The understanding of argumentativeness in three textual genres: an analysis from the perspective of the socio-cognitive context of students from a carioca periphery

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Silvia Adélia Henrique
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8659388
Resumo: This article aims to disclose the results of a research carried out with ten students from the ninth year of a peripheral school located in Rio de Janeiro. Affiliated to the Qualitative Paradigm, we’ve asked the research’s subjects how would they understand the argumentativity presented in samples of three text genres: the report, the advertising and the comic strip. Based on the Text Linguistic, we proposed activities that enabled linguistic-discursive analysis of specimens of the proposed genres. Therefore, the results reveal that that most part of the subjects can identify the thesis when presented in the texts, although they can’t argue their findings with its linguistic marks. Despite relying on few participants, the research points out to a needed methodology that observes the genres in their functioning, and that associates lexical and grammatical choices to these objectives, in order to allow periphery students access to a number of social facts, in an inclusive way.
id UNICAMP-32_13ca0b804a704826359ea7b2a2fe7b76
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8659388
network_acronym_str UNICAMP-32
network_name_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling The understanding of argumentativeness in three textual genres: an analysis from the perspective of the socio-cognitive context of students from a carioca peripheryA compreensão da argumentatividade em três gêneros textuais: uma análise sob a perspectiva do contexto sociocognitivo de estudantes de uma periferia cariocaA compreensão da argumentatividade em três gêneros textuais: uma análise sob a perspectiva do contexto sociocognitivo de estudantes de uma periferia cariocaArgumentatividadeAlunos de periferiaGêneros textuaisArgumentativityPeripheral studentsGenre textualArgumentatividadeAlunos de periferiaGêneros textuaisThis article aims to disclose the results of a research carried out with ten students from the ninth year of a peripheral school located in Rio de Janeiro. Affiliated to the Qualitative Paradigm, we’ve asked the research’s subjects how would they understand the argumentativity presented in samples of three text genres: the report, the advertising and the comic strip. Based on the Text Linguistic, we proposed activities that enabled linguistic-discursive analysis of specimens of the proposed genres. Therefore, the results reveal that that most part of the subjects can identify the thesis when presented in the texts, although they can’t argue their findings with its linguistic marks. Despite relying on few participants, the research points out to a needed methodology that observes the genres in their functioning, and that associates lexical and grammatical choices to these objectives, in order to allow periphery students access to a number of social facts, in an inclusive way.Objetiva-se, neste artigo, divulgar os resultados de uma investigação realizada com dez alunos do nono ano de uma escola de uma periferia do Rio de Janeiro. Filiados ao paradigma quali-quantitativo, perguntamos como os sujeitos de pesquisa entenderiam a argumentatividade presente em exemplares de três gêneros textuais: a notícia, a propaganda e a tirinha. Pautados na abordagem sociocognitivo-discursiva da Linguística Textual, propusemos atividades que possibilitassem uma análise linguístico-discursiva de exemplares dos gêneros propostos. Os resultados sugerem que a maior parte dos sujeitos consegue identificar a tese, quando presente nos textos, embora não consiga argumentar seu achado a partir das marcas linguísticas desses textos. Apesar de contar com poucos participantes, o estudo aponta para uma necessária metodologia que observe os gêneros em seu funcionamento, e que associe as escolhas linguísticas a esses objetivos, a fim de que os alunos de periferia possam acessar os diversos fatos sociais de forma includente.Objetiva-se, neste artigo, divulgar os resultados de uma investigação realizada com dez alunos do nono ano de uma escola de uma periferia do Rio de Janeiro. Filiados ao paradigma quali-quantitativo, perguntamos como os sujeitos de pesquisa entenderiam a argumentatividade presente em exemplares de três gêneros textuais: a notícia, a propaganda e a tirinha. Pautados na abordagem sociocognitivo-discursiva da Linguística Textual, propusemos atividades que possibilitassem uma análise linguístico-discursiva de exemplares dos gêneros propostos. Os resultados sugerem que a maior parte dos sujeitos consegue identificar a tese, quando presente nos textos, embora não consiga argumentar seu achado a partir das marcas linguísticas desses textos. Apesar de contar com poucos participantes, o estudo aponta para uma necessária metodologia que observe os gêneros em seu funcionamento, e que associe as escolhas linguísticas a esses objetivos, a fim de que os alunos de periferia possam acessar os diversos fatos sociais de forma includente.Universidade Estadual de Campinas2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoAvaliado pelos paresAvaliado pelos paresTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/865938810.20396/lil.v23i45.8659388Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 23 No. 45 (2020): jan./jun.; 190-219Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 23 Núm. 45 (2020): jan./jun.; 190-219Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 23 No 45 (2020): jan./jun.; 190-219Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 23 n. 45 (2020): jan./jun.; 190-2192674-7375reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8659388/22315Brazil; 2020Brasil; 2020Brasil; 2020Copyright (c) 2020 Línguas e Instrumentos Línguísticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessGuimarães, Silvia Adélia Henrique 2022-07-07T12:30:53Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8659388Revistahttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lilPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/oaipublabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br2674-73751519-4906opendoar:2022-07-07T12:30:53Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)false
