Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado

Bibliographic Details
Main Author: Sá, Guilherme Guarino de Moura
Publication Date: 2022
Other Authors: Santos, Ana Maria Ribeiro dos, Carvalho, Khelyane Mesquita de, Galindo Neto, Nelson Miguel, Gouveia, Márcia Teles de Oliveira, Andrade, Elaine Maria Leite Rangel
Format: Article
Language: eng
por
Source: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Download full: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197053
Summary: Objective: to assess the effectiveness of using an educational video in comparison with verbal nursing guidelines in increasing older adults’ perception of falling risks. Method: this is a randomized clinical trial in a cluster, with 138 community older adults, randomized into an intervention group, which watched an educational video, and a control group, which received verbal instructions. The perception of falling risks was assessed by FRAQ-Brazil in the pre-test and after a 30-day follow-up. Student’s t-test was used for dependent samples to compare intragroup means and for independent samples to compare intergroup means. The effect size was determined by Cohen’s d. Results: in the intragroup analysis, intervention and control groups had an increase in perception, with a statistically significant difference between pre-and post-tests. In the intergroup analysis, the control group showed a greater increase in the perception of falling risks in relation to the intervention group (p = 0.013), with Cohen’s d of small effect. Conclusion: the use of an educational video and verbal instructions increased older adults’ perception of falling risks, with better results in the control group. However, the effect size was small. RBR-8nfggd.
id USP-24_63f56c438e55a87f8ed67641c3701f6e
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/197053
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizadoEffectiveness of an educational video in older adults’ perception about falling risks: a randomized clinical trial*Efetividade de vídeo educativo na percepção de idosos sobre riscos de queda: ensaio clínico randomizado*AncianoAccidentes por CaídasEducación em SaludPelícula y Video EducativosEnfermería GeriátricaEnsayo ClínicoIdosoAcidentes por QuedasEducação em SaúdeFilme e Vídeo EducativoEnfermagem GeriátricaEnsaio ClínicoAgedAccidental FallsHealth EducationInstructional Film and VideoGeriatric NursingClinical TrialObjective: to assess the effectiveness of using an educational video in comparison with verbal nursing guidelines in increasing older adults’ perception of falling risks. Method: this is a randomized clinical trial in a cluster, with 138 community older adults, randomized into an intervention group, which watched an educational video, and a control group, which received verbal instructions. The perception of falling risks was assessed by FRAQ-Brazil in the pre-test and after a 30-day follow-up. Student’s t-test was used for dependent samples to compare intragroup means and for independent samples to compare intergroup means. The effect size was determined by Cohen’s d. Results: in the intragroup analysis, intervention and control groups had an increase in perception, with a statistically significant difference between pre-and post-tests. In the intergroup analysis, the control group showed a greater increase in the perception of falling risks in relation to the intervention group (p = 0.013), with Cohen’s d of small effect. Conclusion: the use of an educational video and verbal instructions increased older adults’ perception of falling risks, with better results in the control group. However, the effect size was small. RBR-8nfggd.Objetivo: avaliar a efetividade do uso de vídeo educativo, em comparação com orientações verbais de enfermagem no aumento da percepção de idosos sobre riscos de queda. Método: ensaio clínico randomizado em cluster, com 138 idosos na comunidade, aleatorizados em grupo intervenção, que assistiu vídeo educativo, e grupo controle, que recebeu orientações verbais. A percepção dos riscos de queda foi avaliada pelo FRAQ-Brasil no pré-teste e após seguimento de 30 dias. Utilizou-se Teste t de Student para amostras dependentes, para comparação das médias intragrupo, e Teste t de Student, para amostras independentes, para comparação de médias intergrupos. O tamanho do efeito foi determinado pelo d de Cohen. Resultados: na análise intragrupo, os grupos intervenção e controle tiveram aumento da percepção, com diferença estatisticamente significativa entre pré e pós-teste. Na análise intergrupo, o grupo controle apresentou maior aumento da percepção dos riscos de queda em relação ao grupo intervenção (p = 0,013), com d de Cohen de efeito pequeno. Conclusáo: o uso do vídeo educativo e as orientações verbais aumentaram a percepção de idosos sobre riscos de queda, com melhores resultados no grupo controle. Contudo, o tamanho do efeito foi pequeno. RBR-8nfggd.Objetivo: evaluar la efectividad del uso de un video educativo, frente a orientaciones verbales de enfermería, en el aumento de la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caídas. Método: ensayo clínico aleatorizado en conglomerado, con 138 ancianos de la comunidad, aleatorizados en un grupo intervención, que vio un video educativo, y un grupo control, que recibió instrucciones verbales. La percepción del riesgo de caída fue evaluada por FRAQ-Brasil en la prueba previa y después de un seguimiento de 30 días. Se utilizó la prueba t de Student para muestras dependientes para comparar medias intragrupos y la prueba t de Student para muestras independientes para comparar medias intergrupos. El tamaño del efecto se determinó mediante la d de Cohen. Resultados: en el análisis intragrupo, los grupos de intervención y control tuvieron un aumento en la percepción, con una diferencia estadísticamente significativa entre la prueba previa y posterior. En el análisis intergrupal, el grupo control mostró mayor aumento en la percepción de los riesgos de caída en relación al grupo intervención (p = 0,013), con d de Cohen de efecto pequeño. Conclusión: el uso de video educativo e instrucciones verbales aumentó la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caídas, con mejores resultados en el grupo control. Sin embargo, el tamaño del efecto fue pequeño. RBR-8nfggd.