Directed study as a teaching strategy in nursing education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Okane, Eliana Suemi Handa
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Takahashi, Regina Toshie
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41524
Resumo: This is a descriptive exploratory study aimed at evaluating directed study as a teaching strategy used in professional education. Data was collected by means of a questionnaire applied to 14 students attending a Practical Nursing course; their answers were examined according to Bardin. The strategy was considered good (86%). Eighty-three semantic units were identified in the analysis of the answers, classified as: advantages (53%); not "nice" (16%); difficulties (7%); feelings (12%); and suggestions (12%). In addition, subjects considered as didactic educational purposes of direct study to allow the development of topics that interest the student; to stimulate pleasure in studying; and to encourage the student to be the subject of his own learning process. The authors consider directed study a good teaching strategy, with features that demand skills and competences from teachers and students in order to obtain satisfactory results in the teaching-learning process.
id USP-24_b925c48f047e4c29e0d14a4ea7d151b2
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/41524
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Directed study as a teaching strategy in nursing educationEl estudio dirigido como estrategia de enseñanza en la educación profesional en enfermeríaO estudo dirigido como estratégia de ensino na educação profissional em enfermagemEducação em enfermagemEnsino^i1^smétoEducação profissionalizanteEducación en enfermeríaEnseñanza^i3^smétoEducación profesionalizanteNursing educationTeaching^i2^smethEducationprofessionalThis is a descriptive exploratory study aimed at evaluating directed study as a teaching strategy used in professional education. Data was collected by means of a questionnaire applied to 14 students attending a Practical Nursing course; their answers were examined according to Bardin. The strategy was considered good (86%). Eighty-three semantic units were identified in the analysis of the answers, classified as: advantages (53%); not "nice" (16%); difficulties (7%); feelings (12%); and suggestions (12%). In addition, subjects considered as didactic educational purposes of direct study to allow the development of topics that interest the student; to stimulate pleasure in studying; and to encourage the student to be the subject of his own learning process. The authors consider directed study a good teaching strategy, with features that demand skills and competences from teachers and students in order to obtain satisfactory results in the teaching-learning process.Estudio exploratorio-descriptivo que tuvo como objetivo evaluar el estudio dirigido como estrategia de enseñanza en la educación profesional. Para la recolección de los datos, fue aplicado un cuestionario a 14 alumnos del curso de una misma promoción de Técnicos de Enfermería. Las respuestas fueron analizadas según Bardin. El concepto atribuido a la estrategia fue bueno en el 86%. Fueron identificadas 83 unidades semánticas en el análisis de las respuestas, categorizadas en: ventajas (53%); no "malo" (16%); dificultades (7%); sentimientos (12%) y sugerencias (12%). Además de eso los sujetos evaluaron como propósitos didácticos pedagógicos del estudio dirigido, permitir desarrollar temas de interés del alumno, estimular el placer para estudiar e incentivar al alumno a ser sujeto de su aprendizaje. Las autoras consideran que el estudio dirigido es una buena estrategia de enseñanza, que posee peculiaridades que exigen habilidad y competencia de los docentes y discentes para la obtención de resultados satisfactorios en el proceso enseñaza/aprendizaje.Estudo exploratório-descritivo, objetivou avaliar o estudo dirigido como estratégia de ensino na educação profissional. Para a coleta de dados, foi aplicado um questionário a 14 alunos de um curso de uma mesma turma de Técnico de Enfermagem. As respostas foram analisadas segundo Bardin. O conceito atribuído à estratégia foi bom 86%. Foram identificadas 83 unidades semânticas na análise das respostas, categorizadas em: vantagens (53%); não "legal" (16%); dificuldades (7%); sentimentos (12%) e sugestões (12%). Além disso, os sujeitos avaliaram como propósitos didático pedagógicos do estudo dirigido permitir desenvolver temas de interesse do aluno; estimular o prazer em estudar e incentivar o aluno a ser o sujeito de seu aprendizado. As autoras consideram que o estudo dirigido é uma boa estratégia de ensino, possuindo peculiaridades que exigem habilidade e competência dos docentes e discentes para a obtenção de resultados satisfatórios no processo ensino/aprendizado.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2006-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4152410.1590/S0080-62342006000200003Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 40 n. 2 (2006); 160-169Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 No. 2 (2006); 160-169Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 Núm. 2 (2006); 160-1691980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41524/45120http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOkane, Eliana Suemi HandaTakahashi, Regina Toshie2012-08-31T20:53:19Zoai:revistas.usp.br:article/41524Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-31T20:53:19Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Directed study as a teaching strategy in nursing education
El estudio dirigido como estrategia de enseñanza en la educación profesional en enfermería
O estudo dirigido como estratégia de ensino na educação profissional em enfermagem
title Directed study as a teaching strategy in nursing education
spellingShingle Directed study as a teaching strategy in nursing education
Okane, Eliana Suemi Handa
Educação em enfermagem
Ensino^i1^sméto
Educação profissionalizante
Educación en enfermería
Enseñanza^i3^sméto
Educación profesionalizante
Nursing education
Teaching^i2^smeth
Education
professional
title_short Directed study as a teaching strategy in nursing education
title_full Directed study as a teaching strategy in nursing education
title_fullStr Directed study as a teaching strategy in nursing education
title_full_unstemmed Directed study as a teaching strategy in nursing education
title_sort Directed study as a teaching strategy in nursing education
author Okane, Eliana Suemi Handa
author_facet Okane, Eliana Suemi Handa
Takahashi, Regina Toshie
author_role author
author2 Takahashi, Regina Toshie
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Okane, Eliana Suemi Handa
Takahashi, Regina Toshie
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em enfermagem
Ensino^i1^sméto
Educação profissionalizante
Educación en enfermería
Enseñanza^i3^sméto
Educación profesionalizante
Nursing education
Teaching^i2^smeth
Education
professional
topic Educação em enfermagem
Ensino^i1^sméto
Educação profissionalizante
Educación en enfermería
Enseñanza^i3^sméto
Educación profesionalizante
Nursing education
Teaching^i2^smeth
Education
professional
description This is a descriptive exploratory study aimed at evaluating directed study as a teaching strategy used in professional education. Data was collected by means of a questionnaire applied to 14 students attending a Practical Nursing course; their answers were examined according to Bardin. The strategy was considered good (86%). Eighty-three semantic units were identified in the analysis of the answers, classified as: advantages (53%); not "nice" (16%); difficulties (7%); feelings (12%); and suggestions (12%). In addition, subjects considered as didactic educational purposes of direct study to allow the development of topics that interest the student; to stimulate pleasure in studying; and to encourage the student to be the subject of his own learning process. The authors consider directed study a good teaching strategy, with features that demand skills and competences from teachers and students in order to obtain satisfactory results in the teaching-learning process.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41524
10.1590/S0080-62342006000200003
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41524
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342006000200003
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/41524/45120
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 40 n. 2 (2006); 160-169
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 No. 2 (2006); 160-169
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 40 Núm. 2 (2006); 160-169
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1787713279359975424