The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237 |
Resumo: | The research aimed to investigate Special Education scene, considering the six years of the National Education Plan (PNE)/2014 and the continuous political proposals in the State Education Plan (PEE) / 2016, in the Resolutions and Resolutions of the State of São Paulo, and in the Municipal Education Plan (PME)/2015, as well as the ways of interpreting the political texts and their practical implementation on the Special Education policies of public schools in a city of São Paulo State. With an exploratory and qualitative approach, the study used document analysis of legislation and semi-structured interviews with Special Education managers, appropriating the analysis of the policy cycle. The results showed that the different interpretations and practical organizations in the governmental spheres allow different options in the implementation of the policies and point out several difficulties of the state and municipal education networks for the implementation of actions aimed at educational inclusion. |
id |
UNESP-15_fd9edf44a245ad6000d0358d12cb4a3b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14237 |
network_acronym_str |
UNESP-15 |
network_name_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practiceEl ciclo de las políticas de educación especial en una ciudad de São Paulo: Análisis en el contexto de la producción de textos y en el contexto de la prácticaO ciclo de políticas de educação especial em um município paulista: Análise no contexto de produção de texto e no contexto de práticaEducação especialCiclo de políticasInclusão educacionalSpecial educationPolicy cycleEducational inclusionEducación especialCiclo de políticasInclusión educativaThe research aimed to investigate Special Education scene, considering the six years of the National Education Plan (PNE)/2014 and the continuous political proposals in the State Education Plan (PEE) / 2016, in the Resolutions and Resolutions of the State of São Paulo, and in the Municipal Education Plan (PME)/2015, as well as the ways of interpreting the political texts and their practical implementation on the Special Education policies of public schools in a city of São Paulo State. With an exploratory and qualitative approach, the study used document analysis of legislation and semi-structured interviews with Special Education managers, appropriating the analysis of the policy cycle. The results showed that the different interpretations and practical organizations in the governmental spheres allow different options in the implementation of the policies and point out several difficulties of the state and municipal education networks for the implementation of actions aimed at educational inclusion.La investigación propuesta tuvo como objetivo investigar el panorama de la Educación Especial, considerando los seis años de vigencia del Plan Nacional de Educación (PNE)/2014 y las propuestas políticas contenidas en el Plan Estatal de Educación (PEE)/2016, en las Resoluciones y Resoluciones del Estado de São Paulo, y en el Plan Municipal de Educación (PME)/2015, así como las formas de interpretación de los textos políticos y su implementación práctica sobre las políticas de Educación Especial de las escuelas públicas en una ciudad del noreste de São Paulo. Con un enfoque exploratorio y cualitativo, el estudio utilizó el análisis documental de la legislación y entrevistas semiestructuradas con los administradores de Educación Especial, apropiándose del análisis del ciclo de políticas. Los resultados mostraron que las diferentes interpretaciones y organizaciones prácticas en los ámbitos gubernamentales permiten distintas opciones en la implementación de las políticas y señalan numerosas dificultades de las redes educativas estatales y municipales para la implementación de acciones orientadas a la inclusión educativa.A pesquisa proposta teve como objetivo investigar o panorama da Educação Especial, considerando os seis anos de vigência do Plano Nacional de Educação (PNE)/2014 e as proposições políticas constantes no Plano Estadual de Educação (PEE)/2016, nas Resoluções e Deliberações do estado de São Paulo, e no Plano Municipal de Educação (PME)/2015, bem como as formas de interpretação dos textos políticos e sua implementação prática acerca das políticas de Educação Especial das redes públicas de ensino de um município do nordeste paulista. De abordagem exploratória e qualitativa, o estudo utilizou a análise documental da legislação e a entrevista semiestruturada às gestoras da Educação Especial, apropriando-se da análise do ciclo de políticas. Os resultados demonstraram que as distintas interpretações e organizações práticas nas esferas governamentais possibilitam distintas opções na implementação das políticas e apontam inúmeras dificuldades das redes estadual e municipal de educação para a concretização de ações visando à inclusão educacional.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2022-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionExploratória e Qualitativa. Análise do Ciclo de Políticas.application/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1423710.21723/riaee.v17i1.14237Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v . 17, n. 1, jan./mar. ; 0246-0262Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v . 17, n. 1, jan./mar. ; 0246-02621982-55872446-860610.21723/riaee.v17i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/12543https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/12867https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/12868https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/12869https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/15464Copyright (c) 2022 Angelita Salomão Muzeti Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Angelita Salomão MuzetiCosta, Maria da Piedade Resende da2023-02-03T22:34:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14237Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-02-03T22:34:48Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice El ciclo de las políticas de educación especial en una ciudad de São Paulo: Análisis en el contexto de la producción de textos y en el contexto de la práctica O ciclo de políticas de educação especial em um município paulista: Análise no contexto de produção de texto e no contexto de prática |
title |
The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice |
spellingShingle |
The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice Borges, Angelita Salomão Muzeti Educação especial Ciclo de políticas Inclusão educacional Special education Policy cycle Educational inclusion Educación especial Ciclo de políticas Inclusión educativa |
title_short |
The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice |
title_full |
The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice |
title_fullStr |
The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice |
title_full_unstemmed |
The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice |
title_sort |
The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice |
author |
Borges, Angelita Salomão Muzeti |
author_facet |
Borges, Angelita Salomão Muzeti Costa, Maria da Piedade Resende da |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Maria da Piedade Resende da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Angelita Salomão Muzeti Costa, Maria da Piedade Resende da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação especial Ciclo de políticas Inclusão educacional Special education Policy cycle Educational inclusion Educación especial Ciclo de políticas Inclusión educativa |
topic |
Educação especial Ciclo de políticas Inclusão educacional Special education Policy cycle Educational inclusion Educación especial Ciclo de políticas Inclusión educativa |
description |
The research aimed to investigate Special Education scene, considering the six years of the National Education Plan (PNE)/2014 and the continuous political proposals in the State Education Plan (PEE) / 2016, in the Resolutions and Resolutions of the State of São Paulo, and in the Municipal Education Plan (PME)/2015, as well as the ways of interpreting the political texts and their practical implementation on the Special Education policies of public schools in a city of São Paulo State. With an exploratory and qualitative approach, the study used document analysis of legislation and semi-structured interviews with Special Education managers, appropriating the analysis of the policy cycle. The results showed that the different interpretations and practical organizations in the governmental spheres allow different options in the implementation of the policies and point out several difficulties of the state and municipal education networks for the implementation of actions aimed at educational inclusion. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Exploratória e Qualitativa. Análise do Ciclo de Políticas. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237 10.21723/riaee.v17i1.14237 |
url |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237 |
identifier_str_mv |
10.21723/riaee.v17i1.14237 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/12543 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/12867 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/12868 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/12869 https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/15464 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Angelita Salomão Muzeti Borges https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Angelita Salomão Muzeti Borges https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/pdf text/html text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências e Letras/Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v . 17, n. 1, jan./mar. ; 0246-0262 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v . 17, n. 1, jan./mar. ; 0246-0262 1982-5587 2446-8606 10.21723/riaee.v17i1 reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
collection |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com |
_version_ |
1788171038489575424 |