The social skills of the characters of Monica’s gang

Bibliographic Details
Main Author: Soares, Adriana Benevides
Publication Date: 2023
Other Authors: Santos, Jaqueline de Carvalho Augusto da Hora, Rocha, Hayumy Lima, Uhr, Fatima Regina Brito
Format: Article
Language: por
Source: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Download full: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15968
Summary: This descriptive study aimed to identify the frequency of socially competent interactions and internalizing and externalizing behavior problems among the characters from Monica’s Gang (Monica, Maggy and Smudge) stories published from January to August 2020. The results indicate that socially competent behaviors were more common than externalizing behavior problems. Moreover, classes and subclasses of characters’ social skills were identified throughout the stories. These findings show that the characters of the comic book can be considered socially competent, serving as both behavioral models and as a psychoeducational resource.
id UNESP-7_266d4f5b5e748ca130404905a8fee327
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15968
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling The social skills of the characters of Monica’s gangLas habilidades sociales de los personajes de Mónica y sus amigosAs habilidades sociais dos personagens da Turma da MônicaHabilidades sociais. Turma da Mônica. Infância.Social skills. Monica’s Gang. Childhood.Habilidades sociales. Mónica y sus amigos. Infancia.This descriptive study aimed to identify the frequency of socially competent interactions and internalizing and externalizing behavior problems among the characters from Monica’s Gang (Monica, Maggy and Smudge) stories published from January to August 2020. The results indicate that socially competent behaviors were more common than externalizing behavior problems. Moreover, classes and subclasses of characters’ social skills were identified throughout the stories. These findings show that the characters of the comic book can be considered socially competent, serving as both behavioral models and as a psychoeducational resource.Este artículo es un estudio descriptivo, con el objetivo de identificar con qué frecuencia aparecen las interacciones socialmente competentes en las historias de los personajes de Mónica y sus Amigos (Mónica, Magáli y Cascarón), así como los problemas conductuales internalizantes y externalizantes. Se utilizaron los cómics publicados en el periodo de enero a agosto de 2020. Los resultados mostraron que los problemas de conducta externalizantes están presentes, pero son menos frecuentes que los comportamientos socialmente competentes. Las habilidades sociales están representadas en todas las clases y subclases entre los personajes a lo largo de las historias. Se concluyó que los personajes investigados pueden ser considerados socialmente competentes, sirviendo de modelo y recurso psicoeducativo para los niños.O presente artigo é um estudo de caráter descritivo que teve por objetivo identificar com que frequência as interações socialmente competentes dos personagens da Turma da Mônica (Mônica, Magali e Cascão) aparecem nas histórias, bem como os problemas de comportamento internalizantes e externalizantes. Foram utilizadas revistas em quadrinhos publicadas no período de janeiro a agosto de 2020. Os resultados mostraram que, apesar de os problemas de comportamento externalizantes estarem presentes, estes ocorrem em menor frequência do que os comportamentos socialmente competentes. As habilidades sociais foram identificadas em suas classes e subclasses para os personagens ao longo das histórias. Conclui-se que os personagens podem ser considerados socialmente competentes, podendo servir de modelos comportamentais e como recurso psicoeducativo.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1596810.18675/1981-8106.v33.n.66.s15968Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e07[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e07[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e07[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15968/12652Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Adriana Benevides Santos, Jaqueline de Carvalho Augusto da Hora Rocha, Hayumy LimaUhr, Fatima Regina Brito 2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15968Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv The social skills of the characters of Monica’s gang
Las habilidades sociales de los personajes de Mónica y sus amigos
As habilidades sociais dos personagens da Turma da Mônica
title The social skills of the characters of Monica’s gang
spellingShingle The social skills of the characters of Monica’s gang
Soares, Adriana Benevides
Habilidades sociais. Turma da Mônica. Infância.
Social skills. Monica’s Gang. Childhood.
Habilidades sociales. Mónica y sus amigos. Infancia.
title_short The social skills of the characters of Monica’s gang
title_full The social skills of the characters of Monica’s gang
title_fullStr The social skills of the characters of Monica’s gang
title_full_unstemmed The social skills of the characters of Monica’s gang
title_sort The social skills of the characters of Monica’s gang
author Soares, Adriana Benevides
author_facet Soares, Adriana Benevides
Santos, Jaqueline de Carvalho Augusto da Hora
Rocha, Hayumy Lima
Uhr, Fatima Regina Brito
author_role author
author2 Santos, Jaqueline de Carvalho Augusto da Hora
Rocha, Hayumy Lima
Uhr, Fatima Regina Brito
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Adriana Benevides
Santos, Jaqueline de Carvalho Augusto da Hora
Rocha, Hayumy Lima
Uhr, Fatima Regina Brito
dc.subject.por.fl_str_mv Habilidades sociais. Turma da Mônica. Infância.
Social skills. Monica’s Gang. Childhood.
Habilidades sociales. Mónica y sus amigos. Infancia.
topic Habilidades sociais. Turma da Mônica. Infância.
Social skills. Monica’s Gang. Childhood.
Habilidades sociales. Mónica y sus amigos. Infancia.
description This descriptive study aimed to identify the frequency of socially competent interactions and internalizing and externalizing behavior problems among the characters from Monica’s Gang (Monica, Maggy and Smudge) stories published from January to August 2020. The results indicate that socially competent behaviors were more common than externalizing behavior problems. Moreover, classes and subclasses of characters’ social skills were identified throughout the stories. These findings show that the characters of the comic book can be considered socially competent, serving as both behavioral models and as a psychoeducational resource.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15968
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s15968
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15968
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s15968
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15968/12652
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e07[2023]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e07[2023]
Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e07[2023]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1788170982820675584