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2022-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/19705310.1590/1980-220X-REEUSP-2021-0417Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 56 (2022); e20210417Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 56 (2022); e20210417Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 56 (2022); e202104171980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197053/181402https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197053/181401http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSá, Guilherme Guarino de MouraSantos, Ana Maria Ribeiro dosCarvalho, Khelyane Mesquita deGalindo Neto, Nelson MiguelGouveia, Márcia Teles de OliveiraAndrade, Elaine Maria Leite Rangel2022-04-28T15:54:36Zoai:revistas.usp.br:article/197053Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2022-04-28T15:54:36Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado
Effectiveness of an educational video in older adults’ perception about falling risks: a randomized clinical trial*
Efetividade de vídeo educativo na percepção de idosos sobre riscos de queda: ensaio clínico randomizado*
title Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado
spellingShingle Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado
Sá, Guilherme Guarino de Moura
Anciano
Accidentes por Caídas
Educación em Salud
Película y Video Educativos
Enfermería Geriátrica
Ensayo Clínico
Idoso
Acidentes por Quedas
Educação em Saúde
Filme e Vídeo Educativo
Enfermagem Geriátrica
Ensaio Clínico
Aged
Accidental Falls
Health Education
Instructional Film and Video
Geriatric Nursing
Clinical Trial
title_short Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado
title_full Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado
title_fullStr Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado
title_full_unstemmed Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado
title_sort Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado
author Sá, Guilherme Guarino de Moura
author_facet Sá, Guilherme Guarino de Moura
Santos, Ana Maria Ribeiro dos
Carvalho, Khelyane Mesquita de
Galindo Neto, Nelson Miguel
Gouveia, Márcia Teles de Oliveira
Andrade, Elaine Maria Leite Rangel
author_role author
author2 Santos, Ana Maria Ribeiro dos
Carvalho, Khelyane Mesquita de
Galindo Neto, Nelson Miguel
Gouveia, Márcia Teles de Oliveira
Andrade, Elaine Maria Leite Rangel
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sá, Guilherme Guarino de Moura
Santos, Ana Maria Ribeiro dos
Carvalho, Khelyane Mesquita de
Galindo Neto, Nelson Miguel
Gouveia, Márcia Teles de Oliveira
Andrade, Elaine Maria Leite Rangel
dc.subject.por.fl_str_mv Anciano
Accidentes por Caídas
Educación em Salud
Película y Video Educativos
Enfermería Geriátrica
Ensayo Clínico
Idoso
Acidentes por Quedas
Educação em Saúde
Filme e Vídeo Educativo
Enfermagem Geriátrica
Ensaio Clínico
Aged
Accidental Falls
Health Education
Instructional Film and Video
Geriatric Nursing
Clinical Trial
topic Anciano
Accidentes por Caídas
Educación em Salud
Película y Video Educativos
Enfermería Geriátrica
Ensayo Clínico
Idoso
Acidentes por Quedas
Educação em Saúde
Filme e Vídeo Educativo
Enfermagem Geriátrica
Ensaio Clínico
Aged
Accidental Falls
Health Education
Instructional Film and Video
Geriatric Nursing
Clinical Trial
description Objective: to assess the effectiveness of using an educational video in comparison with verbal nursing guidelines in increasing older adults’ perception of falling risks. Method: this is a randomized clinical trial in a cluster, with 138 community older adults, randomized into an intervention group, which watched an educational video, and a control group, which received verbal instructions. The perception of falling risks was assessed by FRAQ-Brazil in the pre-test and after a 30-day follow-up. Student’s t-test was used for dependent samples to compare intragroup means and for independent samples to compare intergroup means. The effect size was determined by Cohen’s d. Results: in the intragroup analysis, intervention and control groups had an increase in perception, with a statistically significant difference between pre-and post-tests. In the intergroup analysis, the control group showed a greater increase in the perception of falling risks in relation to the intervention group (p = 0.013), with Cohen’s d of small effect. Conclusion: the use of an educational video and verbal instructions increased older adults’ perception of falling risks, with better results in the control group. However, the effect size was small. RBR-8nfggd.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197053
10.1590/1980-220X-REEUSP-2021-0417
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197053
identifier_str_mv 10.1590/1980-220X-REEUSP-2021-0417
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197053/181402
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197053/181401
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 56 (2022); e20210417
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 56 (2022); e20210417
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 56 (2022); e20210417
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1787713294069399552