Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ricardo Desidério da [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6590
http://hdl.handle.net/11449/125063
Resumo: Realizing the need for a discussion on the topic of sexuality in schools, and especially teachers training, this qualitativ e study investigated the teachers' reports about autoeroticism of their students in the cl assroom: what they thin k, how they react, say and do in their teaching prac tice. Nine teachers participated of bot h sex, who were interviewed for further projective content ana lysis. The results show that teachers, although they consider this an important work with their stud ents they expr ess difficulty talking about it, even de parting from indicating his own views and not based on theories, thus evidencing the deficiency in thei r training to deal with sexual education in school. We conclude that teachers still perceive sexuality from myths and taboos, especially on autoeroticism, and in that sens e, it is important to invest in academic training teachers to develop in a pedagogical way, continuous and systematic sexual education projects in school.
id UNSP_01c8b3525fef1765136a124de8e10a5a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125063
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores?Self-erotism in the classroom: what the teachers think, respond and say?AutoerotismSexualitySexual educationAutoerotismoSexualidadeEducação sexualRealizing the need for a discussion on the topic of sexuality in schools, and especially teachers training, this qualitativ e study investigated the teachers' reports about autoeroticism of their students in the cl assroom: what they thin k, how they react, say and do in their teaching prac tice. Nine teachers participated of bot h sex, who were interviewed for further projective content ana lysis. The results show that teachers, although they consider this an important work with their stud ents they expr ess difficulty talking about it, even de parting from indicating his own views and not based on theories, thus evidencing the deficiency in thei r training to deal with sexual education in school. We conclude that teachers still perceive sexuality from myths and taboos, especially on autoeroticism, and in that sens e, it is important to invest in academic training teachers to develop in a pedagogical way, continuous and systematic sexual education projects in school.Percebendo-se a necessidade de uma discussão sobre a temática da sexualidade nas escolas e principalmente na formação dos docentes este estudo qualitativo investigou o relato de professore s sobre o autoerotismo de seus alunos e alunas na sala de aula: o que pensam, co mo reagem e dizem fazer em sua prática docente. Participaram 9 professores, de ambos os sexos, que responderam a uma entrevista projetiva para pos terior análise de conteúdo. Os resultados demonstram que os professores, apesar de considerarem importante este trabalho com seus alunos, manifestam dificuldade em falar sobre o te ma, indicando inclusive que partem de suas concepções pessoais e não baseados em teorias, evidenciando assim, carência na sua formação para lidar com educação sexual na escola. Conclui-se que os professores ainda percebem a sexualidade a partir de mitos e ta bus, especialmente sobre o autoerotismo e, nesse sentido, é importante investir na fo rmação acadêmica de professores para que possam desenvolver de modo pedagógico, contí nuo e sistemático, projetos de educação sexual na escola.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo C. Coube, no 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luiz Edmundo C. Coube, no 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Ricardo Desidério da [UNESP]Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP]2015-07-15T18:28:19Z2015-07-15T18:28:19Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article678-687application/pdfhttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6590Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 3, p. 678-687, 2013.1982-5587http://hdl.handle.net/11449/125063ISSN1982-5587-2013-08-03-678-687.pdf418187005680125Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:54:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125063Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-29T15:54:23Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores?
Self-erotism in the classroom: what the teachers think, respond and say?
title Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores?
spellingShingle Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores?
Silva, Ricardo Desidério da [UNESP]
Autoerotism
Sexuality
Sexual education
Autoerotismo
Sexualidade
Educação sexual
title_short Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores?
title_full Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores?
title_fullStr Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores?
title_full_unstemmed Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores?
title_sort Autoerotismo em sala de aula: o que pensam, como reagem e dizem fazer os professores?
author Silva, Ricardo Desidério da [UNESP]
author_facet Silva, Ricardo Desidério da [UNESP]
Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP]
author_role author
author2 Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ricardo Desidério da [UNESP]
Maia, Ana Cláudia Bortolozzi [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Autoerotism
Sexuality
Sexual education
Autoerotismo
Sexualidade
Educação sexual
topic Autoerotism
Sexuality
Sexual education
Autoerotismo
Sexualidade
Educação sexual
description Realizing the need for a discussion on the topic of sexuality in schools, and especially teachers training, this qualitativ e study investigated the teachers' reports about autoeroticism of their students in the cl assroom: what they thin k, how they react, say and do in their teaching prac tice. Nine teachers participated of bot h sex, who were interviewed for further projective content ana lysis. The results show that teachers, although they consider this an important work with their stud ents they expr ess difficulty talking about it, even de parting from indicating his own views and not based on theories, thus evidencing the deficiency in thei r training to deal with sexual education in school. We conclude that teachers still perceive sexuality from myths and taboos, especially on autoeroticism, and in that sens e, it is important to invest in academic training teachers to develop in a pedagogical way, continuous and systematic sexual education projects in school.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-07-15T18:28:19Z
2015-07-15T18:28:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6590
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 3, p. 678-687, 2013.
1982-5587
http://hdl.handle.net/11449/125063
ISSN1982-5587-2013-08-03-678-687.pdf
418187005680125
url http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/6590
http://hdl.handle.net/11449/125063
identifier_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 8, n. 3, p. 678-687, 2013.
1982-5587
ISSN1982-5587-2013-08-03-678-687.pdf
418187005680125
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 678-687
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965609453158400