The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10280 |
Resumo: | It is discussed here the supervised internship as a process that should allow interns to make constant use of dialogue, of inquiring and of reflection over the constructed and under construction experiences, abilities, attitudes and knowledge, aiming always to provide meaning to the apprehend apprenticeship from this process. Based on relevant researches and essays regarding the theme, it is aimed here to highlight the experience of the internship as a continuum and dynamic process of apprenticeship regarding the teaching profession, as well as its relations with the several territories and times and, even so, the ways of being, doing and laying in the profession. It is concluded highlighting the value of living the experience of the internship anchoring in a critic-reflexive perspective, as well as the significance of the participation, the interest and the intern to maintain an active posture in the activities performed in the internship. |
id |
UNESP-15_f06c212d6b356949b4f3dac0d48b7e7f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10280 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formationLas prácticas supervisadas: hilos, retos, movimientos y posibilidades de formaciónO estágio supervisionado: fios, desafios, movimentos e possibilidades de formaçãoSupervised internship. Teaching formation. School context.Prácticas supervisadas. Formación docente. Contexto escolar.Estágio supervisionado. Formação docente. Contexto escolar.It is discussed here the supervised internship as a process that should allow interns to make constant use of dialogue, of inquiring and of reflection over the constructed and under construction experiences, abilities, attitudes and knowledge, aiming always to provide meaning to the apprehend apprenticeship from this process. Based on relevant researches and essays regarding the theme, it is aimed here to highlight the experience of the internship as a continuum and dynamic process of apprenticeship regarding the teaching profession, as well as its relations with the several territories and times and, even so, the ways of being, doing and laying in the profession. It is concluded highlighting the value of living the experience of the internship anchoring in a critic-reflexive perspective, as well as the significance of the participation, the interest and the intern to maintain an active posture in the activities performed in the internship.Se discute aquílas prácticas supervisadas como un proceso que debe posibilitar a los becarios hacer uso constante del dialogo, de la indagación y de la reflexión acerca de las experiencias, las habilidades, las actitudes y los conocimientos construidos y en construcción, buscando siempre darles significado a los aprendizajes incautados desde este proceso. Basado en investigaciones y ensayos relevantes al tema, buscase aquí subrayar la experiencia de los becarios como proceso continuo y dinámico de aprendizajes con respeto a la profesión docente, así como sus relaciones con los variados territorios y tiempo y, todavía, las maneras de ser, de hacer y de estar en la profesión. Se concluye subrayando la importancia de vivenciar una experiencia de prácticas anclándose en una perspectiva critico-reflexiva, bien como la relevancia de la participación, del interés y del becario en mantener una postura activa en las actividades hechas en las prácticas.Discute-se aqui o estágio supervisionado como um processo que deve possibilitar aos estagiários fazer uso constante do diálogo, da indagação e da reflexão sobre as experiências, as habilidades, as atitudes e os conhecimentos construídos e em construção, buscando sempre dar significado às aprendizagens apreendidas a partir deste processo. Com base em pesquisas e ensaios relevantes sobre o tema, busca-se aqui sublinhar a experiência do estágio como um processo contínuo e dinâmico de aprendizagens acerca da profissão docente, assim como suas relações com os variados territórios e tempos e, ainda, os modos de ser, de fazer e de estar na profissão. Conclui-se sublinhando a importância de se vivenciar uma experiência do estágio ancorando-se em uma perspectiva crítica-reflexiva, assim como a relevância da participação, do interesse e do estagiário manter uma postura ativa nas atividades realizadas no estágio. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1028010.21723/riaee.v12.n.3.2017.10280Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1721-1735Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1721-17351982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10280/6758Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFurtado Ribeiro, Luis TávoraAraújo, Osmar Hélio Alves2018-07-27T22:38:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10280Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation Las prácticas supervisadas: hilos, retos, movimientos y posibilidades de formación O estágio supervisionado: fios, desafios, movimentos e possibilidades de formação |
title |
The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation |
spellingShingle |
The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation Furtado Ribeiro, Luis Távora Supervised internship. Teaching formation. School context. Prácticas supervisadas. Formación docente. Contexto escolar. Estágio supervisionado. Formação docente. Contexto escolar. |
title_short |
The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation |
title_full |
The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation |
title_fullStr |
The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation |
title_full_unstemmed |
The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation |
title_sort |
The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation |
author |
Furtado Ribeiro, Luis Távora |
author_facet |
Furtado Ribeiro, Luis Távora Araújo, Osmar Hélio Alves |
author_role |
author |
author2 |
Araújo, Osmar Hélio Alves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Furtado Ribeiro, Luis Távora Araújo, Osmar Hélio Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Supervised internship. Teaching formation. School context. Prácticas supervisadas. Formación docente. Contexto escolar. Estágio supervisionado. Formação docente. Contexto escolar. |
topic |
Supervised internship. Teaching formation. School context. Prácticas supervisadas. Formación docente. Contexto escolar. Estágio supervisionado. Formação docente. Contexto escolar. |
description |
It is discussed here the supervised internship as a process that should allow interns to make constant use of dialogue, of inquiring and of reflection over the constructed and under construction experiences, abilities, attitudes and knowledge, aiming always to provide meaning to the apprehend apprenticeship from this process. Based on relevant researches and essays regarding the theme, it is aimed here to highlight the experience of the internship as a continuum and dynamic process of apprenticeship regarding the teaching profession, as well as its relations with the several territories and times and, even so, the ways of being, doing and laying in the profession. It is concluded highlighting the value of living the experience of the internship anchoring in a critic-reflexive perspective, as well as the significance of the participation, the interest and the intern to maintain an active posture in the activities performed in the internship. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10280 10.21723/riaee.v12.n.3.2017.10280 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10280 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v12.n.3.2017.10280 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10280/6758 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1721-1735 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1721-1735 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171045258133504 |