Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cachoeira, Marlene Cesari
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Sousa, Robson Simplicio de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/17757
Resumo: In the field of Environmental Education (EE) predominates a paradigm of rationality in which the subject lives in a posture of superiority and domination in relation to the environment. In this article, we seek to know how Philosophical Hermeneutics is shown, an ontological experience that seeks understanding, in the productions of Environmental Education. The study sought articles to understand how hermeneutics is shown in environmental education productions. The analysis was through the methodology Discursive Textual Analysis (DTA), and two categories emerged: i. Philosophical Hermeneutics opposes the subject-object split: possibilities of questioning the human-environment split in a heritage of anthropocentric environmental education; ii. The language and hermeneutic dialogue in the process of interpretation and understanding of Environmental Education. The corpus analyzed showed important elements of Philosophical Hermeneutics for the understanding of the relationship between subject and environment, significant contributions to EE.
id UNESP-3_7736e9d928574aa5828004ba854798a2
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17757
network_acronym_str UNESP-3
network_name_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository_id_str
spelling Philosophical Hermeneutics in Environmental Education ResearchHermenéutica Filosófica en la investigación en Educación AmbientalHermenêutica Filosófica na Pesquisa em Educação AmbientalIn the field of Environmental Education (EE) predominates a paradigm of rationality in which the subject lives in a posture of superiority and domination in relation to the environment. In this article, we seek to know how Philosophical Hermeneutics is shown, an ontological experience that seeks understanding, in the productions of Environmental Education. The study sought articles to understand how hermeneutics is shown in environmental education productions. The analysis was through the methodology Discursive Textual Analysis (DTA), and two categories emerged: i. Philosophical Hermeneutics opposes the subject-object split: possibilities of questioning the human-environment split in a heritage of anthropocentric environmental education; ii. The language and hermeneutic dialogue in the process of interpretation and understanding of Environmental Education. The corpus analyzed showed important elements of Philosophical Hermeneutics for the understanding of the relationship between subject and environment, significant contributions to EE.En el campo de la Educación Ambiental (EA) predomina un paradigma de racionalidad, en el que el sujeto vive en una postura de superioridad y dominación en relación con el medio ambiente. En este artículo, buscamos conocer cómo se muestra la Hermenéutica Filosófica, una experiencia ontológica que busca la comprensión, en las producciones de Educación Ambiental. El estudio buscó artículos para comprender cómo se muestra la hermenéutica en las producciones de educación ambiental. El estudio buscó artículos para comprender cómo se muestra la hermenéutica en las producciones de educación ambiental. El análisis fue a través de la metodología Análisis Textual Discursivo (DTA), y surgieron dos categorías: i. Hermenéutica filosófica se opone a la división sujeto-objeto: posibilidades de cuestionamiento de la división humano-entorno en un patrimonio de educación ambiental antropocéntrica; ii. El lenguaje y el diálogo hermenéutico en el proceso de interpretación y comprensión de la Educación Ambiental. El corpus analizado mostró elementos importantes de la Hermenéutica Filosófica para la comprensión de la relación entre sujeto y entorno, contribuciones significativas a la EA.No campo da Educação ambiental (EA), ainda predomina um paradigma de racionalidade em que o sujeito vive numa postura de superioridade e dominação em relação ao ambiente. Neste artigo, buscamos conhecer como se mostra a Hermenêutica Filosófica, uma experiência ontológica que busca a compreensão, nas produções de Educação Ambiental. O estudo buscou artigos para compreender como se mostra a Hermenêutica Filosófica em produções de Educação Ambiental. A análise foi através da metodologia Análise Textual discursiva (ATD), em que emergiram duas categorias: i. A Hermenêutica Filosófica se opõe à cisão sujeito-objeto: possibilidades de questionamento da cisão humano-ambiente numa herança de Educação Ambiental antropocêntrica; ii. A linguagem e o diálogo hermenêutico no processo da interpretação e compreensão à Educação Ambiental. O corpus analisado mostrou elementos importantes da Hermenêutica Filosófica para a compreensão da relação sujeito e ambiente, contribuições significativas à EA.   [1] Este texto é parte de uma pesquisa de Mestrado Acadêmico.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2024-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1775710.18675/2177-580X.2023-17757Pesquisa em Educação Ambiental; v. 18 n. 1 (2023): Publicação Contínua; 1-172177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/17757/12940Copyright (c) 2024 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCachoeira, Marlene CesariSousa, Robson Simplicio de2024-01-03T12:40:11Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17757Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2024-01-03T12:40:11Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research
Hermenéutica Filosófica en la investigación en Educación Ambiental
Hermenêutica Filosófica na Pesquisa em Educação Ambiental
title Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research
spellingShingle Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research
Cachoeira, Marlene Cesari
title_short Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research
title_full Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research
title_fullStr Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research
title_full_unstemmed Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research
title_sort Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research
author Cachoeira, Marlene Cesari
author_facet Cachoeira, Marlene Cesari
Sousa, Robson Simplicio de
author_role author
author2 Sousa, Robson Simplicio de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cachoeira, Marlene Cesari
Sousa, Robson Simplicio de
description In the field of Environmental Education (EE) predominates a paradigm of rationality in which the subject lives in a posture of superiority and domination in relation to the environment. In this article, we seek to know how Philosophical Hermeneutics is shown, an ontological experience that seeks understanding, in the productions of Environmental Education. The study sought articles to understand how hermeneutics is shown in environmental education productions. The analysis was through the methodology Discursive Textual Analysis (DTA), and two categories emerged: i. Philosophical Hermeneutics opposes the subject-object split: possibilities of questioning the human-environment split in a heritage of anthropocentric environmental education; ii. The language and hermeneutic dialogue in the process of interpretation and understanding of Environmental Education. The corpus analyzed showed important elements of Philosophical Hermeneutics for the understanding of the relationship between subject and environment, significant contributions to EE.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/17757
10.18675/2177-580X.2023-17757
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/17757
identifier_str_mv 10.18675/2177-580X.2023-17757
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/17757/12940
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Pesquisa em Educação Ambiental
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Pesquisa em Educação Ambiental
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
publisher.none.fl_str_mv Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental; v. 18 n. 1 (2023): Publicação Contínua; 1-17
2177-580X
reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
collection Pesquisa em Educação Ambiental (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br
_version_ 1788170883127312384