The social skills of the characters of Monica’s gang
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2023 |
Other Authors: | , , |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Download full: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15968 |
Summary: | This descriptive study aimed to identify the frequency of socially competent interactions and internalizing and externalizing behavior problems among the characters from Monica’s Gang (Monica, Maggy and Smudge) stories published from January to August 2020. The results indicate that socially competent behaviors were more common than externalizing behavior problems. Moreover, classes and subclasses of characters’ social skills were identified throughout the stories. These findings show that the characters of the comic book can be considered socially competent, serving as both behavioral models and as a psychoeducational resource. |
id |
UNESP-7_266d4f5b5e748ca130404905a8fee327 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15968 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
The social skills of the characters of Monica’s gangLas habilidades sociales de los personajes de Mónica y sus amigosAs habilidades sociais dos personagens da Turma da MônicaHabilidades sociais. Turma da Mônica. Infância.Social skills. Monica’s Gang. Childhood.Habilidades sociales. Mónica y sus amigos. Infancia.This descriptive study aimed to identify the frequency of socially competent interactions and internalizing and externalizing behavior problems among the characters from Monica’s Gang (Monica, Maggy and Smudge) stories published from January to August 2020. The results indicate that socially competent behaviors were more common than externalizing behavior problems. Moreover, classes and subclasses of characters’ social skills were identified throughout the stories. These findings show that the characters of the comic book can be considered socially competent, serving as both behavioral models and as a psychoeducational resource.Este artículo es un estudio descriptivo, con el objetivo de identificar con qué frecuencia aparecen las interacciones socialmente competentes en las historias de los personajes de Mónica y sus Amigos (Mónica, Magáli y Cascarón), así como los problemas conductuales internalizantes y externalizantes. Se utilizaron los cómics publicados en el periodo de enero a agosto de 2020. Los resultados mostraron que los problemas de conducta externalizantes están presentes, pero son menos frecuentes que los comportamientos socialmente competentes. Las habilidades sociales están representadas en todas las clases y subclases entre los personajes a lo largo de las historias. Se concluyó que los personajes investigados pueden ser considerados socialmente competentes, sirviendo de modelo y recurso psicoeducativo para los niños.O presente artigo é um estudo de caráter descritivo que teve por objetivo identificar com que frequência as interações socialmente competentes dos personagens da Turma da Mônica (Mônica, Magali e Cascão) aparecem nas histórias, bem como os problemas de comportamento internalizantes e externalizantes. Foram utilizadas revistas em quadrinhos publicadas no período de janeiro a agosto de 2020. Os resultados mostraram que, apesar de os problemas de comportamento externalizantes estarem presentes, estes ocorrem em menor frequência do que os comportamentos socialmente competentes. As habilidades sociais foram identificadas em suas classes e subclasses para os personagens ao longo das histórias. Conclui-se que os personagens podem ser considerados socialmente competentes, podendo servir de modelos comportamentais e como recurso psicoeducativo.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1596810.18675/1981-8106.v33.n.66.s15968Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e07[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e07[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e07[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15968/12652Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Adriana Benevides Santos, Jaqueline de Carvalho Augusto da Hora Rocha, Hayumy LimaUhr, Fatima Regina Brito 2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15968Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The social skills of the characters of Monica’s gang Las habilidades sociales de los personajes de Mónica y sus amigos As habilidades sociais dos personagens da Turma da Mônica |
title |
The social skills of the characters of Monica’s gang |
spellingShingle |
The social skills of the characters of Monica’s gang Soares, Adriana Benevides Habilidades sociais. Turma da Mônica. Infância. Social skills. Monica’s Gang. Childhood. Habilidades sociales. Mónica y sus amigos. Infancia. |
title_short |
The social skills of the characters of Monica’s gang |
title_full |
The social skills of the characters of Monica’s gang |
title_fullStr |
The social skills of the characters of Monica’s gang |
title_full_unstemmed |
The social skills of the characters of Monica’s gang |
title_sort |
The social skills of the characters of Monica’s gang |
author |
Soares, Adriana Benevides |
author_facet |
Soares, Adriana Benevides Santos, Jaqueline de Carvalho Augusto da Hora Rocha, Hayumy Lima Uhr, Fatima Regina Brito |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Jaqueline de Carvalho Augusto da Hora Rocha, Hayumy Lima Uhr, Fatima Regina Brito |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Adriana Benevides Santos, Jaqueline de Carvalho Augusto da Hora Rocha, Hayumy Lima Uhr, Fatima Regina Brito |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Habilidades sociais. Turma da Mônica. Infância. Social skills. Monica’s Gang. Childhood. Habilidades sociales. Mónica y sus amigos. Infancia. |
topic |
Habilidades sociais. Turma da Mônica. Infância. Social skills. Monica’s Gang. Childhood. Habilidades sociales. Mónica y sus amigos. Infancia. |
description |
This descriptive study aimed to identify the frequency of socially competent interactions and internalizing and externalizing behavior problems among the characters from Monica’s Gang (Monica, Maggy and Smudge) stories published from January to August 2020. The results indicate that socially competent behaviors were more common than externalizing behavior problems. Moreover, classes and subclasses of characters’ social skills were identified throughout the stories. These findings show that the characters of the comic book can be considered socially competent, serving as both behavioral models and as a psychoeducational resource. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15968 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s15968 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15968 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s15968 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15968/12652 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e07[2023] Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e07[2023] Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e07[2023] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1788170982820675584 |