Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Natália Kneipp Ribeiro
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Camargo, Maria Rosa Rodrigues Martins de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/467
Resumo: The present article tells about conceptions that rules and settles researches that being realized concerning the subject alphabetization in Brazil. These conceptions are analysed through some academic productions, studies published and documents that maps out statistic elements (IBGE), referring the subject, covering above all the 80 and 90 decades. The article demonstrates that analysing the conceptions who rules and settles the educational researches and the pedagogic practices can comprehends and clears, at last analisation, the characteristic signification of alphabetization, which meets linked to the social, economic and politic historic structure.
id UNESP-7_e81db777328ba04263f010784c68225e
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/467
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in BrazilPanorama, Concepções e Questionamentos sobre a Alfabetização no BrasilConcepção de AlfabetizaçãoAlfabetização no BrasilThe present article tells about conceptions that rules and settles researches that being realized concerning the subject alphabetization in Brazil. These conceptions are analysed through some academic productions, studies published and documents that maps out statistic elements (IBGE), referring the subject, covering above all the 80 and 90 decades. The article demonstrates that analysing the conceptions who rules and settles the educational researches and the pedagogic practices can comprehends and clears, at last analisation, the characteristic signification of alphabetization, which meets linked to the social, economic and politic historic structure.O presente artigo trata das concepções que regem e fundamentam as pesquisas que vêm sendo realizadas acerca do tema alfabetização no Brasil. Essas concepções são analisadas por meio de algumas produções acadêmicas, estudos publicados e documentos que mapeiam dados estatísticos (IBGE) referentes ao tema, abrangendo, sobretudo, as décadas de 80 e 90. O artigo demonstra que analisando as concepções que regem e fundamentam as pesquisas educacionais e as práticas pedagógicas pode-se compreender e explicitar, em última análise, o próprio significado de alfabetização, o qual encontra-se vinculado ao contexto histórico, social, econômico e político.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-07-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/467Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 53Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 53Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 531981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/467/400Gonçalves, Natália Kneipp RibeiroCamargo, Maria Rosa Rodrigues Martins deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T17:30:08Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/467Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T17:30:08EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil
Panorama, Concepções e Questionamentos sobre a Alfabetização no Brasil
title Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil
spellingShingle Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil
Gonçalves, Natália Kneipp Ribeiro
Concepção de Alfabetização
Alfabetização no Brasil
title_short Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil
title_full Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil
title_fullStr Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil
title_full_unstemmed Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil
title_sort Panorama, Conceptions and Questionings concerning the alphabetization in Brazil
author Gonçalves, Natália Kneipp Ribeiro
author_facet Gonçalves, Natália Kneipp Ribeiro
Camargo, Maria Rosa Rodrigues Martins de
author_role author
author2 Camargo, Maria Rosa Rodrigues Martins de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Natália Kneipp Ribeiro
Camargo, Maria Rosa Rodrigues Martins de
dc.subject.por.fl_str_mv Concepção de Alfabetização
Alfabetização no Brasil
topic Concepção de Alfabetização
Alfabetização no Brasil
description The present article tells about conceptions that rules and settles researches that being realized concerning the subject alphabetization in Brazil. These conceptions are analysed through some academic productions, studies published and documents that maps out statistic elements (IBGE), referring the subject, covering above all the 80 and 90 decades. The article demonstrates that analysing the conceptions who rules and settles the educational researches and the pedagogic practices can comprehends and clears, at last analisation, the characteristic signification of alphabetization, which meets linked to the social, economic and politic historic structure.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-07-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/467
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/467
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/467/400
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 53
Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 53
Educação: Teoria e Prática; Vol. 13, No. 24/25 (2005); 53
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1788170979000713216