Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Lígia Márcia [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/view/5354
http://hdl.handle.net/11449/125069
Resumo: This article aims to show elements based on historical-cultural psychology, which are reiterative of historically systematized scientific knowledge transmission as condition of human development and essential function of school education. In that way, it points the sign appropriation as decisive mark in the natural psychic basis overcoming towards to culturally established psychophysical properties formation, characterizing the psychism as an interfuncional system answerable for the constitution of the subjective image of objective reality. In the face of such presuppositions, it firms the role of school education in the mentioned image formation, highlighting the qualitative differences resultant of education based to quotidian and spontaneous concepts, as well as scientific ones. It pleads that the defense of sign quality offered to appropriation by school education is the main intersection point between the historical-cultural psychology and the historical-critical pedagogy.
id UNSP_c513e9f525e77dd435b4405d37a8b926
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/125069
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-críticaContribuitions from historical-cultural psychology to historical-critical pedagogyHistorical-Cultural PsychologyHistorical-Critical PedagogyPsychic DevelopmentPsicologia Histórico-CulturalPedagogia Histórico-CríticaDesenvolvimento PsíquicoThis article aims to show elements based on historical-cultural psychology, which are reiterative of historically systematized scientific knowledge transmission as condition of human development and essential function of school education. In that way, it points the sign appropriation as decisive mark in the natural psychic basis overcoming towards to culturally established psychophysical properties formation, characterizing the psychism as an interfuncional system answerable for the constitution of the subjective image of objective reality. In the face of such presuppositions, it firms the role of school education in the mentioned image formation, highlighting the qualitative differences resultant of education based to quotidian and spontaneous concepts, as well as scientific ones. It pleads that the defense of sign quality offered to appropriation by school education is the main intersection point between the historical-cultural psychology and the historical-critical pedagogy.Esse artigo tem como objetivo apresentar elementos fundamentados na psicologia histórico-cultural reiterativos da transmissão dos conhecimentos científicos historicamente sistematizados como condição de desenvolvimento humano e função precípua da educação escolar. Nessa direção, aponta a apropriação de signos como marco decisivo na superação das bases psíquicas naturais em direção à formação de propriedades psicofísicas culturalmente instituídas, caracterizando o psiquismo como sistema interfuncional responsável pela constituição da imagem subjetiva da realidade objetiva. Em face de tais pressupostos, afirma o papel da educação escolar na formação da referida imagem, com destaque às diferenças qualitativas resultantes do ensino pautado em conceitos cotidianos e espontâneos e em conceitos científicos. Advoga que a defesa da qualidade dos signos disponibilizados à apropriação pela educação escolar é o ponto de intersecção central entre a psicologia histórico cultural e a pedagogia histórico-crítica.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Edmundo Coube, s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Avenida Edmundo Coube, s/n, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Martins, Lígia Márcia [UNESP]2015-07-15T18:28:19Z2015-07-15T18:28:19Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article286-300application/pdfhttps://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/view/5354Revista HISTEDBR On-line, n. 52, p. 286-300, 2013.1676-2583http://hdl.handle.net/11449/125069ISSN1676-2583-2013-52-286-300.pdf4750238843129381Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista HISTEDBR On-lineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-29T15:54:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/125069Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-04-29T15:54:23Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica
Contribuitions from historical-cultural psychology to historical-critical pedagogy
title Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica
spellingShingle Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica
Martins, Lígia Márcia [UNESP]
Historical-Cultural Psychology
Historical-Critical Pedagogy
Psychic Development
Psicologia Histórico-Cultural
Pedagogia Histórico-Crítica
Desenvolvimento Psíquico
title_short Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica
title_full Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica
title_fullStr Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica
title_full_unstemmed Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica
title_sort Contribuições da psicologia histórico-cultural para a pedagogia histórico-crítica
author Martins, Lígia Márcia [UNESP]
author_facet Martins, Lígia Márcia [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Lígia Márcia [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Historical-Cultural Psychology
Historical-Critical Pedagogy
Psychic Development
Psicologia Histórico-Cultural
Pedagogia Histórico-Crítica
Desenvolvimento Psíquico
topic Historical-Cultural Psychology
Historical-Critical Pedagogy
Psychic Development
Psicologia Histórico-Cultural
Pedagogia Histórico-Crítica
Desenvolvimento Psíquico
description This article aims to show elements based on historical-cultural psychology, which are reiterative of historically systematized scientific knowledge transmission as condition of human development and essential function of school education. In that way, it points the sign appropriation as decisive mark in the natural psychic basis overcoming towards to culturally established psychophysical properties formation, characterizing the psychism as an interfuncional system answerable for the constitution of the subjective image of objective reality. In the face of such presuppositions, it firms the role of school education in the mentioned image formation, highlighting the qualitative differences resultant of education based to quotidian and spontaneous concepts, as well as scientific ones. It pleads that the defense of sign quality offered to appropriation by school education is the main intersection point between the historical-cultural psychology and the historical-critical pedagogy.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-07-15T18:28:19Z
2015-07-15T18:28:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/view/5354
Revista HISTEDBR On-line, n. 52, p. 286-300, 2013.
1676-2583
http://hdl.handle.net/11449/125069
ISSN1676-2583-2013-52-286-300.pdf
4750238843129381
url https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/view/5354
http://hdl.handle.net/11449/125069
identifier_str_mv Revista HISTEDBR On-line, n. 52, p. 286-300, 2013.
1676-2583
ISSN1676-2583-2013-52-286-300.pdf
4750238843129381
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista HISTEDBR On-line
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 286-300
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965686894690304