dc.title.none.fl_str_mv The understanding of argumentativeness in three textual genres: an analysis from the perspective of the socio-cognitive context of students from a carioca periphery
A compreensão da argumentatividade em três gêneros textuais: uma análise sob a perspectiva do contexto sociocognitivo de estudantes de uma periferia carioca
A compreensão da argumentatividade em três gêneros textuais: uma análise sob a perspectiva do contexto sociocognitivo de estudantes de uma periferia carioca
title The understanding of argumentativeness in three textual genres: an analysis from the perspective of the socio-cognitive context of students from a carioca periphery
spellingShingle The understanding of argumentativeness in three textual genres: an analysis from the perspective of the socio-cognitive context of students from a carioca periphery
Guimarães, Silvia Adélia Henrique
Argumentatividade
Alunos de periferia
Gêneros textuais
Argumentativity
Peripheral students
Genre textual
Argumentatividade
Alunos de periferia
Gêneros textuais
title_short The understanding of argumentativeness in three textual genres: an analysis from the perspective of the socio-cognitive context of students from a carioca periphery
title_full The understanding of argumentativeness in three textual genres: an analysis from the perspective of the socio-cognitive context of students from a carioca periphery
title_fullStr The understanding of argumentativeness in three textual genres: an analysis from the perspective of the socio-cognitive context of students from a carioca periphery
title_full_unstemmed The understanding of argumentativeness in three textual genres: an analysis from the perspective of the socio-cognitive context of students from a carioca periphery
title_sort The understanding of argumentativeness in three textual genres: an analysis from the perspective of the socio-cognitive context of students from a carioca periphery
author Guimarães, Silvia Adélia Henrique
author_facet Guimarães, Silvia Adélia Henrique
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Silvia Adélia Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv Argumentatividade
Alunos de periferia
Gêneros textuais
Argumentativity
Peripheral students
Genre textual
Argumentatividade
Alunos de periferia
Gêneros textuais
topic Argumentatividade
Alunos de periferia
Gêneros textuais
Argumentativity
Peripheral students
Genre textual
Argumentatividade
Alunos de periferia
Gêneros textuais
description This article aims to disclose the results of a research carried out with ten students from the ninth year of a peripheral school located in Rio de Janeiro. Affiliated to the Qualitative Paradigm, we’ve asked the research’s subjects how would they understand the argumentativity presented in samples of three text genres: the report, the advertising and the comic strip. Based on the Text Linguistic, we proposed activities that enabled linguistic-discursive analysis of specimens of the proposed genres. Therefore, the results reveal that that most part of the subjects can identify the thesis when presented in the texts, although they can’t argue their findings with its linguistic marks. Despite relying on few participants, the research points out to a needed methodology that observes the genres in their functioning, and that associates lexical and grammatical choices to these objectives, in order to allow periphery students access to a number of social facts, in an inclusive way.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
Texto
Avaliado pelos pares
Avaliado pelos pares
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8659388
10.20396/lil.v23i45.8659388
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8659388
identifier_str_mv 10.20396/lil.v23i45.8659388
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/lil/article/view/8659388/22315
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Línguas e Instrumentos Línguísticos
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Línguas e Instrumentos Línguísticos
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2020
Brasil; 2020
Brasil; 2020
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 23 No. 45 (2020): jan./jun.; 190-219
Línguas e Instrumentos Linguísticos; Vol. 23 Núm. 45 (2020): jan./jun.; 190-219
Línguas e Instrumentos Línguísticos; Vol. 23 No 45 (2020): jan./jun.; 190-219
Línguas e Instrumentos Linguísticos; v. 23 n. 45 (2020): jan./jun.; 190-219
2674-7375
reponame:Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
collection Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Línguas e Instrumentos Linguísticos (Online) - Universidade Estadual de Campinas (Unicamp)
repository.mail.fl_str_mv publabe@unicamp.br || ppec@unicamp.br
_version_ 1799942991810396160