Use of biology educational videos on youtube by high school students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Maria Eduarda
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Duso, Leandro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665025
Resumo: Educational videos on YouTube seem to play an increasingly important role at students education, especially in the study of nature sciences subjects. This research investigated the relationship of high school students with biology educational videos available on the YouTube platform, regarding frequency, motivations and preferences of use. A questionnaire was applied to 132 high school students from Colégio de Aplicação of Federeal University of Santa Catarina in Florianópolis. Subsequently, a focus group was formed with eight randomly selected students for deepening. The analysis showed that Biology videos on the YouTube platform have been frequently searched for the study of the curricular contents of this discipline and the main motivation of use is to get good grades in exams. In addition, it was observed that there is a group of more watched channels, which present a preferred class model among students, these results indicate the use of videos as a means to repeat a model that already happens at school.
id UNICAMP-19_d66cc29ce15c9f968f07d2cc1796506c
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8665025
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling Use of biology educational videos on youtube by high school studentsUso de videos educativos de biología en youtube por estudiantes de escuela secundariaUtilização de vídeos educativos de biologia no youtube por estudantes do ensino médioCanales educativosEnseñanza de biologíaEnseñanza de videoVideo educativoEnsino por vídeoBiologiaCanais educativosVídeo educativoEducational channelsEducational technologyEducational videoBiology educationEducational videos on YouTube seem to play an increasingly important role at students education, especially in the study of nature sciences subjects. This research investigated the relationship of high school students with biology educational videos available on the YouTube platform, regarding frequency, motivations and preferences of use. A questionnaire was applied to 132 high school students from Colégio de Aplicação of Federeal University of Santa Catarina in Florianópolis. Subsequently, a focus group was formed with eight randomly selected students for deepening. The analysis showed that Biology videos on the YouTube platform have been frequently searched for the study of the curricular contents of this discipline and the main motivation of use is to get good grades in exams. In addition, it was observed that there is a group of more watched channels, which present a preferred class model among students, these results indicate the use of videos as a means to repeat a model that already happens at school.Los videos educativos en YouTube parecen jugar un papel cada vez más relevante en la educación de los estudiantes, especialmente en el estudio de las Ciencias Naturales. Esta investigación investigó la relación de los estudiantes de secundaria con los videos educativos sobre Biología, disponibles en la plataforma de YouTube, en cuanto a uso, frecuencia, motivaciones y preferencias. Para ello, se realizó un cuestionario con 132 estudiantes de secundaria de la Facultad de Aplicación de la UFSC en Florianópolis y, posteriormente, se conformó un grupo focal con ocho estudiantes seleccionados al azar, para profundizar algunas preguntas. El análisis de los datos arrojó que los videos de Biología en la plataforma de YouTube han sido frecuentemente buscados para el estudio de los contenidos curriculares de esta disciplina, con el principal objetivo de obtener buenas calificaciones en los exámenes. Además, se observó que existe un grupo de canales más vistos, los cuales presentan un modelo de clase preferido entre los estudiantes, lo que indica, a priori, el uso de videos como medio para repetir el proceso que se desarrolla en la escuela.Os vídeos educativos do YouTube apresentam um papel cada vez mais relevante na formação dos estudantes, especialmente no estudo das Ciências Naturais. Esta pesquisa investigou a relação dos estudantes do ensino médio com os vídeos educativos de Biologia disponíveis na plataforma YouTube, quanto ao uso, à frequência, às motivações e às preferências. Para isso, realizou-se um questionário com 132 estudantes do ensino médio do Colégio de Aplicação da UFSC em Florianópolis e, posteriormente, formou-se um grupo focal com oito estudantes sorteados, para aprofundamento de algumas questões. A análise dos dados mostrou que os vídeos de Biologia da plataforma YouTube vêm sendo buscados frequentemente para o estudo dos conteúdos curriculares dessa disciplina, com o objetivo principal de tirar boas notas nos exames. Além disso, observou-se que existe um grupo de canais mais assistidos, que apresentam um modelo de aula preferido entre os estudantes, o que indica, o uso dos vídeos como um meio para repetir o processo que acontece na escola.Universidade Estadual de Campinas2022-02-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/866502510.20396/etd.v24i1.8665025ETD - Educação Temática Digital; v. 24 n. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 71-90ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 No. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 71-90ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 Núm. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 71-901676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665025/28042Global; Contemporary Global; ContemporáneoGlobal; ContemporâneoCopyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Maria EduardaDuso, Leandro2022-04-07T19:42:13Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8665025Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:40.015504ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of biology educational videos on youtube by high school students
Uso de videos educativos de biología en youtube por estudiantes de escuela secundaria
Utilização de vídeos educativos de biologia no youtube por estudantes do ensino médio
title Use of biology educational videos on youtube by high school students
spellingShingle Use of biology educational videos on youtube by high school students
Melo, Maria Eduarda
Canales educativos
Enseñanza de biología
Enseñanza de video
Video educativo
Ensino por vídeo
Biologia
Canais educativos
Vídeo educativo
Educational channels
Educational technology
Educational video
Biology education
title_short Use of biology educational videos on youtube by high school students
title_full Use of biology educational videos on youtube by high school students
title_fullStr Use of biology educational videos on youtube by high school students
title_full_unstemmed Use of biology educational videos on youtube by high school students
title_sort Use of biology educational videos on youtube by high school students
author Melo, Maria Eduarda
author_facet Melo, Maria Eduarda
Duso, Leandro
author_role author
author2 Duso, Leandro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Maria Eduarda
Duso, Leandro
dc.subject.por.fl_str_mv Canales educativos
Enseñanza de biología
Enseñanza de video
Video educativo
Ensino por vídeo
Biologia
Canais educativos
Vídeo educativo
Educational channels
Educational technology
Educational video
Biology education
topic Canales educativos
Enseñanza de biología
Enseñanza de video
Video educativo
Ensino por vídeo
Biologia
Canais educativos
Vídeo educativo
Educational channels
Educational technology
Educational video
Biology education
description Educational videos on YouTube seem to play an increasingly important role at students education, especially in the study of nature sciences subjects. This research investigated the relationship of high school students with biology educational videos available on the YouTube platform, regarding frequency, motivations and preferences of use. A questionnaire was applied to 132 high school students from Colégio de Aplicação of Federeal University of Santa Catarina in Florianópolis. Subsequently, a focus group was formed with eight randomly selected students for deepening. The analysis showed that Biology videos on the YouTube platform have been frequently searched for the study of the curricular contents of this discipline and the main motivation of use is to get good grades in exams. In addition, it was observed that there is a group of more watched channels, which present a preferred class model among students, these results indicate the use of videos as a means to repeat a model that already happens at school.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665025
10.20396/etd.v24i1.8665025
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665025
identifier_str_mv 10.20396/etd.v24i1.8665025
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8665025/28042
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Global; Contemporary
Global; Contemporáneo
Global; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 24 n. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 71-90
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 No. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 71-90
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 24 Núm. 1 (2022): Tecnologias digitais na Pandemia: a defesa do ensino público, democrático e inclusivo; 71-90
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216655217819648