Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197053 |
Resumo: | Objective: to assess the effectiveness of using an educational video in comparison with verbal nursing guidelines in increasing older adults’ perception of falling risks. Method: this is a randomized clinical trial in a cluster, with 138 community older adults, randomized into an intervention group, which watched an educational video, and a control group, which received verbal instructions. The perception of falling risks was assessed by FRAQ-Brazil in the pre-test and after a 30-day follow-up. Student’s t-test was used for dependent samples to compare intragroup means and for independent samples to compare intergroup means. The effect size was determined by Cohen’s d. Results: in the intragroup analysis, intervention and control groups had an increase in perception, with a statistically significant difference between pre-and post-tests. In the intergroup analysis, the control group showed a greater increase in the perception of falling risks in relation to the intervention group (p = 0.013), with Cohen’s d of small effect. Conclusion: the use of an educational video and verbal instructions increased older adults’ perception of falling risks, with better results in the control group. However, the effect size was small. RBR-8nfggd. |
id |
USP-24_63f56c438e55a87f8ed67641c3701f6e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/197053 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizadoEffectiveness of an educational video in older adults’ perception about falling risks: a randomized clinical trial*Efetividade de vídeo educativo na percepção de idosos sobre riscos de queda: ensaio clínico randomizado*AncianoAccidentes por CaídasEducación em SaludPelícula y Video EducativosEnfermería GeriátricaEnsayo ClínicoIdosoAcidentes por QuedasEducação em SaúdeFilme e Vídeo EducativoEnfermagem GeriátricaEnsaio ClínicoAgedAccidental FallsHealth EducationInstructional Film and VideoGeriatric NursingClinical TrialObjective: to assess the effectiveness of using an educational video in comparison with verbal nursing guidelines in increasing older adults’ perception of falling risks. Method: this is a randomized clinical trial in a cluster, with 138 community older adults, randomized into an intervention group, which watched an educational video, and a control group, which received verbal instructions. The perception of falling risks was assessed by FRAQ-Brazil in the pre-test and after a 30-day follow-up. Student’s t-test was used for dependent samples to compare intragroup means and for independent samples to compare intergroup means. The effect size was determined by Cohen’s d. Results: in the intragroup analysis, intervention and control groups had an increase in perception, with a statistically significant difference between pre-and post-tests. In the intergroup analysis, the control group showed a greater increase in the perception of falling risks in relation to the intervention group (p = 0.013), with Cohen’s d of small effect. Conclusion: the use of an educational video and verbal instructions increased older adults’ perception of falling risks, with better results in the control group. However, the effect size was small. RBR-8nfggd.Objetivo: avaliar a efetividade do uso de vídeo educativo, em comparação com orientações verbais de enfermagem no aumento da percepção de idosos sobre riscos de queda. Método: ensaio clínico randomizado em cluster, com 138 idosos na comunidade, aleatorizados em grupo intervenção, que assistiu vídeo educativo, e grupo controle, que recebeu orientações verbais. A percepção dos riscos de queda foi avaliada pelo FRAQ-Brasil no pré-teste e após seguimento de 30 dias. Utilizou-se Teste t de Student para amostras dependentes, para comparação das médias intragrupo, e Teste t de Student, para amostras independentes, para comparação de médias intergrupos. O tamanho do efeito foi determinado pelo d de Cohen. Resultados: na análise intragrupo, os grupos intervenção e controle tiveram aumento da percepção, com diferença estatisticamente significativa entre pré e pós-teste. Na análise intergrupo, o grupo controle apresentou maior aumento da percepção dos riscos de queda em relação ao grupo intervenção (p = 0,013), com d de Cohen de efeito pequeno. Conclusáo: o uso do vídeo educativo e as orientações verbais aumentaram a percepção de idosos sobre riscos de queda, com melhores resultados no grupo controle. Contudo, o tamanho do efeito foi pequeno. RBR-8nfggd.Objetivo: evaluar la efectividad del uso de un video educativo, frente a orientaciones verbales de enfermería, en el aumento de la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caídas. Método: ensayo clínico aleatorizado en conglomerado, con 138 ancianos de la comunidad, aleatorizados en un grupo intervención, que vio un video educativo, y un grupo control, que recibió instrucciones verbales. La percepción del riesgo de caída fue evaluada por FRAQ-Brasil en la prueba previa y después de un seguimiento de 30 días. Se utilizó la prueba t de Student para muestras dependientes para comparar medias intragrupos y la prueba t de Student para muestras independientes para comparar medias intergrupos. El tamaño del efecto se determinó mediante la d de Cohen. Resultados: en el análisis intragrupo, los grupos de intervención y control tuvieron un aumento en la percepción, con una diferencia estadísticamente significativa entre la prueba previa y posterior. En el análisis intergrupal, el grupo control mostró mayor aumento en la percepción de los riesgos de caída en relación al grupo intervención (p = 0,013), con d de Cohen de efecto pequeño. Conclusión: el uso de video educativo e instrucciones verbales aumentó la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caídas, con mejores resultados en el grupo control. Sin embargo, el tamaño del efecto fue pequeño. RBR-8nfggd.