The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Furtado Ribeiro, Luis Távora
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Araújo, Osmar Hélio Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10280
Resumo: It is discussed here the supervised internship as a process that should allow interns to make constant use of dialogue, of inquiring and of reflection over the constructed and under construction experiences, abilities, attitudes and knowledge, aiming always to provide meaning to the apprehend apprenticeship from this process. Based on relevant researches and essays regarding the theme, it is aimed here to highlight the experience of the internship as a continuum and dynamic process of apprenticeship regarding the teaching profession, as well as its relations with the several territories and times and, even so, the ways of being, doing and laying in the profession. It is concluded highlighting the value of living the experience of the internship anchoring in a critic-reflexive perspective, as well as the significance of the participation, the interest and the intern to maintain an active posture in the activities performed in the internship.
id UNESP-15_f06c212d6b356949b4f3dac0d48b7e7f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10280
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formationLas prácticas supervisadas: hilos, retos, movimientos y posibilidades de formaciónO estágio supervisionado: fios, desafios, movimentos e possibilidades de formaçãoSupervised internship. Teaching formation. School context.Prácticas supervisadas. Formación docente. Contexto escolar.Estágio supervisionado. Formação docente. Contexto escolar.It is discussed here the supervised internship as a process that should allow interns to make constant use of dialogue, of inquiring and of reflection over the constructed and under construction experiences, abilities, attitudes and knowledge, aiming always to provide meaning to the apprehend apprenticeship from this process. Based on relevant researches and essays regarding the theme, it is aimed here to highlight the experience of the internship as a continuum and dynamic process of apprenticeship regarding the teaching profession, as well as its relations with the several territories and times and, even so, the ways of being, doing and laying in the profession. It is concluded highlighting the value of living the experience of the internship anchoring in a critic-reflexive perspective, as well as the significance of the participation, the interest and the intern to maintain an active posture in the activities performed in the internship.Se discute aquílas prácticas supervisadas como un proceso que debe posibilitar a los becarios hacer uso constante del dialogo, de la indagación y de la reflexión acerca de las experiencias, las habilidades, las actitudes y los conocimientos construidos y en construcción, buscando siempre darles significado a los aprendizajes incautados desde este proceso. Basado en investigaciones y ensayos relevantes al tema, buscase aquí subrayar la experiencia de los becarios como proceso continuo y dinámico de aprendizajes con respeto a la profesión docente, así como sus relaciones con los variados territorios y tiempo y, todavía, las maneras de ser, de hacer y de estar en la profesión. Se concluye subrayando la importancia de vivenciar una experiencia de prácticas anclándose en una perspectiva critico-reflexiva, bien como la relevancia de la participación, del interés y del becario en mantener una postura activa en las actividades hechas en las prácticas.Discute-se aqui o estágio supervisionado como um processo que deve possibilitar aos estagiários fazer uso constante do diálogo, da indagação e da reflexão sobre as experiências, as habilidades, as atitudes e os conhecimentos construídos e em construção, buscando sempre dar significado às aprendizagens apreendidas a partir deste processo. Com base em pesquisas e ensaios relevantes sobre o tema, busca-se aqui sublinhar a experiência do estágio como um processo contínuo e dinâmico de aprendizagens acerca da profissão docente, assim como suas relações com os variados territórios e tempos e, ainda, os modos de ser, de fazer e de estar na profissão. Conclui-se sublinhando a importância de se vivenciar uma experiência do estágio ancorando-se em uma perspectiva crítica-reflexiva, assim como a relevância da participação, do interesse e do estagiário manter uma postura ativa nas atividades realizadas no estágio. Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2017-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1028010.21723/riaee.v12.n.3.2017.10280Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1721-1735Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1721-17351982-55872446-860610.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10280/6758Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFurtado Ribeiro, Luis TávoraAraújo, Osmar Hélio Alves2018-07-27T22:38:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10280Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2018-07-27T22:38:47Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation
Las prácticas supervisadas: hilos, retos, movimientos y posibilidades de formación
O estágio supervisionado: fios, desafios, movimentos e possibilidades de formação
title The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation
spellingShingle The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation
Furtado Ribeiro, Luis Távora
Supervised internship. Teaching formation. School context.
Prácticas supervisadas. Formación docente. Contexto escolar.
Estágio supervisionado. Formação docente. Contexto escolar.
title_short The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation
title_full The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation
title_fullStr The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation
title_full_unstemmed The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation
title_sort The supervised internship: lines, challenges, movements and possibilities of formation
author Furtado Ribeiro, Luis Távora
author_facet Furtado Ribeiro, Luis Távora
Araújo, Osmar Hélio Alves
author_role author
author2 Araújo, Osmar Hélio Alves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Furtado Ribeiro, Luis Távora
Araújo, Osmar Hélio Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Supervised internship. Teaching formation. School context.
Prácticas supervisadas. Formación docente. Contexto escolar.
Estágio supervisionado. Formação docente. Contexto escolar.
topic Supervised internship. Teaching formation. School context.
Prácticas supervisadas. Formación docente. Contexto escolar.
Estágio supervisionado. Formação docente. Contexto escolar.
description It is discussed here the supervised internship as a process that should allow interns to make constant use of dialogue, of inquiring and of reflection over the constructed and under construction experiences, abilities, attitudes and knowledge, aiming always to provide meaning to the apprehend apprenticeship from this process. Based on relevant researches and essays regarding the theme, it is aimed here to highlight the experience of the internship as a continuum and dynamic process of apprenticeship regarding the teaching profession, as well as its relations with the several territories and times and, even so, the ways of being, doing and laying in the profession. It is concluded highlighting the value of living the experience of the internship anchoring in a critic-reflexive perspective, as well as the significance of the participation, the interest and the intern to maintain an active posture in the activities performed in the internship.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10280
10.21723/riaee.v12.n.3.2017.10280
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10280
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v12.n.3.2017.10280
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10280/6758
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1721-1735
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; v.12, n. 3, jul./set. (2017); 1721-1735
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v12.n.3.jun-set.2017
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171045258133504