Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/17757 |
Resumo: | In the field of Environmental Education (EE) predominates a paradigm of rationality in which the subject lives in a posture of superiority and domination in relation to the environment. In this article, we seek to know how Philosophical Hermeneutics is shown, an ontological experience that seeks understanding, in the productions of Environmental Education. The study sought articles to understand how hermeneutics is shown in environmental education productions. The analysis was through the methodology Discursive Textual Analysis (DTA), and two categories emerged: i. Philosophical Hermeneutics opposes the subject-object split: possibilities of questioning the human-environment split in a heritage of anthropocentric environmental education; ii. The language and hermeneutic dialogue in the process of interpretation and understanding of Environmental Education. The corpus analyzed showed important elements of Philosophical Hermeneutics for the understanding of the relationship between subject and environment, significant contributions to EE. |
id |
UNESP-3_7736e9d928574aa5828004ba854798a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17757 |
network_acronym_str |
UNESP-3 |
network_name_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Philosophical Hermeneutics in Environmental Education ResearchHermenéutica Filosófica en la investigación en Educación AmbientalHermenêutica Filosófica na Pesquisa em Educação AmbientalIn the field of Environmental Education (EE) predominates a paradigm of rationality in which the subject lives in a posture of superiority and domination in relation to the environment. In this article, we seek to know how Philosophical Hermeneutics is shown, an ontological experience that seeks understanding, in the productions of Environmental Education. The study sought articles to understand how hermeneutics is shown in environmental education productions. The analysis was through the methodology Discursive Textual Analysis (DTA), and two categories emerged: i. Philosophical Hermeneutics opposes the subject-object split: possibilities of questioning the human-environment split in a heritage of anthropocentric environmental education; ii. The language and hermeneutic dialogue in the process of interpretation and understanding of Environmental Education. The corpus analyzed showed important elements of Philosophical Hermeneutics for the understanding of the relationship between subject and environment, significant contributions to EE.En el campo de la Educación Ambiental (EA) predomina un paradigma de racionalidad, en el que el sujeto vive en una postura de superioridad y dominación en relación con el medio ambiente. En este artículo, buscamos conocer cómo se muestra la Hermenéutica Filosófica, una experiencia ontológica que busca la comprensión, en las producciones de Educación Ambiental. El estudio buscó artículos para comprender cómo se muestra la hermenéutica en las producciones de educación ambiental. El estudio buscó artículos para comprender cómo se muestra la hermenéutica en las producciones de educación ambiental. El análisis fue a través de la metodología Análisis Textual Discursivo (DTA), y surgieron dos categorías: i. Hermenéutica filosófica se opone a la división sujeto-objeto: posibilidades de cuestionamiento de la división humano-entorno en un patrimonio de educación ambiental antropocéntrica; ii. El lenguaje y el diálogo hermenéutico en el proceso de interpretación y comprensión de la Educación Ambiental. El corpus analizado mostró elementos importantes de la Hermenéutica Filosófica para la comprensión de la relación entre sujeto y entorno, contribuciones significativas a la EA.No campo da Educação ambiental (EA), ainda predomina um paradigma de racionalidade em que o sujeito vive numa postura de superioridade e dominação em relação ao ambiente. Neste artigo, buscamos conhecer como se mostra a Hermenêutica Filosófica, uma experiência ontológica que busca a compreensão, nas produções de Educação Ambiental. O estudo buscou artigos para compreender como se mostra a Hermenêutica Filosófica em produções de Educação Ambiental. A análise foi através da metodologia Análise Textual discursiva (ATD), em que emergiram duas categorias: i. A Hermenêutica Filosófica se opõe à cisão sujeito-objeto: possibilidades de questionamento da cisão humano-ambiente numa herança de Educação Ambiental antropocêntrica; ii. A linguagem e o diálogo hermenêutico no processo da interpretação e compreensão à Educação Ambiental. O corpus analisado mostrou elementos importantes da Hermenêutica Filosófica para a compreensão da relação sujeito e ambiente, contribuições significativas à EA. [1] Este texto é parte de uma pesquisa de Mestrado Acadêmico.Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR2024-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/1775710.18675/2177-580X.2023-17757Pesquisa em Educação Ambiental; v. 18 n. 1 (2023): Publicação Contínua; 1-172177-580Xreponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/17757/12940Copyright (c) 2024 Pesquisa em Educação Ambientalinfo:eu-repo/semantics/openAccessCachoeira, Marlene CesariSousa, Robson Simplicio de2024-01-03T12:40:11Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17757Revistahttp://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisaPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/oaisecpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br2177-580X1980-1165opendoar:2024-01-03T12:40:11Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research Hermenéutica Filosófica en la investigación en Educación Ambiental Hermenêutica Filosófica na Pesquisa em Educação Ambiental |
title |
Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research |
spellingShingle |
Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research Cachoeira, Marlene Cesari |
title_short |
Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research |
title_full |
Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research |
title_fullStr |
Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research |
title_full_unstemmed |
Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research |
title_sort |
Philosophical Hermeneutics in Environmental Education Research |
author |
Cachoeira, Marlene Cesari |
author_facet |
Cachoeira, Marlene Cesari Sousa, Robson Simplicio de |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Robson Simplicio de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cachoeira, Marlene Cesari Sousa, Robson Simplicio de |
description |
In the field of Environmental Education (EE) predominates a paradigm of rationality in which the subject lives in a posture of superiority and domination in relation to the environment. In this article, we seek to know how Philosophical Hermeneutics is shown, an ontological experience that seeks understanding, in the productions of Environmental Education. The study sought articles to understand how hermeneutics is shown in environmental education productions. The analysis was through the methodology Discursive Textual Analysis (DTA), and two categories emerged: i. Philosophical Hermeneutics opposes the subject-object split: possibilities of questioning the human-environment split in a heritage of anthropocentric environmental education; ii. The language and hermeneutic dialogue in the process of interpretation and understanding of Environmental Education. The corpus analyzed showed important elements of Philosophical Hermeneutics for the understanding of the relationship between subject and environment, significant contributions to EE. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/17757 10.18675/2177-580X.2023-17757 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/17757 |
identifier_str_mv |
10.18675/2177-580X.2023-17757 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/pesquisa/article/view/17757/12940 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Pesquisa em Educação Ambiental info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Pesquisa em Educação Ambiental |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
Unesp, USP, Ufscar, Unifei e UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental; v. 18 n. 1 (2023): Publicação Contínua; 1-17 2177-580X reponame:Pesquisa em Educação Ambiental (Online) instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
collection |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa em Educação Ambiental (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
secpea@gmail.com || secpea1@gmail.com || luizcs@rc.unesp.br |
_version_ |
1788170883127312384 |