Humanity, reason and practical education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15895 |
Resumo: | Based on the conceptual examination of the practical philosophy of Immanuel Kant (1724-1804), we aim with this article, of a theoretical-philosophical character, to clarify, discuss and reflect on the formation of humanity through education. We intend to rescue, in particular, two concepts of reason and practical education in Kant. What is the contribution of Kant’s practical education to the reflection and scope of human formation today? In view of this issue, we cover, in this article, the understanding of the project of reason and practical education, with the suggestion that the formation of the humanity of the human being can be ensured in the complex educational action. We offer the theoretical study to understand, guide and, maybe, promote reality, particularly the educational realities of training and human transformation, what also manifests the opportunity for thought to understand and transform the real. |
id |
UNESP-7_c5287454b0498f9db2c7cbad0ead8cfe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15895 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Humanity, reason and practical educationHumanidad, razón y educación prácticaHumanidade, razão e educação práticaHumanidade. Razão Prática. Educação Prática. Kant.Humanity. Practical Reason. Practical Education. Kant.Humanidad. Razón práctica. Educación práctica. Kant.Based on the conceptual examination of the practical philosophy of Immanuel Kant (1724-1804), we aim with this article, of a theoretical-philosophical character, to clarify, discuss and reflect on the formation of humanity through education. We intend to rescue, in particular, two concepts of reason and practical education in Kant. What is the contribution of Kant’s practical education to the reflection and scope of human formation today? In view of this issue, we cover, in this article, the understanding of the project of reason and practical education, with the suggestion that the formation of the humanity of the human being can be ensured in the complex educational action. We offer the theoretical study to understand, guide and, maybe, promote reality, particularly the educational realities of training and human transformation, what also manifests the opportunity for thought to understand and transform the real.Fundamentándonos em el examen conceptual de la filosofía práctica de Immanuel Kant (1724-1804), pretendemos con este artículo, de carácter teórico-filosófico, esclarecer, discutir y reflexionar sobre la formación de la humanidad a través de la educación. Pretendemos rescatar, en particular, dos conceptos de razón y educación práctica en Kant. ¿Cuál es la contribución de la educación práctica de Kant a la reflexión y al alcance de la formación humana hoy? Ante este tema, abordamos, en este artículo, la comprensión del proyecto de razón y educación práctica, con la sugerencia de que la formación de la humanidad del ser humano puede asegurarse en la compleja acción educativa. Ofrecemos el estudio teórico para comprender, orientar y, ¿quién sabrá?, promover la realidad, en particular la educativa de formación y la de transformación humana, lo que también manifiesta la oportunidad del pensamiento hacia comprender y transformar lo real.Fundamentados no exame conceitual da filosofia prática de Immanuel Kant (1724-1804), almejamos com este artigo, de caráter teórico-filosófico, esclarecer, discutir e refletir sobre a formação da humanidade via educação. Pretendemos resgatar, em especial, dois conceitos de razão e de educação prática em Kant. Qual é a contribuição da educação prática de Kant à reflexão e ao alcance da formação humana na atualidade? Tendo em vista essa questão, abarcamos, neste artigo, a compreensão do projeto de razão e de educação prática com a sugestão de que a formação da humanidade do ser humano possa ser assegurada na complexa ação educacional. Oferecemos o estudo teórico para compreender, orientar e, quem sabe, promover a realidade, particularmente a educacional de formação e a de transformação humana, o que manifesta, ademais, a oportunidade do pensamento para compreender e transformar o real.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1589510.18675/1981-8106.v33.n.66.s15895Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e06[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e06[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e06[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15895/12651Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Renata Cristina Lopes2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15895Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Humanity, reason and practical education Humanidad, razón y educación práctica Humanidade, razão e educação prática |
title |
Humanity, reason and practical education |
spellingShingle |
Humanity, reason and practical education Andrade, Renata Cristina Lopes Humanidade. Razão Prática. Educação Prática. Kant. Humanity. Practical Reason. Practical Education. Kant. Humanidad. Razón práctica. Educación práctica. Kant. |
title_short |
Humanity, reason and practical education |
title_full |
Humanity, reason and practical education |
title_fullStr |
Humanity, reason and practical education |
title_full_unstemmed |
Humanity, reason and practical education |
title_sort |
Humanity, reason and practical education |
author |
Andrade, Renata Cristina Lopes |
author_facet |
Andrade, Renata Cristina Lopes |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Renata Cristina Lopes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Humanidade. Razão Prática. Educação Prática. Kant. Humanity. Practical Reason. Practical Education. Kant. Humanidad. Razón práctica. Educación práctica. Kant. |
topic |
Humanidade. Razão Prática. Educação Prática. Kant. Humanity. Practical Reason. Practical Education. Kant. Humanidad. Razón práctica. Educación práctica. Kant. |
description |
Based on the conceptual examination of the practical philosophy of Immanuel Kant (1724-1804), we aim with this article, of a theoretical-philosophical character, to clarify, discuss and reflect on the formation of humanity through education. We intend to rescue, in particular, two concepts of reason and practical education in Kant. What is the contribution of Kant’s practical education to the reflection and scope of human formation today? In view of this issue, we cover, in this article, the understanding of the project of reason and practical education, with the suggestion that the formation of the humanity of the human being can be ensured in the complex educational action. We offer the theoretical study to understand, guide and, maybe, promote reality, particularly the educational realities of training and human transformation, what also manifests the opportunity for thought to understand and transform the real. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15895 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s15895 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15895 |
identifier_str_mv |
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s15895 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15895/12651 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e06[2023] Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e06[2023] Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e06[2023] 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1788170982817529856 |