge.
id UNESP-15_d97dcb00f83d68ab0f27c81a8b056459
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11374
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering educationControversias sociotécnicas: una propuesta didáctica para la enseñanza de ingenieríaControvérsias sociotécnicas: uma proposta didática para o ensino de engenhariaEngineering educationInterdisciplinarityControversial sociotechnical issuesSciencetechnology and societyToulmin’s argument pattern.Enseñanza de ingenieríaInterdisciplinariedadCuestiones sociotécnicas controvertidasCienciatecnología y sociedadPatrón de argumentos de Toulmin.Ensino de engenhariaInterdisciplinaridadeQuestões sociotécnicas controversasCiênciatecnologia e sociedadePadrão de argumentos de Toulmin.This paper presents an interdisciplinary didactic proposal with the aim of analyzing controversial sociotechnical issues in engineering education and contributes to the development of critical and reflexive reasoning through argumentation. The proposal was based on research done in an engineering class in extra-class hours. The research was outlined as a case study with qualitative data analysis. The results indicate that students engage and value interdisciplinary activities in their professional qualification; however, introducing them into the regular curriculum is still a challenge.En este artículo se presenta una propuesta didáctica interdisciplinaria con el objetivo de analizar cuestiones sociotécnicas controvertidas en cursos de ingeniería y contribuir al desarrollo de los razonamientos crítico y reflexivo por medio de la argumentación. La propuesta fue elaborada con base en investigación realizada en una clase de ingeniería en horario extra clase. La investigación fue delineada en la forma de estudio de caso con análisis cualitativo de datos. Los resultados indican que los estudiantes se involucran y valoran actividades interdisciplinarias en su formación profesional, sin embargo, introducirlas en el currículo regular sigue siendo un desafío.Neste artigo é apresentada uma proposta didática interdisciplinar com o objetivo de analisar questões sociotécnicas controversas em cursos de engenharia e contribuir para o desenvolvimento dos raciocínios crítico e reflexivo por meio da argumentação. A proposta foi elaborada com base em pesquisa realizada em uma turma de engenharia em horário extraclasse. A pesquisa foi delineada na forma de estudo de caso com análise qualitativa de dados. Os resultados indicam que os estudantes se envolvem e valorizam atividades interdisciplinares em sua formação profissional, entretanto, introduzi-las no currículo regular ainda é um desafio.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1137410.21723/riaee.v14i2.11374Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 526-542Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 526-5421982-55872446-860610.21723/riaee.v14i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374/8037https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374/8163https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374/8597Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Vágner Ricardo de AraújoHayashi, Carlos Roberto Massao2019-11-14T19:10:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11374Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-11-14T19:10:43Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education
Controversias sociotécnicas: una propuesta didáctica para la enseñanza de ingeniería
Controvérsias sociotécnicas: uma proposta didática para o ensino de engenharia
title Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education
spellingShingle Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education
Pereira, Vágner Ricardo de Araújo
Engineering education
Interdisciplinarity
Controversial sociotechnical issues
Science
technology and society
Toulmin’s argument pattern.
Enseñanza de ingeniería
Interdisciplinariedad
Cuestiones sociotécnicas controvertidas
Ciencia
tecnología y sociedad
Patrón de argumentos de Toulmin.
Ensino de engenharia
Interdisciplinaridade
Questões sociotécnicas controversas
Ciência
tecnologia e sociedade
Padrão de argumentos de Toulmin.
title_short Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education
title_full Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education
title_fullStr Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education
title_full_unstemmed Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education
title_sort Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education
author Pereira, Vágner Ricardo de Araújo
author_facet Pereira, Vágner Ricardo de Araújo
Hayashi, Carlos Roberto Massao
author_role author
author2 Hayashi, Carlos Roberto Massao
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Vágner Ricardo de Araújo
Hayashi, Carlos Roberto Massao
dc.subject.por.fl_str_mv Engineering education
Interdisciplinarity
Controversial sociotechnical issues
Science
technology and society
Toulmin’s argument pattern.
Enseñanza de ingeniería
Interdisciplinariedad
Cuestiones sociotécnicas controvertidas
Ciencia
tecnología y sociedad
Patrón de argumentos de Toulmin.
Ensino de engenharia
Interdisciplinaridade
Questões sociotécnicas controversas
Ciência
tecnologia e sociedade
Padrão de argumentos de Toulmin.
topic Engineering education
Interdisciplinarity
Controversial sociotechnical issues
Science
technology and society
Toulmin’s argument pattern.
Enseñanza de ingeniería
Interdisciplinariedad
Cuestiones sociotécnicas controvertidas
Ciencia
tecnología y sociedad
Patrón de argumentos de Toulmin.
Ensino de engenharia
Interdisciplinaridade
Questões sociotécnicas controversas
Ciência
tecnologia e sociedade
Padrão de argumentos de Toulmin.
description This paper presents an interdisciplinary didactic proposal with the aim of analyzing controversial sociotechnical issues in engineering education and contributes to the development of critical and reflexive reasoning through argumentation. The proposal was based on research done in an engineering class in extra-class hours. The research was outlined as a case study with qualitative data analysis. The results indicate that students engage and value interdisciplinary activities in their professional qualification; however, introducing them into the regular curriculum is still a challenge.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374
10.21723/riaee.v14i2.11374
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14i2.11374
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374/8037
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374/8163
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374/8597
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 526-542
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 526-542
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14i2
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171045848481792