A anamorfose na composição de Las meninas de Picasso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Geraldo Carlos do
Data de Publicação: 2000
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Significação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90619
Resumo: The reading that Picasso has done of Velázquez’s portrait Las meninas demonstrates evidences of a process of distortions which is shown on the fifty-eight canvases that he had painted inspired in the abovementioned masterpiece. This text intends to mark that those distortions, which - according to Jacques Lacan - are typical from an anamorphics process, went deeper as Picasso moved away from the original and allowed his own enunciation to come out.
id USP-12_a1aa13ed049a61a9628a7c13724b75c6
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/90619
network_acronym_str USP-12
network_name_str Significação (Online)
repository_id_str
spelling A anamorfose na composição de Las meninas de PicassoA anamorfose na composição de Las meninas de PicassoPicassoVelázquezAnamorphosisPicassoVelázquezAnamorfoseThe reading that Picasso has done of Velázquez’s portrait Las meninas demonstrates evidences of a process of distortions which is shown on the fifty-eight canvases that he had painted inspired in the abovementioned masterpiece. This text intends to mark that those distortions, which - according to Jacques Lacan - are typical from an anamorphics process, went deeper as Picasso moved away from the original and allowed his own enunciation to come out.A leitura que Picasso faz de Las meninas passa por um processo de distorção evidente nas 58 telas que o pintor malaguenho compõe inspirando-se no referido quadro de Velázquez. Essas dirtorções, típicas de um processo anamorfósico, tal qual o entende Jacques Lacan, acentuam-se - é o que pretendemos assinalar neste texto - à medida que Picasso se afasta do quadro do mestre e deixa transparecer as marcas de sua enunciação.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2000-11-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/9061910.11606/issn.2316-7114.sig.2000.90619Significação: Journal of Audiovisual Culture; No. 14 (2000); 97-118Significação: Revista de Cultura Audiovisual; n. 14 (2000); 97-1182316-71141516-4330reponame:Significação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90619/93353Copyright (c) 2000 Geraldo Carlos do Nascimentohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Geraldo Carlos do2019-04-01T20:34:05Zoai:revistas.usp.br:article/90619Revistahttp://www.usp.br/significacao/PUBhttp://www.revistas.usp.br/significacao/oai||significacao@usp.br2316-71141516-4330opendoar:2019-04-01T20:34:05Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A anamorfose na composição de Las meninas de Picasso
A anamorfose na composição de Las meninas de Picasso
title A anamorfose na composição de Las meninas de Picasso
spellingShingle A anamorfose na composição de Las meninas de Picasso
Nascimento, Geraldo Carlos do
Picasso
Velázquez
Anamorphosis
Picasso
Velázquez
Anamorfose
title_short A anamorfose na composição de Las meninas de Picasso
title_full A anamorfose na composição de Las meninas de Picasso
title_fullStr A anamorfose na composição de Las meninas de Picasso
title_full_unstemmed A anamorfose na composição de Las meninas de Picasso
title_sort A anamorfose na composição de Las meninas de Picasso
author Nascimento, Geraldo Carlos do
author_facet Nascimento, Geraldo Carlos do
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Geraldo Carlos do
dc.subject.por.fl_str_mv Picasso
Velázquez
Anamorphosis
Picasso
Velázquez
Anamorfose
topic Picasso
Velázquez
Anamorphosis
Picasso
Velázquez
Anamorfose
description The reading that Picasso has done of Velázquez’s portrait Las meninas demonstrates evidences of a process of distortions which is shown on the fifty-eight canvases that he had painted inspired in the abovementioned masterpiece. This text intends to mark that those distortions, which - according to Jacques Lacan - are typical from an anamorphics process, went deeper as Picasso moved away from the original and allowed his own enunciation to come out.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-11-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90619
10.11606/issn.2316-7114.sig.2000.90619
url https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90619
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-7114.sig.2000.90619
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/90619/93353
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2000 Geraldo Carlos do Nascimento
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2000 Geraldo Carlos do Nascimento
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Significação: Journal of Audiovisual Culture; No. 14 (2000); 97-118
Significação: Revista de Cultura Audiovisual; n. 14 (2000); 97-118
2316-7114
1516-4330
reponame:Significação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Significação (Online)
collection Significação (Online)
repository.name.fl_str_mv Significação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||significacao@usp.br
_version_ 1787713787438039040