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2022-04-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/19705310.1590/1980-220X-REEUSP-2021-0417Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 56 (2022); e20210417Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 56 (2022); e20210417Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 56 (2022); e202104171980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197053/181402https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197053/181401http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSá, Guilherme Guarino de MouraSantos, Ana Maria Ribeiro dosCarvalho, Khelyane Mesquita deGalindo Neto, Nelson MiguelGouveia, Márcia Teles de OliveiraAndrade, Elaine Maria Leite Rangel2022-04-28T15:54:36Zoai:revistas.usp.br:article/197053Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2022-04-28T15:54:36Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado Effectiveness of an educational video in older adults’ perception about falling risks: a randomized clinical trial* Efetividade de vídeo educativo na percepção de idosos sobre riscos de queda: ensaio clínico randomizado* |
title |
Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado |
spellingShingle |
Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado Sá, Guilherme Guarino de Moura Anciano Accidentes por Caídas Educación em Salud Película y Video Educativos Enfermería Geriátrica Ensayo Clínico Idoso Acidentes por Quedas Educação em Saúde Filme e Vídeo Educativo Enfermagem Geriátrica Ensaio Clínico Aged Accidental Falls Health Education Instructional Film and Video Geriatric Nursing Clinical Trial |
title_short |
Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado |
title_full |
Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado |
title_fullStr |
Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado |
title_full_unstemmed |
Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado |
title_sort |
Efectividad de un video educativo en la percepción de los ancianos sobre el riesgo de caída: un ensayo clínico aleatorizado |
author |
Sá, Guilherme Guarino de Moura |
author_facet |
Sá, Guilherme Guarino de Moura Santos, Ana Maria Ribeiro dos Carvalho, Khelyane Mesquita de Galindo Neto, Nelson Miguel Gouveia, Márcia Teles de Oliveira Andrade, Elaine Maria Leite Rangel |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Ana Maria Ribeiro dos Carvalho, Khelyane Mesquita de Galindo Neto, Nelson Miguel Gouveia, Márcia Teles de Oliveira Andrade, Elaine Maria Leite Rangel |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sá, Guilherme Guarino de Moura Santos, Ana Maria Ribeiro dos Carvalho, Khelyane Mesquita de Galindo Neto, Nelson Miguel Gouveia, Márcia Teles de Oliveira Andrade, Elaine Maria Leite Rangel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Anciano Accidentes por Caídas Educación em Salud Película y Video Educativos Enfermería Geriátrica Ensayo Clínico Idoso Acidentes por Quedas Educação em Saúde Filme e Vídeo Educativo Enfermagem Geriátrica Ensaio Clínico Aged Accidental Falls Health Education Instructional Film and Video Geriatric Nursing Clinical Trial |
topic |
Anciano Accidentes por Caídas Educación em Salud Película y Video Educativos Enfermería Geriátrica Ensayo Clínico Idoso Acidentes por Quedas Educação em Saúde Filme e Vídeo Educativo Enfermagem Geriátrica Ensaio Clínico Aged Accidental Falls Health Education Instructional Film and Video Geriatric Nursing Clinical Trial |
description |
Objective: to assess the effectiveness of using an educational video in comparison with verbal nursing guidelines in increasing older adults’ perception of falling risks. Method: this is a randomized clinical trial in a cluster, with 138 community older adults, randomized into an intervention group, which watched an educational video, and a control group, which received verbal instructions. The perception of falling risks was assessed by FRAQ-Brazil in the pre-test and after a 30-day follow-up. Student’s t-test was used for dependent samples to compare intragroup means and for independent samples to compare intergroup means. The effect size was determined by Cohen’s d. Results: in the intragroup analysis, intervention and control groups had an increase in perception, with a statistically significant difference between pre-and post-tests. In the intergroup analysis, the control group showed a greater increase in the perception of falling risks in relation to the intervention group (p = 0.013), with Cohen’s d of small effect. Conclusion: the use of an educational video and verbal instructions increased older adults’ perception of falling risks, with better results in the control group. However, the effect size was small. RBR-8nfggd. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197053 10.1590/1980-220X-REEUSP-2021-0417 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197053 |
identifier_str_mv |
10.1590/1980-220X-REEUSP-2021-0417 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197053/181402 https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/197053/181401 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 56 (2022); e20210417 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 56 (2022); e20210417 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 56 (2022); e20210417 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221748871823360 |