Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Storto, Letícia Jovelina
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Brait, Beth
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Estudos Linguísticos
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8656922
Resumo: In this study, the objective is to analyze the work with oral discursive genres in Portuguese language textbooks, in order to verify how they are treated and how the oral textual production activities are directed. As corpus, we analyze a collection of textbooks. The materials observed were approved by the Programa Nacional do Livro Didático – PNLD (BRASIL, 2018, 2017). We noticed that the analyzed collection shows concern with the oral one, but still it lacks adequate and coherent theoretical base for the work with the orality in the classroom.
id UNICAMP-13_b4e57055d312d76a846ca1a35898c6ca
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656922
network_acronym_str UNICAMP-13
network_name_str Cadernos de Estudos Linguísticos
repository_id_str
spelling Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic booksEnsino de gêneros discursivos orais em livros didáticos de língua portuguesaGêneros discursivosOralidadeLivros didáticosDiscursive genresOralityDidactic booksIn this study, the objective is to analyze the work with oral discursive genres in Portuguese language textbooks, in order to verify how they are treated and how the oral textual production activities are directed. As corpus, we analyze a collection of textbooks. The materials observed were approved by the Programa Nacional do Livro Didático – PNLD (BRASIL, 2018, 2017). We noticed that the analyzed collection shows concern with the oral one, but still it lacks adequate and coherent theoretical base for the work with the orality in the classroom.O objetivo deste artigo é analisar o trabalho com gêneros discursivos orais em livros didáticos de língua portuguesa, a fim de verificar como eles são tratados e como são direcionadas as atividades de produção textual oral. Como corpus, selecionamos e analisamos quatro livros (do 6º ao 9º ano) de uma coleção voltada ao Ensino Fundamental, anos finais. Os materiais observados foram aprovados pelo Programa Nacional do Livro Didático – PNLD (BRASIL, 2018, 2017). Notamos que a coleção analisada demonstra preocupação com o oral, mas ainda se ressente de embasamento teórico adequado e coerente para o trabalho com a oralidade em sala de aula.  Universidade Estadual de Campinas2020-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/865692210.20396/cel.v62i0.8656922Cadernos de Estudos Linguísticos; v. 62 (2020): Semântica, Pragmática e Sintaxe Formais; e020015Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 62 (2020): Semantic, Pragmatic and Formal Syntax; e020015Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 62 (2020): Semántica, Pragmática y Sintaxis Formal; e0200152447-0686reponame:Cadernos de Estudos Linguísticosinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8656922/23102Brazil; 2020Brasil; 2020Copyright (c) 2020 Cadernos de Estudos Lingüísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStorto, Letícia JovelinaBrait, Beth2023-07-04T17:35:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656922Revistahttp://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/PUBhttp://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/oaispublic@iel.unicamp.br||revistacel@iel.unicamp.br2447-06860102-5767opendoar:2023-07-04T17:35:54Cadernos de Estudos Linguísticos - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books
Ensino de gêneros discursivos orais em livros didáticos de língua portuguesa
title Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books
spellingShingle Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books
Storto, Letícia Jovelina
Gêneros discursivos
Oralidade
Livros didáticos
Discursive genres
Orality
Didactic books
title_short Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books
title_full Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books
title_fullStr Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books
title_full_unstemmed Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books
title_sort Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books
author Storto, Letícia Jovelina
author_facet Storto, Letícia Jovelina
Brait, Beth
author_role author
author2 Brait, Beth
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Storto, Letícia Jovelina
Brait, Beth
dc.subject.por.fl_str_mv Gêneros discursivos
Oralidade
Livros didáticos
Discursive genres
Orality
Didactic books
topic Gêneros discursivos
Oralidade
Livros didáticos
Discursive genres
Orality
Didactic books
description In this study, the objective is to analyze the work with oral discursive genres in Portuguese language textbooks, in order to verify how they are treated and how the oral textual production activities are directed. As corpus, we analyze a collection of textbooks. The materials observed were approved by the Programa Nacional do Livro Didático – PNLD (BRASIL, 2018, 2017). We noticed that the analyzed collection shows concern with the oral one, but still it lacks adequate and coherent theoretical base for the work with the orality in the classroom.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8656922
10.20396/cel.v62i0.8656922
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8656922
identifier_str_mv 10.20396/cel.v62i0.8656922
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8656922/23102
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Cadernos de Estudos Lingüísticos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Cadernos de Estudos Lingüísticos
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2020
Brasil; 2020
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Estudos Linguísticos; v. 62 (2020): Semântica, Pragmática e Sintaxe Formais; e020015
Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 62 (2020): Semantic, Pragmatic and Formal Syntax; e020015
Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 62 (2020): Semántica, Pragmática y Sintaxis Formal; e020015
2447-0686
reponame:Cadernos de Estudos Linguísticos
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Cadernos de Estudos Linguísticos
collection Cadernos de Estudos Linguísticos
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Estudos Linguísticos - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv spublic@iel.unicamp.br||revistacel@iel.unicamp.br
_version_ 1800216491919933440