Estágio curricular supervisionado: possíveis contribuições para o desenvolvimento das competências do profissional enfermeiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE |
Texto Completo: | http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/840 |
Resumo: | The purpose of this study is to analyze the role of the supervised training concerning the skills development of nurses drawn up by the national curricular guidelines. The study aimed to reflect on the development of skills in view of students and professors involved with the training process, through the actions developed in the everyday training. This is a qualitative research, featured as a case study. The supervised training was implemented in the nursing program in the second semester of 2010. The researchers are students of the last semester of graduation and professors of the first group of this supervised training. The data was collected through semi-structured questionnaires. The data collected through open-ended questions consists in statistical analysis and the closed-ended questions were analyzed and interpreted by the method of content analysis. To summarize, the development of skills goes beyond the repetitive actions. Its development requires a thorough knowledge of concepts, methods and objectives which we aim to achieve |
id |
UOES_1e0034e5d1e011d7ecee23375b4a80e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bdtd.unoeste.br:tede/840 |
network_acronym_str |
UOES |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE |
repository_id_str |
|
spelling |
Sabia, Claudia Pereira PáduaCPF:06812375896http://lattes.cnpq.br/6537653618652935Siqueira Júnior, Antonio CarlosCPF:04568007860http://lattes.cnpq.br/0399651029326056Schmidt, Ivone TambelliCPF:19913877849http://lattes.cnpq.br/1360256846908659CPF:28065147895http://lattes.cnpq.br/0396556197502499Esteves, Larissa Sapucaia Ferreira2016-07-18T17:54:15Z2011-10-262011-06-22ESTEVES, Larissa Sapucaia Ferreira. Supervised training: possible contributions to the skill development of nurses. 2011. 196 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2011.http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/840The purpose of this study is to analyze the role of the supervised training concerning the skills development of nurses drawn up by the national curricular guidelines. The study aimed to reflect on the development of skills in view of students and professors involved with the training process, through the actions developed in the everyday training. This is a qualitative research, featured as a case study. The supervised training was implemented in the nursing program in the second semester of 2010. The researchers are students of the last semester of graduation and professors of the first group of this supervised training. The data was collected through semi-structured questionnaires. The data collected through open-ended questions consists in statistical analysis and the closed-ended questions were analyzed and interpreted by the method of content analysis. To summarize, the development of skills goes beyond the repetitive actions. Its development requires a thorough knowledge of concepts, methods and objectives which we aim to achieveA presente pesquisa objetivou analisar o papel do Estágio Curricular Supervisionado (ECS) no desenvolvimento das competências do profissional enfermeiro conforme as Diretrizes Curriculares Nacionais. O estudo buscou refletir acerca do desenvolvimento das competências na visão dos alunos e dos docentes envolvidos com o processo de estágio, por meio de ações desenvolvidas no dia a dia de estágio Trata-se de pesquisa quanti qualitativa, caracterizada como estudo de caso. O Estágio Curricular Supervisionado foi implantado no curso de enfermagem no segundo semestre de 2010. Foram sujeitos da pesquisa: alunos do último semestre da graduação e docentes desta primeira turma de ECS. A coleta de dados se deu por meio da aplicação de questionários semiestruturados. Os dados obtidos por meio de perguntas fechadas passaram por análise estatística e os obtidos por meio de perguntas abertas foram analisados e interpretados através do método de análise de conteúdos. Concluímos que o desenvolvimento das competências profissionais vai além da realização repetitiva de determinadas ações. Seu desenvolvimento requer um conhecimento aprofundado de concepções, métodos e objetivos que se almeja alcançar.Made available in DSpace on 2016-07-18T17:54:15Z (GMT). No. of bitstreams: 1 LARISSA_Dissertacao_15_08_2011.pdf: 776066 bytes, checksum: 5f119dd7f54b2c72b4c213f0a47c4aeb (MD5) Previous issue date: 2011-06-22application/pdfhttp://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/retrieve/1941/LARISSA_Dissertacao_15_08_2011.pdf.jpgporUniversidade do Oeste PaulistaMestrado em EducaçãoUNOESTEBRCiências HumanasContexto de reformas educacionaisSistema de ensino em saúdeEstágio curricular supervisionadoDiretrizes curriculares nacionaisCompetências profissionais do enfermeiroContext of Educational ReformHealth Education SystemSupervised National Curricular GuidelinesProfessional Skills of NursesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEstágio curricular supervisionado: possíveis contribuições para o desenvolvimento das competências do profissional enfermeiroSupervised training: possible contributions to the skill development of nursesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTEinstname:Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE)instacron:UNOESTEORIGINALLARISSA_Dissertacao_15_08_2011.pdfapplication/pdf776066http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/840/1/LARISSA_Dissertacao_15_08_2011.pdf5f119dd7f54b2c72b4c213f0a47c4aebMD51THUMBNAILLARISSA_Dissertacao_15_08_2011.pdf.jpgLARISSA_Dissertacao_15_08_2011.pdf.jpgimage/jpeg2266http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/840/2/LARISSA_Dissertacao_15_08_2011.pdf.jpg629cb98b1e03760f6c75c9b35152db64MD52tede/8402016-07-19 01:02:57.675oai:bdtd.unoeste.br:tede/840Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/PUBhttp://bdtd.unoeste.br:8080/oai/requestbdtd@unoeste.bropendoar:2016-07-19T04:02:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE - Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Estágio curricular supervisionado: possíveis contribuições para o desenvolvimento das competências do profissional enfermeiro |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Supervised training: possible contributions to the skill development of nurses |
