Instrumentos de avaliação da linguagem falada de pré-escolares nascidos prematuros: uma revisão de literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Isabella Bonamigo Da
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Lindau, Tâmara Andrade, Giacheti, Célia Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201719112416
http://hdl.handle.net/11449/157762
Resumo: ABSTRACT Prematurity is considered a risk factor for the overall development of children, especially of the spoken language. The current study had as purpose to introduce a bibliographic review about assessment instruments of spoken language in preschoolers born premature, used in scientific research nationally, and to contrast the results of this assessment. We selected eleven articles and eight assessment instruments related to the spoken language skills of preschoolers born premature. Out of these eight instruments, six of them are international adapted for the Brazilian culture, and two of them were built by Brazilians researchers. Among the instruments used in Brazil, there are: two scales and one screening instrument; one observation protocol; two assessment instruments of specific skills (i.e., vocabulary, fluency); and two for assessment of the receptive and expressive skills. The results of the evaluations revealed that preschool children born preterm might show changes in the spoken language. It is emphasized that, despite previous researches, the dimension of the linguistic problems of the development of children born premature still must be studied, considering the heterogeneity of this population.
id UNSP_a92f2bf6d2f19b6b9da9ff93f5c83d09
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157762
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Instrumentos de avaliação da linguagem falada de pré-escolares nascidos prematuros: uma revisão de literaturaPreschool preterm infants’ oral language assessment instruments: a literature reviewLanguageLanguage TestsInfant, PrematurePremature BirthChild, Preschool.LinguagemTestes de LinguagemLactentePrematuroNascimento PrematuroPré-EscolarABSTRACT Prematurity is considered a risk factor for the overall development of children, especially of the spoken language. The current study had as purpose to introduce a bibliographic review about assessment instruments of spoken language in preschoolers born premature, used in scientific research nationally, and to contrast the results of this assessment. We selected eleven articles and eight assessment instruments related to the spoken language skills of preschoolers born premature. Out of these eight instruments, six of them are international adapted for the Brazilian culture, and two of them were built by Brazilians researchers. Among the instruments used in Brazil, there are: two scales and one screening instrument; one observation protocol; two assessment instruments of specific skills (i.e., vocabulary, fluency); and two for assessment of the receptive and expressive skills. The results of the evaluations revealed that preschool children born preterm might show changes in the spoken language. It is emphasized that, despite previous researches, the dimension of the linguistic problems of the development of children born premature still must be studied, considering the heterogeneity of this population.RESUMO A prematuridade é considerada um fator de risco para o desenvolvimento global de crianças, sobretudo da linguagem falada. O presente estudo teve como objetivo apresentar uma revisão bibliográfica sobre instrumentos de avaliação da linguagem falada de pré-escolares nascidos prematuros, utilizados em investigações científicas em âmbito nacional, e destacar os resultados dessas avaliações. Onze artigos foram selecionados, os quais utilizaram 8 instrumentos para a avaliação de habilidades relacionadas à linguagem falada de pré-escolares nascidos prematuros. Destes 8 instrumentos, 6 são internacionais adaptados para a cultura brasileira e 2 construídos por pesquisadores brasileiros. Dentre os instrumentos utilizados no Brasil têm-se: duas escalas e um instrumento de triagem; um protocolo de observação; dois instrumentos para avaliação de habilidades específicas; e dois para avaliação dos níveis receptivo e expressivo. Em relação aos resultados das avaliações observou-se que pré-escolares nascidos prematuros podem apresentar alterações na linguagem falada. Destaca-se que, apesar das investigações já realizadas, a dimensão dos problemas linguísticos a respeito do desenvolvimento de crianças nascidas prematuras ainda deve ser objeto de estudo, considerando a heterogeneidade desta população.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Federal de São CarlosInstituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e EnsinoUniversidade Estadual PaulistaABRAMO Associação Brasileira de Motricidade OrofacialUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de São CarlosInstituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e EnsinoSilva, Isabella Bonamigo DaLindau, Tâmara AndradeGiacheti, Célia Maria2018-11-12T17:26:50Z2018-11-12T17:26:50Z2017-02-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article90-98application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201719112416Revista CEFAC. ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial, v. 19, n. 1, p. 90-98, 2017.1516-1846http://hdl.handle.net/11449/15776210.1590/1982-0216201719112416S1516-18462017000100090S1516-18462017000100090.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista CEFACinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-27T06:16:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157762Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-11-27T06:16:14Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Instrumentos de avaliação da linguagem falada de pré-escolares nascidos prematuros: uma revisão de literatura
Preschool preterm infants’ oral language assessment instruments: a literature review
title Instrumentos de avaliação da linguagem falada de pré-escolares nascidos prematuros: uma revisão de literatura
spellingShingle Instrumentos de avaliação da linguagem falada de pré-escolares nascidos prematuros: uma revisão de literatura
Silva, Isabella Bonamigo Da
Language
Language Tests
Infant, Premature
Premature Birth
Child, Preschool.
