Humanity, reason and practical education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Renata Cristina Lopes
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15895
Resumo: Based on the conceptual examination of the practical philosophy of Immanuel Kant (1724-1804), we aim with this article, of a theoretical-philosophical character, to clarify, discuss and reflect on the formation of humanity through education. We intend to rescue, in particular, two concepts of reason and practical education in Kant. What is the contribution of Kant’s practical education to the reflection and scope of human formation today? In view of this issue, we cover, in this article, the understanding of the project of reason and practical education, with the suggestion that the formation of the humanity of the human being can be ensured in the complex educational action. We offer the theoretical study to understand, guide and, maybe, promote reality, particularly the educational realities of training and human transformation, what also manifests the opportunity for thought to understand and transform the real.
id UNESP-7_c5287454b0498f9db2c7cbad0ead8cfe
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15895
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Humanity, reason and practical educationHumanidad, razón y educación prácticaHumanidade, razão e educação práticaHumanidade. Razão Prática. Educação Prática. Kant.Humanity. Practical Reason. Practical Education. Kant.Humanidad. Razón práctica. Educación práctica. Kant.Based on the conceptual examination of the practical philosophy of Immanuel Kant (1724-1804), we aim with this article, of a theoretical-philosophical character, to clarify, discuss and reflect on the formation of humanity through education. We intend to rescue, in particular, two concepts of reason and practical education in Kant. What is the contribution of Kant’s practical education to the reflection and scope of human formation today? In view of this issue, we cover, in this article, the understanding of the project of reason and practical education, with the suggestion that the formation of the humanity of the human being can be ensured in the complex educational action. We offer the theoretical study to understand, guide and, maybe, promote reality, particularly the educational realities of training and human transformation, what also manifests the opportunity for thought to understand and transform the real.Fundamentándonos em el examen conceptual de la filosofía práctica de Immanuel Kant (1724-1804), pretendemos con este artículo, de carácter teórico-filosófico, esclarecer, discutir y reflexionar sobre la formación de la humanidad a través de la educación. Pretendemos rescatar, en particular, dos conceptos de razón y educación práctica en Kant. ¿Cuál es la contribución de la educación práctica de Kant a la reflexión y al alcance de la formación humana hoy? Ante este tema, abordamos, en este artículo, la comprensión del proyecto de razón y educación práctica, con la sugerencia de que la formación de la humanidad del ser humano puede asegurarse en la compleja acción educativa. Ofrecemos el estudio teórico para comprender, orientar y, ¿quién sabrá?, promover la realidad, en particular la educativa de formación y la de transformación humana, lo que también manifiesta la oportunidad del pensamiento hacia comprender y transformar lo real.Fundamentados no exame conceitual da filosofia prática de Immanuel Kant (1724-1804), almejamos com este artigo, de caráter teórico-filosófico, esclarecer, discutir e refletir sobre a formação da humanidade via educação. Pretendemos resgatar, em especial, dois conceitos de razão e de educação prática em Kant. Qual é a contribuição da educação prática de Kant à reflexão e ao alcance da formação humana na atualidade? Tendo em vista essa questão, abarcamos, neste artigo, a compreensão do projeto de razão e de educação prática com a sugestão de que a formação da humanidade do ser humano possa ser assegurada na complexa ação educacional. Oferecemos o estudo teórico para compreender, orientar e, quem sabe, promover a realidade, particularmente a educacional de formação e a de transformação humana, o que manifesta, ademais, a oportunidade do pensamento para compreender e transformar o real.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1589510.18675/1981-8106.v33.n.66.s15895Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e06[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e06[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e06[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15895/12651Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Renata Cristina Lopes2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/15895Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Humanity, reason and practical education
Humanidad, razón y educación práctica
Humanidade, razão e educação prática
title Humanity, reason and practical education
spellingShingle Humanity, reason and practical education
Andrade, Renata Cristina Lopes
Humanidade. Razão Prática. Educação Prática. Kant.
Humanity. Practical Reason. Practical Education. Kant.
Humanidad. Razón práctica. Educación práctica. Kant.
title_short Humanity, reason and practical education
title_full Humanity, reason and practical education
title_fullStr Humanity, reason and practical education
title_full_unstemmed Humanity, reason and practical education
title_sort Humanity, reason and practical education
author Andrade, Renata Cristina Lopes
author_facet Andrade, Renata Cristina Lopes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Renata Cristina Lopes
dc.subject.por.fl_str_mv Humanidade. Razão Prática. Educação Prática. Kant.
Humanity. Practical Reason. Practical Education. Kant.
Humanidad. Razón práctica. Educación práctica. Kant.
topic Humanidade. Razão Prática. Educação Prática. Kant.
Humanity. Practical Reason. Practical Education. Kant.
Humanidad. Razón práctica. Educación práctica. Kant.
description Based on the conceptual examination of the practical philosophy of Immanuel Kant (1724-1804), we aim with this article, of a theoretical-philosophical character, to clarify, discuss and reflect on the formation of humanity through education. We intend to rescue, in particular, two concepts of reason and practical education in Kant. What is the contribution of Kant’s practical education to the reflection and scope of human formation today? In view of this issue, we cover, in this article, the understanding of the project of reason and practical education, with the suggestion that the formation of the humanity of the human being can be ensured in the complex educational action. We offer the theoretical study to understand, guide and, maybe, promote reality, particularly the educational realities of training and human transformation, what also manifests the opportunity for thought to understand and transform the real.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15895
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s15895
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15895
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s15895
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/15895/12651
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e06[2023]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e06[2023]
Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e06[2023]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1788170982817529856