The future of internationalization of higher education in challenging global contexts
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659471 |
Resumo: | Internationalization has been over the past three decades one of the key focus points of (inter)national and institutional policies for higher education, with two related components: internationalization abroad, and internationalization at home. The 'abroad' component: mobility of students, faculty and programs, has been more predominant than the 'at home' component: internationalization of the curriculum and learning outcomes, perceived as a neoliberal and western paradigm. What will be the future of internationalization? Do we see a return from competition to cooperation? What will be the impact of the changing global economic, ecological and political context? These questions will be addressed in a critical analytical way in this paper, taking into account the impact of Covid-19 on the internationalization of higher education. |
id |
UNICAMP-19_a8eba84faf42906e1bd9fbf7dcdbf2fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8659471 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
The future of internationalization of higher education in challenging global contextsEl futuro de la internacionalización de la educación superior en contextos globales desafiantesO futuro da internacionalização do ensino superior em contextos globais desafiadoresInternacionalizaciónEducación SuperiorPolítica universitariaCOVID-19InternacionalizaçãoEnsino superiorPolítica UniversitáriaCovid19InternationalizationHigher EducationUniversity PolicyCovid-19Internationalization has been over the past three decades one of the key focus points of (inter)national and institutional policies for higher education, with two related components: internationalization abroad, and internationalization at home. The 'abroad' component: mobility of students, faculty and programs, has been more predominant than the 'at home' component: internationalization of the curriculum and learning outcomes, perceived as a neoliberal and western paradigm. What will be the future of internationalization? Do we see a return from competition to cooperation? What will be the impact of the changing global economic, ecological and political context? These questions will be addressed in a critical analytical way in this paper, taking into account the impact of Covid-19 on the internationalization of higher education.La internacionalización ha sido durante las últimas tres décadas uno de los puntos clave de las políticas (inter) nacionales e institucionales para la educación superior, con dos componentes relacionados: internacionalización en el extranjero e internacionalización en casa. El componente 'en el extranjero': la movilidad de estudiantes, profesores y programas, ha sido más predominante que el componente 'en casa': la internacionalización del plan de estudios y los resultados del aprendizaje, percibidos como un paradigma neoliberal y occidental. ¿Cuál será el futuro de la internacionalización? ¿Veremos un retorno de la competición a la cooperación? ¿Cuál será el impacto del cambiante contexto económico, ecológico y político mundial? Estas preguntas se abordarán de manera analítica y crítica en este documento, teniendo en cuenta el impacto de la Covid-19 en la internacionalización de la educación superior.A internacionalização tem sido, nas últimas três décadas, um dos principais focos das políticas (inter) nacionais e institucionais para o ensino superior, com dois componentes relacionados: internacionalização no exterior e internacionalização no país. O componente 'no exterior': mobilidade de estudantes, professores e programas, tem sido mais predominante do que o componente 'em casa': internacionalização do currículo e resultados da aprendizagem, percebidos como um paradigma neoliberal e ocidental. Qual será o futuro da internacionalização? Veremos um retorno da competição para a cooperação? Qual será o impacto da mudança do contexto econômico, ecológico e político global? Essas questões serão abordadas de forma analítica e crítica neste trabalho, levando em consideração o impacto da Covid-19 na internacionalização do ensino superior.Universidade Estadual de Campinas2020-08-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865947110.20396/etd.v22i3.8659471ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 3 (2020): A Internacionalização na educação superior: pressupostos, significados e impactos; 538-545ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 3 (2020): Internationalization in higher education: assumptions, meanings and impacts; 538-545ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 3 (2020): Internacionalización en la educación superior: supuestos, significados e impactos; 538-5451676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPenghttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659471/22969Global; ContemporaryGlobal; ContemporáneoGlobal; ContemporâneoCopyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digitalinfo:eu-repo/semantics/openAccessDe Wit, Hans2020-09-02T15:55:23Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8659471Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:36.189423ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The future of internationalization of higher education in challenging global contexts El futuro de la internacionalización de la educación superior en contextos globales desafiantes O futuro da internacionalização do ensino superior em contextos globais desafiadores |
title |
The future of internationalization of higher education in challenging global contexts |
spellingShingle |
The future of internationalization of higher education in challenging global contexts De Wit, Hans Internacionalización Educación Superior Política universitaria COVID-19 Internacionalização Ensino superior Política Universitária Covid19 Internationalization Higher Education University Policy Covid-19 |
title_short |
The future of internationalization of higher education in challenging global contexts |
title_full |
The future of internationalization of higher education in challenging global contexts |
title_fullStr |
The future of internationalization of higher education in challenging global contexts |
title_full_unstemmed |
The future of internationalization of higher education in challenging global contexts |
title_sort |
The future of internationalization of higher education in challenging global contexts |
author |
De Wit, Hans |
author_facet |
De Wit, Hans |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
De Wit, Hans |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Internacionalización Educación Superior Política universitaria COVID-19 Internacionalização Ensino superior Política Universitária Covid19 Internationalization Higher Education University Policy Covid-19 |
topic |
Internacionalización Educación Superior Política universitaria COVID-19 Internacionalização Ensino superior Política Universitária Covid19 Internationalization Higher Education University Policy Covid-19 |
description |
Internationalization has been over the past three decades one of the key focus points of (inter)national and institutional policies for higher education, with two related components: internationalization abroad, and internationalization at home. The 'abroad' component: mobility of students, faculty and programs, has been more predominant than the 'at home' component: internationalization of the curriculum and learning outcomes, perceived as a neoliberal and western paradigm. What will be the future of internationalization? Do we see a return from competition to cooperation? What will be the impact of the changing global economic, ecological and political context? These questions will be addressed in a critical analytical way in this paper, taking into account the impact of Covid-19 on the internationalization of higher education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659471 10.20396/etd.v22i3.8659471 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659471 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v22i3.8659471 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8659471/22969 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 ETD - Educação Temática Digital |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Global; Contemporary Global; Contemporáneo Global; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 22 n. 3 (2020): A Internacionalização na educação superior: pressupostos, significados e impactos; 538-545 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 No. 3 (2020): Internationalization in higher education: assumptions, meanings and impacts; 538-545 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 22 Núm. 3 (2020): Internacionalización en la educación superior: supuestos, significados e impactos; 538-545 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654994472960 |