Contribuições gerais para o trabalho pedagógico em salas multisseriadas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marsiglia, Ana Carolina Galvão
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Martins, Lígia Márcia [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2725
http://hdl.handle.net/11449/125070
Resumo: This article aims at reflecting on organization of pedagogical work in multigrade classes in order to contribute to facing core problems in countryside education and public school in general. We place historically and question school grading and then discuss teaching planning (horizontally and vertically); students' grouping (establishing the difference between group and grouping) and the necessary grouping for promoting learning. We seek to provide elements that evoke analyses of graded classroom standardization. We point out that in both multigrade and graded classes there are possibilities and limits for pedagogical practice. In this regard, we invite teachers to operate towards overcoming these limits by optimizing the concrete possibilities they find, mainly those regarding multigrade classes, which are the focus of our attention in this article.
id UNSP_50ce751bf8ac431b5ea3cadb0d120dc2
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125070
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Contribuições gerais para o trabalho pedagógico em salas multisseriadasGeneral contributions of pedagogical work in multigrade classesContribuciones generales para el trabajo pedagógico en aulas de multigradoTeaching planningMultigrade ClassesHistorical-critical PedagogyHistoricalcultural PsychologyPlanificación de enseñanzaAulas de multigradoPedagogía histórica-críticaPsicología histórica-culturalPlanejamento de ensinoClasses multisseriadasPedagogia histórico-críticaPsicologia histórico-culturalThis article aims at reflecting on organization of pedagogical work in multigrade classes in order to contribute to facing core problems in countryside education and public school in general. We place historically and question school grading and then discuss teaching planning (horizontally and vertically); students' grouping (establishing the difference between group and grouping) and the necessary grouping for promoting learning. We seek to provide elements that evoke analyses of graded classroom standardization. We point out that in both multigrade and graded classes there are possibilities and limits for pedagogical practice. In this regard, we invite teachers to operate towards overcoming these limits by optimizing the concrete possibilities they find, mainly those regarding multigrade classes, which are the focus of our attention in this article.Este texto pretende reflexionar sobre la organización del trabajo pedagógico en las aulas de multigrado para contribuir en el enfrentamiento de problemas centrales de la educación del campo y de la escuela pública en general. Ubicamos y problematizamos históricamente los grados escolares para, en seguida, discutir la planificación de la enseñanza (horizontal y vertical), la grupalización de los alumnos (estableciendo diferencias entre grupo y agrupamiento) y la necesaria grupalización para la promoción del aprendizaje. Procuramos fornecer elementos que provoquen análisis sobre la normalización de las aulas de grado, señalando que en ellas, tanto como en las aulas de multigrado, hay posibilidades y límites para la práctica pedagógica. En este sentido, registramos la invitación para que los profesores actúen hacia la superación de los límites por medio de la optimización de las posibilidades concretas con las que se enfrentan, en especial, en lo que se refiere a las aulas de multigrado que son, en este texto, el foco de nuestra atención.Este texto apresenta uma reflexão sobre a organização do trabalho pedagógico em salas multisseriadas de forma a contribuir no enfrentamento de problemas centrais da Educação do Campo e da escola pública em geral. Situamos e problematizamos historicamente a seriação escolar para, em seguida, discutir o reflexo do planejamento de ensino (horizontal e vertical), da grupalização dos alunos (estabelecendo distinções entre grupo e agrupamento) e da necessária grupalização sobre a promoção da aprendizagem. Visamos fornecer elementos que suscitem análises acerca da normatização das salas seriadas, apontando que nelas, tanto quanto em salas multisseriadas, existem possibilidades e limites para a prática pedagógica. Nesse sentido, registramos o convite para que os professores operem na direção da superação dos limites por meio da otimização das possibilidades concretas com as quais se deparam, em especial, naquilo que se refere às salas multisseriadas que são, neste texto, o foco de nossa atenção.Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Federal do Espírito Santo (UFES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Marsiglia, Ana Carolina GalvãoMartins, Lígia Márcia [UNESP]2015-07-15T18:28:19Z2015-07-15T18:28:19Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article176-192application/pdfhttp://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2725Nuances, v. 25, n. 1, p. 176-192, 2014.2236-0441http://hdl.handle.net/11449/125070ISSN2236-0441-2014-25-01-176-192.pdf4750238843129381Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporNuancesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:54:09Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125070Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-29T15:54:09Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuições gerais para o trabalho pedagógico em salas multisseriadas
General contributions of pedagogical work in multigrade classes
Contribuciones generales para el trabajo pedagógico en aulas de multigrado
title Contribuições gerais para o trabalho pedagógico em salas multisseriadas
spellingShingle Contribuições gerais para o trabalho pedagógico em salas multisseriadas
Marsiglia, Ana Carolina Galvão
Teaching planning
Multigrade Classes
Historical-critical Pedagogy
Historicalcultural Psychology
Planificación de enseñanza
Aulas de multigrado
Pedagogía histórica-crítica
Psicología histórica-cultural
Planejamento de ensino
Classes multisseriadas
Pedagogia histórico-crítica
Psicologia histórico-cultural
title_short Contribuições gerais para o trabalho pedagógico em salas multisseriadas
title_full Contribuições gerais para o trabalho pedagógico em salas multisseriadas
title_fullStr Contribuições gerais para o trabalho pedagógico em salas multisseriadas
title_full_unstemmed Contribuições gerais para o trabalho pedagógico em salas multisseriadas
title_sort Contribuições gerais para o trabalho pedagógico em salas multisseriadas
author Marsiglia, Ana Carolina Galvão
author_facet Marsiglia, Ana Carolina Galvão
Martins, Lígia Márcia [UNESP]
author_role author
author2 Martins, Lígia Márcia [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Marsiglia, Ana Carolina Galvão
Martins, Lígia Márcia [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching planning
Multigrade Classes
Historical-critical Pedagogy
Historicalcultural Psychology
Planificación de enseñanza
Aulas de multigrado
Pedagogía histórica-crítica
Psicología histórica-cultural
Planejamento de ensino
Classes multisseriadas
Pedagogia histórico-crítica
Psicologia histórico-cultural
topic Teaching planning
Multigrade Classes
Historical-critical Pedagogy
Historicalcultural Psychology
Planificación de enseñanza
Aulas de multigrado
Pedagogía histórica-crítica
Psicología histórica-cultural
Planejamento de ensino
Classes multisseriadas
Pedagogia histórico-crítica
Psicologia histórico-cultural
description This article aims at reflecting on organization of pedagogical work in multigrade classes in order to contribute to facing core problems in countryside education and public school in general. We place historically and question school grading and then discuss teaching planning (horizontally and vertically); students' grouping (establishing the difference between group and grouping) and the necessary grouping for promoting learning. We seek to provide elements that evoke analyses of graded classroom standardization. We point out that in both multigrade and graded classes there are possibilities and limits for pedagogical practice. In this regard, we invite teachers to operate towards overcoming these limits by optimizing the concrete possibilities they find, mainly those regarding multigrade classes, which are the focus of our attention in this article.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:28:19Z
2015-07-15T18:28:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2725
Nuances, v. 25, n. 1, p. 176-192, 2014.
2236-0441
http://hdl.handle.net/11449/125070
ISSN2236-0441-2014-25-01-176-192.pdf
4750238843129381
url http://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/2725
http://hdl.handle.net/11449/125070
identifier_str_mv Nuances, v. 25, n. 1, p. 176-192, 2014.
2236-0441
ISSN2236-0441-2014-25-01-176-192.pdf
4750238843129381
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Nuances
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 176-192
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965429280538624