title |
Estágio curricular supervisionado: possíveis contribuições para o desenvolvimento das competências do profissional enfermeiro |
spellingShingle |
Estágio curricular supervisionado: possíveis contribuições para o desenvolvimento das competências do profissional enfermeiro Esteves, Larissa Sapucaia Ferreira Contexto de reformas educacionais Sistema de ensino em saúde Estágio curricular supervisionado Diretrizes curriculares nacionais Competências profissionais do enfermeiro Context of Educational Reform Health Education System Supervised National Curricular Guidelines Professional Skills of Nurses CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Estágio curricular supervisionado: possíveis contribuições para o desenvolvimento das competências do profissional enfermeiro |
title_full |
Estágio curricular supervisionado: possíveis contribuições para o desenvolvimento das competências do profissional enfermeiro |
title_fullStr |
Estágio curricular supervisionado: possíveis contribuições para o desenvolvimento das competências do profissional enfermeiro |
title_full_unstemmed |
Estágio curricular supervisionado: possíveis contribuições para o desenvolvimento das competências do profissional enfermeiro |
title_sort |
Estágio curricular supervisionado: possíveis contribuições para o desenvolvimento das competências do profissional enfermeiro |
author |
Esteves, Larissa Sapucaia Ferreira |
author_facet |
Esteves, Larissa Sapucaia Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sabia, Claudia Pereira Pádua |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:06812375896 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6537653618652935 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Siqueira Júnior, Antonio Carlos |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:04568007860 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0399651029326056 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Schmidt, Ivone Tambelli |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:19913877849 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1360256846908659 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:28065147895 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0396556197502499 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Esteves, Larissa Sapucaia Ferreira |
contributor_str_mv |
Sabia, Claudia Pereira Pádua Siqueira Júnior, Antonio Carlos Schmidt, Ivone Tambelli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Contexto de reformas educacionais Sistema de ensino em saúde Estágio curricular supervisionado Diretrizes curriculares nacionais Competências profissionais do enfermeiro |
topic |
Contexto de reformas educacionais Sistema de ensino em saúde Estágio curricular supervisionado Diretrizes curriculares nacionais Competências profissionais do enfermeiro Context of Educational Reform Health Education System Supervised National Curricular Guidelines Professional Skills of Nurses CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Context of Educational Reform Health Education System Supervised National Curricular Guidelines Professional Skills of Nurses |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The purpose of this study is to analyze the role of the supervised training concerning the skills development of nurses drawn up by the national curricular guidelines. The study aimed to reflect on the development of skills in view of students and professors involved with the training process, through the actions developed in the everyday training. This is a qualitative research, featured as a case study. The supervised training was implemented in the nursing program in the second semester of 2010. The researchers are students of the last semester of graduation and professors of the first group of this supervised training. The data was collected through semi-structured questionnaires. The data collected through open-ended questions consists in statistical analysis and the closed-ended questions were analyzed and interpreted by the method of content analysis. To summarize, the development of skills goes beyond the repetitive actions. Its development requires a thorough knowledge of concepts, methods and objectives which we aim to achieve |
publishDate |
2011 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-10-26 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-06-22 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-07-18T17:54:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ESTEVES, Larissa Sapucaia Ferreira. Supervised training: possible contributions to the skill development of nurses. 2011. 196 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/840 |
identifier_str_mv |
ESTEVES, Larissa Sapucaia Ferreira. Supervised training: possible contributions to the skill development of nurses. 2011. 196 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente, 2011. |
url |
http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/handle/tede/840 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste Paulista |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Mestrado em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UNOESTE |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Oeste Paulista |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE instname:Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE) instacron:UNOESTE |
instname_str |
Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE) |
instacron_str |
UNOESTE |
institution |
UNOESTE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/840/1/LARISSA_Dissertacao_15_08_2011.pdf http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/tede/840/2/LARISSA_Dissertacao_15_08_2011.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5f119dd7f54b2c72b4c213f0a47c4aeb 629cb98b1e03760f6c75c9b35152db64 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNOESTE - Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd@unoeste.br |
_version_ |
1766605146125500416 |