PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Danielle Müller de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Schmidt, Elisabeth Brandão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7616
Resumo: This paper focuses on reflections upon the sense of belonging to a place, generated by a doctoral dissertation, and shows elements that may contribute to environmentalization of educational institutions in Brazil. Its origin is the experience of building and implementing a geodesic dome at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, located in Pelotas, RS, Brazil, to show one of the possibilities of environmentalization of educational institutions, mainly related to their facilities. The geodesic dome is seen as a sustainable building whose architectural characteristics trigger new ways of teaching, learning and sharing experiences, i. e., a privileged place where practices in Environmental Education can be developed. It defends that narrowing the connection between people and places where they live and share develops and enhances the sense of belonging, thus leading to care and protection towards the environment.
id UNISUL-4_cd1fa3d5d6675466ecf0181f88570fe0
oai_identifier_str oai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7616
network_acronym_str UNISUL-4
network_name_str Poiésis (Tubarão. Online)
repository_id_str
spelling PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONSLUGARES, PERTENENCIA Y AMBIENTALIZACIÓN DE LAS INSTITUCIONES DE ENSEÑANZA BRASILEÑASOS LUGARES, O PERTENCIMENTO E A AMBIENTALIZAÇÃO DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO BRASILEIRASGeodesic Dome. Environmentalization. Sense of belonging.Cúpula Geodésica. Ambientalización. Pertenencia.Cúpula Geodésica. Ambientalização. Pertencimento.This paper focuses on reflections upon the sense of belonging to a place, generated by a doctoral dissertation, and shows elements that may contribute to environmentalization of educational institutions in Brazil. Its origin is the experience of building and implementing a geodesic dome at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, located in Pelotas, RS, Brazil, to show one of the possibilities of environmentalization of educational institutions, mainly related to their facilities. The geodesic dome is seen as a sustainable building whose architectural characteristics trigger new ways of teaching, learning and sharing experiences, i. e., a privileged place where practices in Environmental Education can be developed. It defends that narrowing the connection between people and places where they live and share develops and enhances the sense of belonging, thus leading to care and protection towards the environment.Este artículo está circunscrito a reflexiones derivadas de una tesis de doctorado, acerca del sentimiento de pertenencia a un lugar, apuntando elementos que puedan contribuir a la ambientalización de las Instituciones de Enseñanza (IE). Parte de la experiencia de construcción e implementación de una cúpula geodésica en el Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología Sul-ríograndese - campus Pelotas- Visconde da Graça (IFSul/CaVG) para señalizar una de las posibilidades de ambientalizar las IE, específicamente en lo que se refiere a sus instalaciones físicas. Asume la cúpula geodésica, construcción sostenible cuyas características arquitectónicas estimulan nuevas formas de enseñar, aprender y convivir, como referencia de lugar privilegiado para el desarrollo de prácticas de Educación Ambiental. Defiende la idea de que el estrechamiento del vínculo de las personas con los lugares donde viven y conviven engendra y potencia el sentimiento de pertenencia, propiciando una relación de cuidado y protección al medio ambiente.Este artigo está circunscrito a reflexões derivadas de tese acerca do sentimento de pertencimento a um lugar, apontando elementos que possam contribuir para a ambientalização das Instituições de Ensino (IE). Parte da experiência de construção e implementação de uma cúpula geodésica no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense – campus Pelotas – Visconde da Graça (IFSul/CaVG) para sinalizar uma das possibilidades de ambientalizar as IE, especificamente no que se refere às suas instalações físicas. Assume a cúpula geodésica, construção sustentável cujas características arquitetônicas estimulam novas formas de ensinar, aprender e conviver, como referência de lugar privilegiado para o desenvolvimento de práticas de Educação Ambiental. Defende a ideia de que o estreitamento do vínculo das pessoas com os lugares onde vivem e convivem engendra e potencializa o sentimento de pertencimento, propiciando uma relação de cuidado e proteção ao meio ambiente.Universidade do Sul de Santa Catarina2019-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/761610.19177/prppge.v13e23201971-87Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 13 n. 23 (2019); 71-872179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7616/4497Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Danielle Müller deSchmidt, Elisabeth Brandão2019-12-13T18:59:25Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/7616Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2019-12-13T18:59:25Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
dc.title.none.fl_str_mv PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
LUGARES, PERTENENCIA Y AMBIENTALIZACIÓN DE LAS INSTITUCIONES DE ENSEÑANZA BRASILEÑAS
OS LUGARES, O PERTENCIMENTO E A AMBIENTALIZAÇÃO DAS INSTITUIÇÕES DE ENSINO BRASILEIRAS
title PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
spellingShingle PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
Andrade, Danielle Müller de
Geodesic Dome. Environmentalization. Sense of belonging.
Cúpula Geodésica. Ambientalización. Pertenencia.
Cúpula Geodésica. Ambientalização. Pertencimento.
title_short PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
title_full PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
title_fullStr PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
title_full_unstemmed PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
title_sort PLACES, SENSE OF BELONGING AND ENVIRONMENTALIZATION OF BRAZILIAN EDUCATIONAL INSTITUTIONS
author Andrade, Danielle Müller de
author_facet Andrade, Danielle Müller de
Schmidt, Elisabeth Brandão
author_role author
author2 Schmidt, Elisabeth Brandão
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Danielle Müller de
Schmidt, Elisabeth Brandão
dc.subject.por.fl_str_mv Geodesic Dome. Environmentalization. Sense of belonging.
Cúpula Geodésica. Ambientalización. Pertenencia.
Cúpula Geodésica. Ambientalização. Pertencimento.
topic Geodesic Dome. Environmentalization. Sense of belonging.
Cúpula Geodésica. Ambientalización. Pertenencia.
Cúpula Geodésica. Ambientalização. Pertencimento.
description This paper focuses on reflections upon the sense of belonging to a place, generated by a doctoral dissertation, and shows elements that may contribute to environmentalization of educational institutions in Brazil. Its origin is the experience of building and implementing a geodesic dome at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense, located in Pelotas, RS, Brazil, to show one of the possibilities of environmentalization of educational institutions, mainly related to their facilities. The geodesic dome is seen as a sustainable building whose architectural characteristics trigger new ways of teaching, learning and sharing experiences, i. e., a privileged place where practices in Environmental Education can be developed. It defends that narrowing the connection between people and places where they live and share develops and enhances the sense of belonging, thus leading to care and protection towards the environment.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7616
10.19177/prppge.v13e23201971-87
url https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7616
identifier_str_mv 10.19177/prppge.v13e23201971-87
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/7616/4497
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Sul de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 13 n. 23 (2019); 71-87
2179-2534
reponame:Poiésis (Tubarão. Online)
instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron:UNISUL
instname_str Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
instacron_str UNISUL
institution UNISUL
reponame_str Poiésis (Tubarão. Online)
collection Poiésis (Tubarão. Online)
repository.name.fl_str_mv Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)
repository.mail.fl_str_mv ||revistapoiesis@unisul.br
_version_ 1800218748931538944