Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374 |
Resumo: | This paper presents an interdisciplinary didactic proposal with the aim of analyzing controversial sociotechnical issues in engineering education and contributes to the development of critical and reflexive reasoning through argumentation. The proposal was based on research done in an engineering class in extra-class hours. The research was outlined as a case study with qualitative data analysis. The results indicate that students engage and value interdisciplinary activities in their professional qualification; however, introducing them into the regular curriculum is still a challenge. |
id |
UNESP-15_d97dcb00f83d68ab0f27c81a8b056459 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11374 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering educationControversias sociotécnicas: una propuesta didáctica para la enseñanza de ingenieríaControvérsias sociotécnicas: uma proposta didática para o ensino de engenhariaEngineering educationInterdisciplinarityControversial sociotechnical issuesSciencetechnology and societyToulmin’s argument pattern.Enseñanza de ingenieríaInterdisciplinariedadCuestiones sociotécnicas controvertidasCienciatecnología y sociedadPatrón de argumentos de Toulmin.Ensino de engenhariaInterdisciplinaridadeQuestões sociotécnicas controversasCiênciatecnologia e sociedadePadrão de argumentos de Toulmin.This paper presents an interdisciplinary didactic proposal with the aim of analyzing controversial sociotechnical issues in engineering education and contributes to the development of critical and reflexive reasoning through argumentation. The proposal was based on research done in an engineering class in extra-class hours. The research was outlined as a case study with qualitative data analysis. The results indicate that students engage and value interdisciplinary activities in their professional qualification; however, introducing them into the regular curriculum is still a challenge.En este artículo se presenta una propuesta didáctica interdisciplinaria con el objetivo de analizar cuestiones sociotécnicas controvertidas en cursos de ingeniería y contribuir al desarrollo de los razonamientos crítico y reflexivo por medio de la argumentación. La propuesta fue elaborada con base en investigación realizada en una clase de ingeniería en horario extra clase. La investigación fue delineada en la forma de estudio de caso con análisis cualitativo de datos. Los resultados indican que los estudiantes se involucran y valoran actividades interdisciplinarias en su formación profesional, sin embargo, introducirlas en el currículo regular sigue siendo un desafío.Neste artigo é apresentada uma proposta didática interdisciplinar com o objetivo de analisar questões sociotécnicas controversas em cursos de engenharia e contribuir para o desenvolvimento dos raciocínios crítico e reflexivo por meio da argumentação. A proposta foi elaborada com base em pesquisa realizada em uma turma de engenharia em horário extraclasse. A pesquisa foi delineada na forma de estudo de caso com análise qualitativa de dados. Os resultados indicam que os estudantes se envolvem e valorizam atividades interdisciplinares em sua formação profissional, entretanto, introduzi-las no currículo regular ainda é um desafio.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1137410.21723/riaee.v14i2.11374Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 526-542Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 526-5421982-55872446-860610.21723/riaee.v14i2reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374/8037https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374/8163https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374/8597Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Vágner Ricardo de AraújoHayashi, Carlos Roberto Massao2019-11-14T19:10:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11374Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2019-11-14T19:10:43Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education Controversias sociotécnicas: una propuesta didáctica para la enseñanza de ingeniería Controvérsias sociotécnicas: uma proposta didática para o ensino de engenharia |
title |
Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education |
spellingShingle |
Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education Pereira, Vágner Ricardo de Araújo Engineering education Interdisciplinarity Controversial sociotechnical issues Science technology and society Toulmin’s argument pattern. Enseñanza de ingeniería Interdisciplinariedad Cuestiones sociotécnicas controvertidas Ciencia tecnología y sociedad Patrón de argumentos de Toulmin. Ensino de engenharia Interdisciplinaridade Questões sociotécnicas controversas Ciência tecnologia e sociedade Padrão de argumentos de Toulmin. |
title_short |
Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education |
title_full |
Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education |
title_fullStr |
Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education |
title_full_unstemmed |
Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education |
title_sort |
Controversy sociotechnical: a didactic proposal for engineering education |
author |
Pereira, Vágner Ricardo de Araújo |
author_facet |
Pereira, Vágner Ricardo de Araújo Hayashi, Carlos Roberto Massao |
author_role |
author |
author2 |
Hayashi, Carlos Roberto Massao |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Vágner Ricardo de Araújo Hayashi, Carlos Roberto Massao |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Engineering education Interdisciplinarity Controversial sociotechnical issues Science technology and society Toulmin’s argument pattern. Enseñanza de ingeniería Interdisciplinariedad Cuestiones sociotécnicas controvertidas Ciencia tecnología y sociedad Patrón de argumentos de Toulmin. Ensino de engenharia Interdisciplinaridade Questões sociotécnicas controversas Ciência tecnologia e sociedade Padrão de argumentos de Toulmin. |
topic |
Engineering education Interdisciplinarity Controversial sociotechnical issues Science technology and society Toulmin’s argument pattern. Enseñanza de ingeniería Interdisciplinariedad Cuestiones sociotécnicas controvertidas Ciencia tecnología y sociedad Patrón de argumentos de Toulmin. Ensino de engenharia Interdisciplinaridade Questões sociotécnicas controversas Ciência tecnologia e sociedade Padrão de argumentos de Toulmin. |
description |
This paper presents an interdisciplinary didactic proposal with the aim of analyzing controversial sociotechnical issues in engineering education and contributes to the development of critical and reflexive reasoning through argumentation. The proposal was based on research done in an engineering class in extra-class hours. The research was outlined as a case study with qualitative data analysis. The results indicate that students engage and value interdisciplinary activities in their professional qualification; however, introducing them into the regular curriculum is still a challenge. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374 10.21723/riaee.v14i2.11374 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v14i2.11374 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374/8037 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374/8163 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/11374/8597 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 526-542 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. 2, abr./jun.; 526-542 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v14i2 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171045848481792 |