Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
Texto Completo: | https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/467 |
Resumo: | The present article tells about conceptions that rules and settles researches that being realized concerning the subject alphabetization in Brazil. These conceptions are analysed through some academic productions, studies published and documents that maps out statistic elements (IBGE), referring the subject, covering above all the 80 and 90 decades. The article demonstrates that analysing the conceptions who rules and settles the educational researches and the pedagogic practices can comprehends and clears, at last analisation, the characteristic signification of alphabetization, which meets linked to the social, economic and politic historic structure. |
id |
UNESP-7_e81db777328ba04263f010784c68225e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/467 |
network_acronym_str |
UNESP-7 |
network_name_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository_id_str |
|
spelling |
Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in BrazilPanorama, Concepções e Questionamentos sobre a Alfabetização no BrasilConcepção de AlfabetizaçãoAlfabetização no BrasilThe present article tells about conceptions that rules and settles researches that being realized concerning the subject alphabetization in Brazil. These conceptions are analysed through some academic productions, studies published and documents that maps out statistic elements (IBGE), referring the subject, covering above all the 80 and 90 decades. The article demonstrates that analysing the conceptions who rules and settles the educational researches and the pedagogic practices can comprehends and clears, at last analisation, the characteristic signification of alphabetization, which meets linked to the social, economic and politic historic structure.O presente artigo trata das concepções que regem e fundamentam as pesquisas que vêm sendo realizadas acerca do tema alfabetização no Brasil. Essas concepções são analisadas por meio de algumas produções acadêmicas, estudos publicados e documentos que mapeiam dados estatísticos (IBGE) referentes ao tema, abrangendo, sobretudo, as décadas de 80 e 90. O artigo demonstra que analisando as concepções que regem e fundamentam as pesquisas educacionais e as práticas pedagógicas pode-se compreender e explicitar, em última análise, o próprio significado de alfabetização, o qual encontra-se vinculado ao contexto histórico, social, econômico e político.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/467Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 53Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 53Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 531981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/467/400Gonçalves, Natália Kneipp RibeiroCamargo, Maria Rosa Rodrigues Martins deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T17:30:08Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/467Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T17:30:08EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil Panorama, Concepções e Questionamentos sobre a Alfabetização no Brasil |
title |
Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil |
spellingShingle |
Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil Gonçalves, Natália Kneipp Ribeiro Concepção de Alfabetização Alfabetização no Brasil |
title_short |
Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil |
title_full |
Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil |
title_fullStr |
Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil |
title_full_unstemmed |
Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil |
title_sort |
Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil |
author |
Gonçalves, Natália Kneipp Ribeiro |
author_facet |
Gonçalves, Natália Kneipp Ribeiro Camargo, Maria Rosa Rodrigues Martins de |
author_role |
author |
author2 |
Camargo, Maria Rosa Rodrigues Martins de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Natália Kneipp Ribeiro Camargo, Maria Rosa Rodrigues Martins de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Concepção de Alfabetização Alfabetização no Brasil |
topic |
Concepção de Alfabetização Alfabetização no Brasil |
description |
The present article tells about conceptions that rules and settles researches that being realized concerning the subject alphabetization in Brazil. These conceptions are analysed through some academic productions, studies published and documents that maps out statistic elements (IBGE), referring the subject, covering above all the 80 and 90 decades. The article demonstrates that analysing the conceptions who rules and settles the educational researches and the pedagogic practices can comprehends and clears, at last analisation, the characteristic signification of alphabetization, which meets linked to the social, economic and politic historic structure. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-07-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Documento Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/467 |
url |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/467 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/467/400 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 53 Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 53 Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 53 1981-8106 reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
collection |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática |
repository.name.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br |
_version_ |
1788170979000713216 |