The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges, Angelita Salomão Muzeti
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Costa, Maria da Piedade Resende da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237
Resumo: The research aimed to investigate Special Education scene, considering the six years of the National Education Plan (PNE)/2014 and the continuous political proposals in the State Education Plan (PEE) / 2016, in the Resolutions and Resolutions of the State of São Paulo, and in the Municipal Education Plan (PME)/2015, as well as the ways of interpreting the political texts and their practical implementation on the Special Education policies of public schools in a city of São Paulo State. With an exploratory and qualitative approach, the study used document analysis of legislation and semi-structured interviews with Special Education managers, appropriating the analysis of the policy cycle. The results showed that the different interpretations and practical organizations in the governmental spheres allow different options in the implementation of the policies and point out several difficulties of the state and municipal education networks for the implementation of actions aimed at educational inclusion.
id UNESP-15_fd9edf44a245ad6000d0358d12cb4a3b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14237
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practiceEl ciclo de las políticas de educación especial en una ciudad de São Paulo: Análisis en el contexto de la producción de textos y en el contexto de la prácticaO ciclo de políticas de educação especial em um município paulista: Análise no contexto de produção de texto e no contexto de práticaEducação especialCiclo de políticasInclusão educacionalSpecial educationPolicy cycleEducational inclusionEducación especialCiclo de políticasInclusión educativaThe research aimed to investigate Special Education scene, considering the six years of the National Education Plan (PNE)/2014 and the continuous political proposals in the State Education Plan (PEE) / 2016, in the Resolutions and Resolutions of the State of São Paulo, and in the Municipal Education Plan (PME)/2015, as well as the ways of interpreting the political texts and their practical implementation on the Special Education policies of public schools in a city of São Paulo State. With an exploratory and qualitative approach, the study used document analysis of legislation and semi-structured interviews with Special Education managers, appropriating the analysis of the policy cycle. The results showed that the different interpretations and practical organizations in the governmental spheres allow different options in the implementation of the policies and point out several difficulties of the state and municipal education networks for the implementation of actions aimed at educational inclusion.La investigación propuesta tuvo como objetivo investigar el panorama de la Educación Especial, considerando los seis años de vigencia del Plan Nacional de Educación (PNE)/2014 y las propuestas políticas contenidas en el Plan Estatal de Educación (PEE)/2016, en las Resoluciones y Resoluciones del Estado de São Paulo, y en el Plan Municipal de Educación (PME)/2015, así como las formas de interpretación de los textos políticos y su implementación práctica sobre las políticas de Educación Especial de las escuelas públicas en una ciudad del noreste de São Paulo. Con un enfoque exploratorio y cualitativo, el estudio utilizó el análisis documental de la legislación y entrevistas semiestructuradas con los administradores de Educación Especial, apropiándose del análisis del ciclo de políticas. Los resultados mostraron que las diferentes interpretaciones y organizaciones prácticas en los ámbitos gubernamentales permiten distintas opciones en la implementación de las políticas y señalan numerosas dificultades de las redes educativas estatales y municipales para la implementación de acciones orientadas a la inclusión educativa.A pesquisa proposta teve como objetivo investigar o panorama da Educação Especial, considerando os seis anos de vigência do Plano Nacional de Educação (PNE)/2014 e as proposições políticas constantes no Plano Estadual de Educação (PEE)/2016, nas Resoluções e Deliberações do estado de São Paulo, e no Plano Municipal de Educação (PME)/2015, bem como as formas de interpretação dos textos políticos e sua implementação prática acerca das políticas de Educação Especial das redes públicas de ensino de um município do nordeste paulista. De abordagem exploratória e qualitativa, o estudo utilizou a análise documental da legislação e a entrevista semiestruturada às gestoras da Educação Especial, apropriando-se da análise do ciclo de políticas. Os resultados demonstraram que as distintas interpretações e organizações práticas nas esferas governamentais possibilitam distintas opções na implementação das políticas e apontam inúmeras dificuldades das redes estadual e municipal de educação para a concretização de ações visando à inclusão educacional.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2022-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionExploratória e Qualitativa. Análise do Ciclo de Políticas.application/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1423710.21723/riaee.v17i1.14237Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v . 17, n. 1, jan./mar. ; 0246-0262Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v . 17, n. 1, jan./mar. ; 0246-02621982-55872446-860610.21723/riaee.v17i1reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporspaenghttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/12543https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/12867https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/12868https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/12869https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/15464Copyright (c) 2022 Angelita Salomão Muzeti Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Angelita Salomão MuzetiCosta, Maria da Piedade Resende da2023-02-03T22:34:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14237Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2023-02-03T22:34:48Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice
El ciclo de las políticas de educación especial en una ciudad de São Paulo: Análisis en el contexto de la producción de textos y en el contexto de la práctica
O ciclo de políticas de educação especial em um município paulista: Análise no contexto de produção de texto e no contexto de prática
title The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice
spellingShingle The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice
Borges, Angelita Salomão Muzeti
Educação especial
Ciclo de políticas
Inclusão educacional
Special education
Policy cycle
Educational inclusion
Educación especial
Ciclo de políticas
Inclusión educativa
title_short The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice
title_full The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice
title_fullStr The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice
title_full_unstemmed The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice
title_sort The cycle of special education policies in a municipality of São Paulo: Analysis in the context of text production and in the context of practice
author Borges, Angelita Salomão Muzeti
author_facet Borges, Angelita Salomão Muzeti
Costa, Maria da Piedade Resende da
author_role author
author2 Costa, Maria da Piedade Resende da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges, Angelita Salomão Muzeti
Costa, Maria da Piedade Resende da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação especial
Ciclo de políticas
Inclusão educacional
Special education
Policy cycle
Educational inclusion
Educación especial
Ciclo de políticas
Inclusión educativa
topic Educação especial
Ciclo de políticas
Inclusão educacional
Special education
Policy cycle
Educational inclusion
Educación especial
Ciclo de políticas
Inclusión educativa
description The research aimed to investigate Special Education scene, considering the six years of the National Education Plan (PNE)/2014 and the continuous political proposals in the State Education Plan (PEE) / 2016, in the Resolutions and Resolutions of the State of São Paulo, and in the Municipal Education Plan (PME)/2015, as well as the ways of interpreting the political texts and their practical implementation on the Special Education policies of public schools in a city of São Paulo State. With an exploratory and qualitative approach, the study used document analysis of legislation and semi-structured interviews with Special Education managers, appropriating the analysis of the policy cycle. The results showed that the different interpretations and practical organizations in the governmental spheres allow different options in the implementation of the policies and point out several difficulties of the state and municipal education networks for the implementation of actions aimed at educational inclusion.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Exploratória e Qualitativa. Análise do Ciclo de Políticas.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237
10.21723/riaee.v17i1.14237
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v17i1.14237
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/12543
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/12867
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/12868
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/12869
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/14237/15464
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Angelita Salomão Muzeti Borges
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Angelita Salomão Muzeti Borges
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2022) v . 17, n. 1, jan./mar. ; 0246-0262
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2022) v . 17, n. 1, jan./mar. ; 0246-0262
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v17i1
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1788171038489575424