Linguagem
Testes de Linguagem
Lactente
Prematuro
Nascimento Prematuro
Pré-Escolar
title_short Instrumentos de avaliação da linguagem falada de pré-escolares nascidos prematuros: uma revisão de literatura
title_full Instrumentos de avaliação da linguagem falada de pré-escolares nascidos prematuros: uma revisão de literatura
title_fullStr Instrumentos de avaliação da linguagem falada de pré-escolares nascidos prematuros: uma revisão de literatura
title_full_unstemmed Instrumentos de avaliação da linguagem falada de pré-escolares nascidos prematuros: uma revisão de literatura
title_sort Instrumentos de avaliação da linguagem falada de pré-escolares nascidos prematuros: uma revisão de literatura
author Silva, Isabella Bonamigo Da
author_facet Silva, Isabella Bonamigo Da
Lindau, Tâmara Andrade
Giacheti, Célia Maria
author_role author
author2 Lindau, Tâmara Andrade
Giacheti, Célia Maria
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Federal de São Carlos
Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e Ensino
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Isabella Bonamigo Da
Lindau, Tâmara Andrade
Giacheti, Célia Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Language
Language Tests
Infant, Premature
Premature Birth
Child, Preschool.
Linguagem
Testes de Linguagem
Lactente
Prematuro
Nascimento Prematuro
Pré-Escolar
topic Language
Language Tests
Infant, Premature
Premature Birth
Child, Preschool.
Linguagem
Testes de Linguagem
Lactente
Prematuro
Nascimento Prematuro
Pré-Escolar
description ABSTRACT Prematurity is considered a risk factor for the overall development of children, especially of the spoken language. The current study had as purpose to introduce a bibliographic review about assessment instruments of spoken language in preschoolers born premature, used in scientific research nationally, and to contrast the results of this assessment. We selected eleven articles and eight assessment instruments related to the spoken language skills of preschoolers born premature. Out of these eight instruments, six of them are international adapted for the Brazilian culture, and two of them were built by Brazilians researchers. Among the instruments used in Brazil, there are: two scales and one screening instrument; one observation protocol; two assessment instruments of specific skills (i.e., vocabulary, fluency); and two for assessment of the receptive and expressive skills. The results of the evaluations revealed that preschool children born preterm might show changes in the spoken language. It is emphasized that, despite previous researches, the dimension of the linguistic problems of the development of children born premature still must be studied, considering the heterogeneity of this population.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-02-01
2018-11-12T17:26:50Z
2018-11-12T17:26:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201719112416
Revista CEFAC. ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial, v. 19, n. 1, p. 90-98, 2017.
1516-1846
http://hdl.handle.net/11449/157762
10.1590/1982-0216201719112416
S1516-18462017000100090
S1516-18462017000100090.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201719112416
http://hdl.handle.net/11449/157762
identifier_str_mv Revista CEFAC. ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial, v. 19, n. 1, p. 90-98, 2017.
1516-1846
10.1590/1982-0216201719112416
S1516-18462017000100090
S1516-18462017000100090.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista CEFAC
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 90-98
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial
publisher.none.fl_str_mv ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1792961935434579968