Relações entre aquisição da percepção auditiva e aprendizagem da ortografia: consoantes soantes em questão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1518-76322013000300010 http://hdl.handle.net/11449/109640 |
Resumo: | We compared the relationships between acquisition of auditory perception and the acquisition of sonorant consonants spelling in children of the first two grades of elementary school. The comparison was based on a procedure of identifying and writing the same set of words that presented phonological contrasts between them. As to the results, it was found: (1) gradation in the acquisition of subclasses within a larger class; (2) matches and mismatches between the two types of task; (3) increased adjustments in spelling and more mismatches in auditory perception with increasing enrollment. This set of results indicates, therefore, the complexity of the relationships between the acquisition of auditory perception and the acquisition of spelling, since, once contacted, their journey together at the same time promotes links and outcomes between them. |
id |
UNSP_273b46f2866d9f929943af004b1ca688 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/109640 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Relações entre aquisição da percepção auditiva e aprendizagem da ortografia: consoantes soantes em questãoRelaciones entre adquisición de la percepción auditiva y aprendizaje de la ortografía: consonantes sonoras en cuestiónRelationships between acquisition of auditory perception and orthography learning: sonorant consonants under discussionAquisição da escritaPercepção-auditivaOrtografiaWriting acquisitionAuditory perceptionSpellingWe compared the relationships between acquisition of auditory perception and the acquisition of sonorant consonants spelling in children of the first two grades of elementary school. The comparison was based on a procedure of identifying and writing the same set of words that presented phonological contrasts between them. As to the results, it was found: (1) gradation in the acquisition of subclasses within a larger class; (2) matches and mismatches between the two types of task; (3) increased adjustments in spelling and more mismatches in auditory perception with increasing enrollment. This set of results indicates, therefore, the complexity of the relationships between the acquisition of auditory perception and the acquisition of spelling, since, once contacted, their journey together at the same time promotes links and outcomes between them.Foram comparadas relações entre a aquisição da percepção-auditiva e a aprendizagem da ortografia de consoantes soantes em crianças das duas primeiras séries do ensino fundamental. A comparação foi baseada num procedimento de identificação e de escrita de um mesmo conjunto de palavras que apresentavam contrastes fonológicos entre si. Quanto aos resultados, verificou-se: (1) gradiência na aquisição de subclasses no interior de uma grande classe; (2) correspondências e não correspondências entre os dois tipos de tarefa; (3) mais ajustes na ortografia e mais desajustes na percepção-auditiva com o aumento da escolarização. Esse conjunto de resultados aponta, portanto, para a complexidade das relações entre a aquisição da percepção-auditiva e a aquisição da ortografia, já que, uma vez em contato, seu percurso conjunto ao mesmo tempo promove enlaces e desenlaces entre elas.Fueron comparadas relaciones entre la adquisición de la percepción auditiva y la adquisición de la ortografía de consonantes sonoras en niños de los dos primeros grados de lo enseñanza primaria. La comparación fue basada en un procedimiento de identificación y de escritura de un mismo conjunto de palabras que presentaban contrastes fonológicos entre sí. En cuanto a los resultados, se verificó: (1) cierta graduación en la adquisición de subclases en el interior de una gran clase; (2) correspondencias y no correspondencias entre los dos tipos de tarea; (3) más ajustes en la ortografía y más desajustes en la percepción auditiva con el aumento de la escolarización. Ese conjunto de resultados apunta, por lo tanto, para la complejidad de las relaciones entre la adquisición de la percepción auditiva y la adquisición de la ortografía, ya que, una vez en contacto, su recorrido conjunto al mismo tiempo promueve enlaces y desenlaces entre ellas.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade do Sul de Santa CatarinaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Chacon, Lourenço [UNESP]Vaz, Suellen [UNESP]2014-09-30T18:18:32Z2014-09-30T18:18:32Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article695-719application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1518-76322013000300010Linguagem em (Dis)curso. Universidade do Sul de Santa Catarina, v. 13, n. 3, p. 695-719, 2013.1518-7632http://hdl.handle.net/11449/10964010.1590/S1518-76322013000300010S1518-76322013000300010S1518-76322013000300010.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLinguagem em (Dis)cursoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-10T06:04:46Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109640Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-10T06:04:46Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relações entre aquisição da percepção auditiva e aprendizagem da ortografia: consoantes soantes em questão Relaciones entre adquisición de la percepción auditiva y aprendizaje de la ortografía: consonantes sonoras en cuestión Relationships between acquisition of auditory perception and orthography learning: sonorant consonants under discussion |
title |
Relações entre aquisição da percepção auditiva e aprendizagem da ortografia: consoantes soantes em questão |
spellingShingle |
Relações entre aquisição da percepção auditiva e aprendizagem da ortografia: consoantes soantes em questão Chacon, Lourenço [UNESP] Aquisição da escrita Percepção-auditiva Ortografia Writing acquisition Auditory perception Spelling |
title_short |
Relações entre aquisição da percepção auditiva e aprendizagem da ortografia: consoantes soantes em questão |
title_full |
Relações entre aquisição da percepção auditiva e aprendizagem da ortografia: consoantes soantes em questão |
title_fullStr |
Relações entre aquisição da percepção auditiva e aprendizagem da ortografia: consoantes soantes em questão |
title_full_unstemmed |
Relações entre aquisição da percepção auditiva e aprendizagem da ortografia: consoantes soantes em questão |
title_sort |
Relações entre aquisição da percepção auditiva e aprendizagem da ortografia: consoantes soantes em questão |
author |
Chacon, Lourenço [UNESP] |
author_facet |
Chacon, Lourenço [UNESP] Vaz, Suellen [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Vaz, Suellen [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chacon, Lourenço [UNESP] Vaz, Suellen [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aquisição da escrita Percepção-auditiva Ortografia Writing acquisition Auditory perception Spelling |
topic |
Aquisição da escrita Percepção-auditiva Ortografia Writing acquisition Auditory perception Spelling |
description |
We compared the relationships between acquisition of auditory perception and the acquisition of sonorant consonants spelling in children of the first two grades of elementary school. The comparison was based on a procedure of identifying and writing the same set of words that presented phonological contrasts between them. As to the results, it was found: (1) gradation in the acquisition of subclasses within a larger class; (2) matches and mismatches between the two types of task; (3) increased adjustments in spelling and more mismatches in auditory perception with increasing enrollment. This set of results indicates, therefore, the complexity of the relationships between the acquisition of auditory perception and the acquisition of spelling, since, once contacted, their journey together at the same time promotes links and outcomes between them. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-01 2014-09-30T18:18:32Z 2014-09-30T18:18:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1518-76322013000300010 Linguagem em (Dis)curso. Universidade do Sul de Santa Catarina, v. 13, n. 3, p. 695-719, 2013. 1518-7632 http://hdl.handle.net/11449/109640 10.1590/S1518-76322013000300010 S1518-76322013000300010 S1518-76322013000300010.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1518-76322013000300010 http://hdl.handle.net/11449/109640 |
identifier_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso. Universidade do Sul de Santa Catarina, v. 13, n. 3, p. 695-719, 2013. 1518-7632 10.1590/S1518-76322013000300010 S1518-76322013000300010 S1518-76322013000300010.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Linguagem em (Dis)curso |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
695-719 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Sul de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799964506856620032 |