Work and competence of the mathematics teacher: a view from professional didactics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Francisco Regis Vieira
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Juca, Sandro César Silveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3418
Resumo: In Brazil, we have a long tradition of studies and research on teaching and learning in Mathematics. Nevertheless, although the understanding of the student's role is unquestionable, it is still urgent to objectify the role and social function of the mathematics teacher, taking as a reference a scenario of progressive acquisition of his specialized skills and abilities directed to the education system and , especially for the classroom. Thus, the present paper discusses some dimensions or levels that allow an appreciation of the notion of professional competence of the Mathematics teacher. The frame of reference and theoretical elements that give a new point of view for the evaluation of the professional activity of the teacher comes from Professional Didactics (DP), whose assumptions were originally demarcated in France. Thus, the present work points out qualitative indicators necessary for an understanding of teacher learning in and from work.
id UNIR-3_8a6a453660ce197e2d19fb18ddea8e64
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/3418
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling Work and competence of the mathematics teacher: a view from professional didacticsTrabajo y competencia del profesor de matemática: un punto de vista a partir de la didáctica profesionalTrabalho e competência do professor de matemática: um ponto de vista a partir da didática profissionalMathematics teacher. Profissional competence. Profissional didactics.Profesor de matemáticasCompetencia profesionalDidáctica profesional.Professor de matemática. Competência profissional. Didática profissional.ensinoIn Brazil, we have a long tradition of studies and research on teaching and learning in Mathematics. Nevertheless, although the understanding of the student's role is unquestionable, it is still urgent to objectify the role and social function of the mathematics teacher, taking as a reference a scenario of progressive acquisition of his specialized skills and abilities directed to the education system and , especially for the classroom. Thus, the present paper discusses some dimensions or levels that allow an appreciation of the notion of professional competence of the Mathematics teacher. The frame of reference and theoretical elements that give a new point of view for the evaluation of the professional activity of the teacher comes from Professional Didactics (DP), whose assumptions were originally demarcated in France. Thus, the present work points out qualitative indicators necessary for an understanding of teacher learning in and from work.En Brasil encontramos una larga tradición de estudios e investigaciones en torno a la enseñanza y aprendizaje en Matemáticas. No obstante, a pesar de que la comprensión del papel del estudiante se muestra incuestionable, urge aún objetivar el papel y la función social del profesor de Matemáticas, tomando como referencia un escenario esencial de adquisición de sus competencias y habilidades especializadas dirigidas al sistema de enseñanza y, sobre todo, para el aula. Así, el presente trabajo discute algunas dimensiones o niveles que permiten una apreciación de la noción de competencia profesional del profesor de Matemáticas. El cuadro de referencia y los elementos teóricos que imprimen un nuevo punto de vista para la evaluación de la actividad profesional del profesor proceden de la Didáctica Profesional (DP), cuyos presupuestos fueron originalmente demarcados en Francia en los años 90. De esta forma, el presente trabajo apunta indicadores cualitativos necesarios para una comprensión del aprendizaje del profesor en y desde el trabajo.No Brasil deparamos uma longa tradição de estudos e investigações em torno do ensino e aprendizagem em Matemática. Não obstante, apesar de que a compreensão do papel do estudante se mostra inquestionável, urge ainda objetivarmos o papel e a função social do professor de Matemática, tomando como referência um cenário essencial de aquisição progressiva de suas competências e habilidades especializadas voltadas para o sistema de ensino e, sobretudo, para a sala de aula. Assim, o presente trabalho discute algumas dimensões ou níveis que permitem uma apreciação da noção de competência profissional do professor de Matemática. O quadro de referência e os elementos teóricos que imprimem um novo ponto de vista para a avaliação da atividade profissional do professor é proveniente da Didática Profissional (DP), cujos pressupostos foram originalmente demarcados na França nos anos 90. Dessa forma, o presente trabalho aponta indicadores qualitativos necessários para uma compreensão do aprendizado do professor no e a partir do trabalho.  Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2019-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesRevisão de Literaturaapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/341810.26568/2359-2087.2019.3418EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 6 n. 14 (2019); 103-1232359-20872359-208710.26568/educa.v6i14reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3418/2774Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Francisco Regis VieiraJuca, Sandro César Silveira2019-08-13T16:44:40Zoai:periodicos.unir.br:article/3418Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2019-08-13T16:44:40Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv Work and competence of the mathematics teacher: a view from professional didactics
Trabajo y competencia del profesor de matemática: un punto de vista a partir de la didáctica profesional
Trabalho e competência do professor de matemática: um ponto de vista a partir da didática profissional
title Work and competence of the mathematics teacher: a view from professional didactics
spellingShingle Work and competence of the mathematics teacher: a view from professional didactics
Alves, Francisco Regis Vieira
Mathematics teacher. Profissional competence. Profissional didactics.
Profesor de matemáticas
Competencia profesional
Didáctica profesional.
Professor de matemática. Competência profissional. Didática profissional.
ensino
title_short Work and competence of the mathematics teacher: a view from professional didactics
title_full Work and competence of the mathematics teacher: a view from professional didactics
title_fullStr Work and competence of the mathematics teacher: a view from professional didactics
title_full_unstemmed Work and competence of the mathematics teacher: a view from professional didactics
title_sort Work and competence of the mathematics teacher: a view from professional didactics
author Alves, Francisco Regis Vieira
author_facet Alves, Francisco Regis Vieira
Juca, Sandro César Silveira
author_role author
author2 Juca, Sandro César Silveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Francisco Regis Vieira
Juca, Sandro César Silveira
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics teacher. Profissional competence. Profissional didactics.
Profesor de matemáticas
Competencia profesional
Didáctica profesional.
Professor de matemática. Competência profissional. Didática profissional.
ensino
topic Mathematics teacher. Profissional competence. Profissional didactics.
Profesor de matemáticas
Competencia profesional
Didáctica profesional.
Professor de matemática. Competência profissional. Didática profissional.
ensino
description In Brazil, we have a long tradition of studies and research on teaching and learning in Mathematics. Nevertheless, although the understanding of the student's role is unquestionable, it is still urgent to objectify the role and social function of the mathematics teacher, taking as a reference a scenario of progressive acquisition of his specialized skills and abilities directed to the education system and , especially for the classroom. Thus, the present paper discusses some dimensions or levels that allow an appreciation of the notion of professional competence of the Mathematics teacher. The frame of reference and theoretical elements that give a new point of view for the evaluation of the professional activity of the teacher comes from Professional Didactics (DP), whose assumptions were originally demarcated in France. Thus, the present work points out qualitative indicators necessary for an understanding of teacher learning in and from work.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Revisão de Literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3418
10.26568/2359-2087.2019.3418
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3418
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2019.3418
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/3418/2774
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 6 n. 14 (2019); 103-123
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v6i14
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174542582415360