Logic-Symbolic and Alphabetization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Camargo, Dair Aily Franco de
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
Texto Completo: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/763
Resumo: The present article tries to recoup the ideas and the proposal of H. Furth (1973), pointing it as another option to try to work with the children’s difficulties in the alphabetization process. The author considers the substitution of “schools of the language” for “schools of the thought”, that is, to substitute the option of the teacher in the reading-writing education, in its traditional form, of how to transform graphical signals into sonorous and vice-versa, for that one of the thought consolidation, feeding the intellect in development of the child by exercises of “symbolic logic”. For theoretical basing, we still present some aspects of the psychogenetic theory, as well as other works carried through more recently on the subject, that even so “transvestite” (disguised) with new clothing, still find their beddings in the J. Piaget’s basis.
id UNESP-7_cabde7304327de8a393492171949135d
oai_identifier_str oai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/763
network_acronym_str UNESP-7
network_name_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository_id_str
spelling Logic-Symbolic and AlphabetizationLógica-Simbólica e Alfabetizaçãoalfabetizaçãológica simbólicaescolas da linguagemescolas do pensamentoJ.Piaget.The present article tries to recoup the ideas and the proposal of H. Furth (1973), pointing it as another option to try to work with the children’s difficulties in the alphabetization process. The author considers the substitution of “schools of the language” for “schools of the thought”, that is, to substitute the option of the teacher in the reading-writing education, in its traditional form, of how to transform graphical signals into sonorous and vice-versa, for that one of the thought consolidation, feeding the intellect in development of the child by exercises of “symbolic logic”. For theoretical basing, we still present some aspects of the psychogenetic theory, as well as other works carried through more recently on the subject, that even so “transvestite” (disguised) with new clothing, still find their beddings in the J. Piaget’s basis.O presente artigo tenta recuperar as idéias e proposta de H.Furth (1973 ), apontando-a como mais uma opção para tentar trabalhar com as dificuldades das crianças no processo de alfabetização. O autor propõe a substituição das “escolas da linguagem” pelas “escolas do pensamento”, ou seja,substituir a opção do professor no ensino da leitura-escrita, em sua forma tradicional, de como transformar sinais gráficos em sonoros e vice-versa, por aquela do fortalecimento do pensamento, alimentando o intelecto em desenvolvimento da criança por meio de exercícios de “lógica simbólica”.Para nos embasar teoricamente, apresentamos ainda alguns aspectos da teoria psicogenética, bem como outros trabalhos realizados mais recentemente sobre o assunto, que embora “travestidos” (disfarçados) com novas roupagens, ainda encontram seus fundamentos nas obras de J.Piaget.Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp2007-10-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumento Avaliado por Paresapplication/pdfhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/763Educação: Teoria e Prática; Vol. 16 No. 28 (2007); 67Educação: Teoria e Prática; Vol. 16 Núm. 28 (2007); 67Educação: Teoria e Prática; v. 16 n. 28 (2007); 671981-8106reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Práticainstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/763/695Camargo, Dair Aily Franco deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-03-27T16:54:40Zoai:periodicos.rc.biblioteca.unesp.br:article/763Revistahttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacaoPUBhttps://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/oairc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br1981-81061517-9869opendoar:2009-03-27T16:54:40EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Logic-Symbolic and Alphabetization
Lógica-Simbólica e Alfabetização
title Logic-Symbolic and Alphabetization
spellingShingle Logic-Symbolic and Alphabetization
Camargo, Dair Aily Franco de
alfabetização
lógica simbólica
escolas da linguagem
escolas do pensamento
J.Piaget.
title_short Logic-Symbolic and Alphabetization
title_full Logic-Symbolic and Alphabetization
title_fullStr Logic-Symbolic and Alphabetization
title_full_unstemmed Logic-Symbolic and Alphabetization
title_sort Logic-Symbolic and Alphabetization
author Camargo, Dair Aily Franco de
author_facet Camargo, Dair Aily Franco de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Camargo, Dair Aily Franco de
dc.subject.por.fl_str_mv alfabetização
lógica simbólica
escolas da linguagem
escolas do pensamento
J.Piaget.
topic alfabetização
lógica simbólica
escolas da linguagem
escolas do pensamento
J.Piaget.
description The present article tries to recoup the ideas and the proposal of H. Furth (1973), pointing it as another option to try to work with the children’s difficulties in the alphabetization process. The author considers the substitution of “schools of the language” for “schools of the thought”, that is, to substitute the option of the teacher in the reading-writing education, in its traditional form, of how to transform graphical signals into sonorous and vice-versa, for that one of the thought consolidation, feeding the intellect in development of the child by exercises of “symbolic logic”. For theoretical basing, we still present some aspects of the psychogenetic theory, as well as other works carried through more recently on the subject, that even so “transvestite” (disguised) with new clothing, still find their beddings in the J. Piaget’s basis.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-10-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Documento Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/763
url https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/763
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/educacao/article/view/763/695
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Biociências - Câmpus de Rio Claro - Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Educação: Teoria e Prática; Vol. 16 No. 28 (2007); 67
Educação: Teoria e Prática; Vol. 16 Núm. 28 (2007); 67
Educação: Teoria e Prática; v. 16 n. 28 (2007); 67
1981-8106
reponame:EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
collection EDUCAÇÃO: Teoria e Prática
repository.name.fl_str_mv EDUCAÇÃO: Teoria e Prática - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv rc.ramos@unesp.br || reveduca@rc.unesp.br
_version_ 1788170979073064960