Tuberculosis and prospects for health promotion in schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Lucia Maria Pereira de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Tavares, Maria de Fátima Lobato, Rocha, Rosa Maria da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17196
Resumo: This article aims to discover if the school is the locus of health promotion for coping with tuberculosis. This integrative review article conducted research on Google Scholar, Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences (LILACS) and Scientific Electronic Library Online (SCIELO) portals. Following a critical analysis, five articles were identified that met the object of the study and the locus researched. The sequential analysis revealed that only two of them used dynamic health education strategies based on active methodologies, involving students in a meaningful way and involved with the acquisition of knowledge about tuberculosis and quality of life improvements, taking into account health promotion. It is concluded that health education developed in the school environment gives little emphasis to health promotion. However, the school is an important health promotion setting that should be better explored in terms of actions involving tuberculosis, with the participation of students and the community.
id UNESP-7_cc3782593c16d52149735a3364fadf1a
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17196
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Tuberculosis and prospects for health promotion in schoolsLa tuberculosis y las perspectivas de promoción de la salud en las escuelasA tuberculose e as perspectivas de promoção da saúde nas escolasEscola. Tuberculose. Promoção da Saúde.School. Tuberculosis. Health Promotion.Escuela. Tuberculosis. Promoción de la Salud.This article aims to discover if the school is the locus of health promotion for coping with tuberculosis. This integrative review article conducted research on Google Scholar, Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences (LILACS) and Scientific Electronic Library Online (SCIELO) portals. Following a critical analysis, five articles were identified that met the object of the study and the locus researched. The sequential analysis revealed that only two of them used dynamic health education strategies based on active methodologies, involving students in a meaningful way and involved with the acquisition of knowledge about tuberculosis and quality of life improvements, taking into account health promotion. It is concluded that health education developed in the school environment gives little emphasis to health promotion. However, the school is an important health promotion setting that should be better explored in terms of actions involving tuberculosis, with the participation of students and the community.Este artículo de revisión integradora, cuyo objetivo es desvelar si la escuela es sitio de promoción de la salud para combatir la tuberculosis realizó búsquedas en los portales Google Académico, Literatura Latinoamericana y del Caribe en Ciencias de la Salud (LILACS) y Scientific Electronic Library Online (SciELO). Tras una evaluación atenta, fueron identificados cinco artículos que cumplían los objetivos del estudio y el locus investigado. El análisis secuencial reveló que solamente dos de los artículos se utilizaron de estrategias dinámicas de educación para la salud con base en metodologías activas, involucrando a los alumnos de modo significante e implicando adquisición de conocimientos sobre la tuberculosis y mejora a la calidad de vida, aspirando a la promoción de la salud. Se concluye que la educación para la salud desarrollada en el espacio escolar concede poco énfasis a la promoción de la salud. Sin embargo, la escuela es un importante lugar de promoción de la salud y debe ser mejor empleado para acciones que comprendan la tuberculosis, con la participación de los alumnos y de la comunidad.Este artigo de revisão integrativa, cujo objetivo foi desvendar se a escola é lócus de promoção da saúde para o enfrentamento da tuberculose, realizou pesquisas nos portais Google Acadêmico, Literatura Latino-Americana e do Caribe em Ciências da Saúde (LILACS) e Scientific Electronic Library Online (SciELO). Depois de uma criteriosa avaliação, foram identificados cinco artigos que atendiam ao objeto do estudo e ao lócus pesquisado. A análise sequencial revelou que somente dois deles utilizaram-se de estratégias de educação para a saúde dinâmicas com base em metodologias ativas, envolvendo os alunos de forma significativa e implicada com aquisição de conhecimentos sobre a tuberculose e melhorias para a qualidade de vida, tendo em vista a promoção da saúde. Conclui-se que a educação para a saúde desenvolvida no espaço escolar concede pouca ênfase para a promoção da saúde, contudo a escola é um importante cenário de promoção da saúde que pode ser mais bem explorado para ações envolvendo a tuberculose, com a participação dos alunos e da comunidade.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2023-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/1719610.18675/1981-8106.v33.n.66.s17196Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e39[2023]Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e39[2023]Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e39[2023]1981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17196/12748Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Práticainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Lucia Maria Pereira de Tavares, Maria de Fátima Lobato Rocha, Rosa Maria da 2023-09-28T10:52:23Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/17196Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2023-09-28T10:52:23EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Tuberculosis and prospects for health promotion in schools
La tuberculosis y las perspectivas de promoción de la salud en las escuelas
A tuberculose e as perspectivas de promoção da saúde nas escolas
title Tuberculosis and prospects for health promotion in schools
spellingShingle Tuberculosis and prospects for health promotion in schools
Oliveira, Lucia Maria Pereira de
Escola. Tuberculose. Promoção da Saúde.
School. Tuberculosis. Health Promotion.
Escuela. Tuberculosis. Promoción de la Salud.
title_short Tuberculosis and prospects for health promotion in schools
title_full Tuberculosis and prospects for health promotion in schools
title_fullStr Tuberculosis and prospects for health promotion in schools
title_full_unstemmed Tuberculosis and prospects for health promotion in schools
title_sort Tuberculosis and prospects for health promotion in schools
author Oliveira, Lucia Maria Pereira de
author_facet Oliveira, Lucia Maria Pereira de
Tavares, Maria de Fátima Lobato
Rocha, Rosa Maria da
author_role author
author2 Tavares, Maria de Fátima Lobato
Rocha, Rosa Maria da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Lucia Maria Pereira de
Tavares, Maria de Fátima Lobato
Rocha, Rosa Maria da
dc.subject.por.fl_str_mv Escola. Tuberculose. Promoção da Saúde.
School. Tuberculosis. Health Promotion.
Escuela. Tuberculosis. Promoción de la Salud.
topic Escola. Tuberculose. Promoção da Saúde.
School. Tuberculosis. Health Promotion.
Escuela. Tuberculosis. Promoción de la Salud.
description This article aims to discover if the school is the locus of health promotion for coping with tuberculosis. This integrative review article conducted research on Google Scholar, Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences (LILACS) and Scientific Electronic Library Online (SCIELO) portals. Following a critical analysis, five articles were identified that met the object of the study and the locus researched. The sequential analysis revealed that only two of them used dynamic health education strategies based on active methodologies, involving students in a meaningful way and involved with the acquisition of knowledge about tuberculosis and quality of life improvements, taking into account health promotion. It is concluded that health education developed in the school environment gives little emphasis to health promotion. However, the school is an important health promotion setting that should be better explored in terms of actions involving tuberculosis, with the participation of students and the community.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17196
10.18675/1981-8106.v33.n.66.s17196
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17196
identifier_str_mv 10.18675/1981-8106.v33.n.66.s17196
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/17196/12748
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação: Teoria e Prática
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 No. 66 (2023): Publicação Contínua; e39[2023]
Educação: Teoria e Prática; Vol. 33 Núm. 66 (2023): Publicação Contínua; e39[2023]
Educação: Teoria e Prática; v. 33 n. 66 (2023): Publicação Contínua; e39[2023]
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1800215814257770496