Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Estudos Linguísticos |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8656922 |
Resumo: | In this study, the objective is to analyze the work with oral discursive genres in Portuguese language textbooks, in order to verify how they are treated and how the oral textual production activities are directed. As corpus, we analyze a collection of textbooks. The materials observed were approved by the Programa Nacional do Livro Didático – PNLD (BRASIL, 2018, 2017). We noticed that the analyzed collection shows concern with the oral one, but still it lacks adequate and coherent theoretical base for the work with the orality in the classroom. |
id |
UNICAMP-13_b4e57055d312d76a846ca1a35898c6ca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656922 |
network_acronym_str |
UNICAMP-13 |
network_name_str |
Cadernos de Estudos Linguísticos |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic booksEnsino de gêneros discursivos orais em livros didáticos de língua portuguesaGêneros discursivosOralidadeLivros didáticosDiscursive genresOralityDidactic booksIn this study, the objective is to analyze the work with oral discursive genres in Portuguese language textbooks, in order to verify how they are treated and how the oral textual production activities are directed. As corpus, we analyze a collection of textbooks. The materials observed were approved by the Programa Nacional do Livro Didático – PNLD (BRASIL, 2018, 2017). We noticed that the analyzed collection shows concern with the oral one, but still it lacks adequate and coherent theoretical base for the work with the orality in the classroom.O objetivo deste artigo é analisar o trabalho com gêneros discursivos orais em livros didáticos de língua portuguesa, a fim de verificar como eles são tratados e como são direcionadas as atividades de produção textual oral. Como corpus, selecionamos e analisamos quatro livros (do 6º ao 9º ano) de uma coleção voltada ao Ensino Fundamental, anos finais. Os materiais observados foram aprovados pelo Programa Nacional do Livro Didático – PNLD (BRASIL, 2018, 2017). Notamos que a coleção analisada demonstra preocupação com o oral, mas ainda se ressente de embasamento teórico adequado e coerente para o trabalho com a oralidade em sala de aula. Universidade Estadual de Campinas2020-10-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/865692210.20396/cel.v62i0.8656922Cadernos de Estudos Linguísticos; v. 62 (2020): Semântica, Pragmática e Sintaxe Formais; e020015Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 62 (2020): Semantic, Pragmatic and Formal Syntax; e020015Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 62 (2020): Semántica, Pragmática y Sintaxis Formal; e0200152447-0686reponame:Cadernos de Estudos Linguísticosinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8656922/23102Brazil; 2020Brasil; 2020Copyright (c) 2020 Cadernos de Estudos Lingüísticoshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStorto, Letícia JovelinaBrait, Beth2023-07-04T17:35:54Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656922Revistahttp://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/PUBhttp://revistas.iel.unicamp.br/index.php/cel/oaispublic@iel.unicamp.br||revistacel@iel.unicamp.br2447-06860102-5767opendoar:2023-07-04T17:35:54Cadernos de Estudos Linguísticos - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books Ensino de gêneros discursivos orais em livros didáticos de língua portuguesa |
title |
Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books |
spellingShingle |
Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books Storto, Letícia Jovelina Gêneros discursivos Oralidade Livros didáticos Discursive genres Orality Didactic books |
title_short |
Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books |
title_full |
Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books |
title_fullStr |
Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books |
title_full_unstemmed |
Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books |
title_sort |
Teaching of oral discursive genres in portuguese language didactic books |
author |
Storto, Letícia Jovelina |
author_facet |
Storto, Letícia Jovelina Brait, Beth |
author_role |
author |
author2 |
Brait, Beth |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Storto, Letícia Jovelina Brait, Beth |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gêneros discursivos Oralidade Livros didáticos Discursive genres Orality Didactic books |
topic |
Gêneros discursivos Oralidade Livros didáticos Discursive genres Orality Didactic books |
description |
In this study, the objective is to analyze the work with oral discursive genres in Portuguese language textbooks, in order to verify how they are treated and how the oral textual production activities are directed. As corpus, we analyze a collection of textbooks. The materials observed were approved by the Programa Nacional do Livro Didático – PNLD (BRASIL, 2018, 2017). We noticed that the analyzed collection shows concern with the oral one, but still it lacks adequate and coherent theoretical base for the work with the orality in the classroom. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8656922 10.20396/cel.v62i0.8656922 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8656922 |
identifier_str_mv |
10.20396/cel.v62i0.8656922 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8656922/23102 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cadernos de Estudos Lingüísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Cadernos de Estudos Lingüísticos https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2020 Brasil; 2020 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Estudos Linguísticos; v. 62 (2020): Semântica, Pragmática e Sintaxe Formais; e020015 Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 62 (2020): Semantic, Pragmatic and Formal Syntax; e020015 Cadernos de Estudos Linguísticos; Vol. 62 (2020): Semántica, Pragmática y Sintaxis Formal; e020015 2447-0686 reponame:Cadernos de Estudos Linguísticos instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Cadernos de Estudos Linguísticos |
collection |
Cadernos de Estudos Linguísticos |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Estudos Linguísticos - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
spublic@iel.unicamp.br||revistacel@iel.unicamp.br |
_version_ |
1800216491919933440 |